Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten turvataan kouluissa henkilökunta, kun ooettajat, rehtorit, keittäjät ja siivoojat koronassa saikulla?

Vierailija
09.01.2022 |

Jo siivouksen puute levittää tauteja kun kihomatopyllyt käy kakkimassa likaisissa vessoissa. Mistä opettajille sijaiset, kun se eläkkeellä oleva opettajakin sairastui koronaan ja nyt makaa teholla?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan kaikki kävisi töissä eikä olisi kotona sairastamassa nuhaa niin kaikki olisi ihan normaalisti ja hyvin.

Vierailija
22/69 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus kouluista on karua. Jopa 24 oppilasta voi olla luokassa keskenään sijaispulan vuoksi. Näistä ei saa puhua! On jouduttu myös yhdistämää kaksi luokkaa ahtaaseen tilaan, kun ei ole aikuisia. Sitten lässytetään turvaväleistä julkisuudessa.

Osa oppilaista on myös lähetetty kesken päivän kotiin, koska ei ole opettajaa, eikä opetusta, ei välitunninvalvojia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko syksyn vaivasi kouluja sijaispula! Ei edes tosiaankaan edes noita siivoojia ollut tarpeeksi.

Jännä. Missä sijaisuuksista ilmoiteltiin? Olen etsinyt työtä kesästä asti, eikä ole tuollaista osunut tässä kaupungissa silmään.

Vierailija
24/69 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näistä ongelmista ei puhuta. Kyllä meillekkin tuli wilma viestiä kesken päivän, että oppilaiden päivä päättyy aikasemmin, koska ope sairaana. Alakoulussa!

Vierailija
25/69 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testaaminen pitää lopettaa heti ja karanteenit poistaa. Eiköhän tämä hulluus jo riitä? Pari vuotta jo mennyt paska....... jauhamisessa.

Vierailija
26/69 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitajatkin on kouluista rokottamassa.

Vierailija
27/69 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Testaaminen pitää lopettaa heti ja karanteenit poistaa. Eiköhän tämä hulluus jo riitä? Pari vuotta jo mennyt paska....... jauhamisessa.

Mitenkäs Tanskassa kävi tässä ihan vähän aikaa sitten, kun purettiin rajoitukset ja yritettiin vaan unohtaa koko juttu?

Vierailija
28/69 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opettajalla on korona niin oppilaathan joutuvat karanteeniin. Sitten joku lähettää etätehtävät kaikille, eiköhän joku siihen hommaan ainaki löydy. Karanteeniahan ollaan lyhentämässä niin ei tule kuin muutaman päivän poissaolot näistä.

Vierailija
29/69 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla on oikeus tietää näistä koulun ongelmista!

Vierailija
30/69 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välitunnit ilman valvojia.

Vierailija
31/69 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ole edes miettinyt näitä!

Vierailija
32/69 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mitenkään. Kohta uikutetaan, että etäkoulun hyödyt olisivat olleet paremmat

Vierailija
33/69 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vähän realiteetteja. Olen omien kahden oppiaineen ainoa opettaja kunnassani. Kun olen joskus sairaana, ei sijaisia tahdo saada mistään. Pätevää sijaista ei minulla ole ollut koskaan. Kun sairastun koronaan, ei oppituntejani tai etäilyäni ole tekemässä kukaan. Jotain muuta toimintaa voidaan näille tunneille yrittää kyhätä, mutta oppiaineiden opetusta ei ole tarjolla lainkaan. 

Aineenopettajista on nykyään vähänkään syrjemmällä todellinen pula. Koulussamme oli 3 (!) ma/fy/ke opettajan paikkaa auki, mutta yli puoleen vuoteen ei ollut yhtään hakijaa. Ei edes epäpäteviä. Oppitunnit piti ostaa netin kautta opettavalta firmalta.

Vierailija
34/69 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa väläytellään jo vuorolukua, eli se yksi vielä terve opettaja vetää ensin yhtä ryhmää aamupäivän esim. 8-12, sitten eri ryhmälle iltapäivän 12-16. Jos ei korona tapa, uupumus tappaa. Olemme kaikki jo valmiiksi ihan poikki liki kahden vuoden erikoistoimista, tätä ei moni kestä.

Oulun ohjeissa oli myös, että karanteenissa oleva kuuluu saada etäyhteyden kautta opetusta samalla kun opettaja opettaa luokassa. Eli sama opettaja opettaa etänä ja läsnä. Tämä on tähän asti ollut opetushallituksen linjauksessa kiellettyä. Esim. itse opetan erittäin heterogeenistä ekaluokkaa, jossa tuntien peruskauraa on kiertää koko ajan luokassa antamassa yksilöllistä opetusta kaikille. Mitä hyötyä kotona on katsella tätä ruudulta, mistä kotiin se kone ja kuka sen lukutaidottoman lapsen hoitaa sinne teamsiin?

Sehän onkin jo tiedossa, että eläköityneitä opettajia kutsutaan töihin. Tuskinpa moni uskaltaa tulla, sillä koulujen "terveysturvallisuustoimet" on yksi iso vitsi. Alakoululaiset + maski ei oikein toimi, kun maski ei istu ja sitä tekee mieli räpsytellä, pureskella, pitää pantana, käyttää ritsana jne. Käsiä pestään aina luokasta poistuessa ja sinne palatessa, mutta en voi valvoa jokaisen pesua, joten moni lähinnä vain kastelee kädet. Turvavälit eivät toteudu ahtaissa luokissa mutta ei tietenkään myöskään välitunneilla.

Täällä palstalla olenkin jo oppinut, etteivät vanhemmat aio tehdä lapsilleen kotitestejä, joten eipä siitäkään ole apua.

Kaiken tämän keskellä Oulu velvoittaa niiden tavallisten opsin sisältöjen ohella mm. tunne- ja turvataitojen opetukseen, monialaiseen oppimiskokonaisuuteen yhteistyössä esiopetuksen kanssa ja arviointikeskusteluihin tammikuussa. Tulossa on myös viikon kestävä uimakouluviikko.

Suoraan sanoen ahdistaa aivan valtavasti! Olen saanut eilen kolmannen rokotteen, mutta eihän se omikronin kohdalla estä tartuntaa. Tekee mieli luovuttaa samantien ja hakea uupumuksen ja ahdistuksen vuoksi sairauslomaa. Sen olen jo päättänyt, että ensi syksynä en enää aloita uutta lukuvuotta, vaan irtisanoudun virasta ja hakeudun jonnekin muualle töihin.

Vierailija
35/69 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeempi kysymys, miten sairaaloissa korvataan nuo keittäjät ja siivoojat.

Vierailija
36/69 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina löytyy jonkun ylioppilastyttö tai -poika, joka ilahtuu lisätienestistä.

Ja se on kaikin puolin paljon parempi kuin vakiopettajan pitämä etäkoulu. Ainakin jos kysymme Marinilta, Anderssonilta tai Saarikolta

Vierailija
37/69 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko syksyn vaivasi kouluja sijaispula! Ei edes tosiaankaan edes noita siivoojia ollut tarpeeksi.

Jännä. Missä sijaisuuksista ilmoiteltiin? Olen etsinyt työtä kesästä asti, eikä ole tuollaista osunut tässä kaupungissa silmään.

Ei niistä missään ilmoitella. Soita kouluihin ja ilmoita nimesi sijaislistalle.

Itse tein säännöllisesti sijaisuuksia jo lukiopohjalta, eikä silloin ollut edes poikkeusoloista vielä tietoakaan.

Vierailija
38/69 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeempi kysymys, miten sairaaloissa korvataan nuo keittäjät ja siivoojat.

Niin. Etäkoulu olisi mahdollistanut vaikka sellaisen, että nämä normisti koulussa keittäjinä/siistijöinä työskentelevät olisi paikanneet mahdollisia poissaoloja sairaaloissa..

Siivoamisessa voi toki olla jotain erilaisia kelpoisuusvaatimuksia mutta keittiössä tuskin niinkään.

Vierailija
39/69 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiopetuksen seuraaminen yhteydellä on ihan toivoton juttu. Etäopetus suunnitellaan niin, että sitä voi seurata hyvin. Lähiopetuksessa ope voi olla missä tahansa siellä luokassa, joten opetuksen seuraaminen on mahdotonta kotoa käsin. Luokassa pitäisi olla useita kuvaajia, ohjaaja ja opettajilla mikki kauluksessa, jos lähiopetuksesta haluttaisiin sellaista lähetystä, jonka mukaan kotonakin pysyisi kärryillä.

Vierailija
40/69 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vähän realiteetteja. Olen omien kahden oppiaineen ainoa opettaja kunnassani. Kun olen joskus sairaana, ei sijaisia tahdo saada mistään. Pätevää sijaista ei minulla ole ollut koskaan. Kun sairastun koronaan, ei oppituntejani tai etäilyäni ole tekemässä kukaan. Jotain muuta toimintaa voidaan näille tunneille yrittää kyhätä, mutta oppiaineiden opetusta ei ole tarjolla lainkaan. 

Aineenopettajista on nykyään vähänkään syrjemmällä todellinen pula. Koulussamme oli 3 (!) ma/fy/ke opettajan paikkaa auki, mutta yli puoleen vuoteen ei ollut yhtään hakijaa. Ei edes epäpäteviä. Oppitunnit piti ostaa netin kautta opettavalta firmalta.

Mikä on ongelma kun voivat sitten ostaa ne sinunkin tunnit sieltä samasta paikkaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän