Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monta lasta, kuinka pärjätä

Vierailija
09.01.2022 |

Miksi ihmiset jotka pärjäävät juuri ja juuri tai eivät oikeastaan edes pärjää taloudellisesti tai muutenkaan tekevät lapsia lapsen perään? Itselläni on kolme sisarusta ja muistan miten kärsin lapsena, kun mitään ei voinut harrastaa, ikinä ei matkustettu minnekään ja ruoka oli aina jotain makaronisössöä..vaatteet kiersi tietysti kaikkien meidän käytössä ja mitään uutta ei ikinä saanut. Itse olen ensin opiskellut ja hankkinut hyvän, hyvinpalkatun ammatin, kuten miehenikin. Olemme säästäneet sivuun lapsia varten ja sitten päätimme, että on aika lapsille. Saimme kaksi ihanaa tytärtä ja se saa riittää, heille voimme taata hyvän ja tasapainoisen lapsuuden ja elämän. Ja tähän on turha tulla sanomaan, että elämä voi tuoda eteemme yllätyksiä, ettei kaikkeen voi varautua, ymmärrän sen ja turha on myöskään tulla sanomaan, että lapset ovat lahja ja niitä ei vaan tehdä. Ei tietenkään, meillä on käynyt tuuri ja onni, että saimme kaksi lasta, kun niin toivoimme. Se ei selitä sitä miksi ihmiset joilla on jo viisi lasta, joista eivät pysty pitämään huolta mitenkään, tekevät edelleen lapsia lisää. Ja itse en todellakaan olisi halunnut saada lasta silloin, kun elämäntilanteeni ei ollut sille suotuisa. Jos lapset olisivat sitten jääneet saamatta, olisin asian hyväksynyt. Minusta lapsia ei voi tuoda tähän maailmaan, jos ei heistä kykene pitämään huolta.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikkosi ei nyt vastaa avautumisesi sisältöä.

Vierailija
2/12 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea aloitusta, mutta ihmettelen itsekin, miksi ihmiset hankkivat lapsia, vaikka ei ole edes työpaikkaa eikä aikomustakaan tehdä töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikolla saan ehkä oikeanlaiset ihmiset tänne vastaamaan kysymyksiini. Se joka klikkaa auki tuollaisen ketjun, osaa ehkä vastata siihen mikä minua ihmetyttää.

Vierailija
4/12 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan jos ei ole aikomustakaan mennä töihin, miksi hankit lapsia? Se on jo ajatuksenakin täysin järjetön yhtälö. Sitten vielä, kun ajatellaan, että polkaiset siinä lauman mukuloita joille opetat, että on ihan ok maata kotona ilman minkäänlaista ajatusta työpaikasta.

Vierailija
5/12 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiset haluaa "keplotella Kelan tuilla..väännetään lisää lapsia saa taas lisää rahaa..ja olla kotona..ja vingutaan kun rahat ei riitä elämiseen..

Vierailija
6/12 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä minäkään mutta näin se vaan on, ja on ollut niin kauan kuin jaksan muistaa.

Vierailija
7/12 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys kulkee käsi kädessä lahjattomuuden kanssa.

Vierailija
8/12 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toiminut tismalleen samoin. Kaksi lasta joista myös huolehditaan.

Vierailija
9/12 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla viisi lasta.

Töissä molemmat vanhemmat ja iso, kiva koti meillä.

Kaksi harrastaa kilpatasolla ja kaksi vanhempaa jo tekee töitä.

Ruokaa menee paljon, mutta siitä ei olla säästelty, varmaan joskus pitäisikin.

Kierrätetään toki vaatteita, mutta ostellaan myös uusia ja ihan merkki vaatteita.

Matkustellaan järkevästi, vuodessa useampia matkoja, toki nyt muutamat vuodet vain Suomessa.

Rahaa palaa paljon lapsiin ja itselle ei viitsi usein ostaakkaan, kun ensiksi huolehtii lapset.

Näen myös perheitä, joissa paljon lapsia, ja kaikenmaailman tuilla elellään, ruokaa kannetaan ovelle asti. Joskus ärsyttää, kun tietää, että oma kk palkkani menee asunto maksuun ja toisaalla sen maksaa kela tms.

No muka aa vuotta

Vierailija
10/12 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella hyvältä! Itse on joutunut myös omista jutuista vähän tinkimään, mutta ehkäpä nyt ei enää edes niin houkuta samat asiat kuin aiemmin ennen lapsia, ei viitsi olla joka kausi uusimassa vaatekaappia yms.

Meille riitti nämä kaksi lasta ja jos enemmän olisi, varmasti elettäisiin tiukemmin, siksipä laitettiin putket poikki kahden jälkeen, nykypäivänä kun se on mahdollista.

Siksipä tässä tätä ihmettelenkin, nykyään kun vaihtoehtoja on, niin miksi jotkut vaan lisääntyy ja lisääntyy ja määkii joka puolella miten surkeaa elämä on ja opettaa sen myös lapsilleenkin.

Vierailija
11/12 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea aloitusta, mutta ihmettelen itsekin, miksi ihmiset hankkivat lapsia, vaikka ei ole edes työpaikkaa eikä aikomustakaan tehdä töitä.

Koska nämä ihmiset ovat luultavasti itse saaneet ihmisarvoisen lapsuuden, eivätkä osaa ottaa huomioon, miltä tuntuu lapsesta, joka ei saa koskaan omaa tai mitään, mitä muut saavat. Ja ei lapsen kuulukaan saada kaikkea mitä kavereilla, mutta ei myöskään ole oikein, että joutuu olemaan aina se, joka katsoo vierestä kun muilla on kaikkea kivaa ja itsellä ei mitään.

Meitä ei edes ollut kuin kaksi lasta, mutta kaikki tuli käytettynä, koskaan ei käyty missään ja koskaan ei päästy minnekään, kun rahasta oli olevinaan niin pulaa. Vanhemmat säästivät lapsilisät aikuisuuteen, mitä kyllä arvostan, mutta olisin ehkä arvostanut enemmän sitä, jos edes osalla niistä rahoista olisi parannettu elämän laatua, esim. olisi saanut kunnon piirrustusvälineet (piirtäminen oli ainoa "harrastus"), olisi päässyt edes kerran tivoliin, tai olisi saanut vaatteita jostain muualta kuin käytettynä naapurilta tai Prismasta.

Kauhea ajatella, että niin monilla lapsilla (ja heidän vanhemmillaan) ei ole edes mahdollisuutta näihin, kun minulla olisi ollut mahdollisuus, jos vanhemmat ei olisi päättäneet toisin. Nykyään syöttävät koiralle savulohta ja possunribsejä, kun itse elettiin sisaruksen kanssa lapsuus kaupan maksalaatikolla ja roiskeläpillä. Vähän korpeaa... Omille lapsille ei ikinä tällaista, ellei elämä heitä kuraa niskaan ja pakota tähän.

Vierailija
12/12 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen myös perheen jossa lapset saaneet kaiken ja edelleen, kun nämä 'lapset' ovat nyt aikuisia ja kotoa poismuuttaneita, maksetaan esimerkiksi vakuutukset, puhelinlaskut, bensat+muut auton kulut ja annetaan melko löysäkätisesti käyttörahaa kuukausittain. Nämä aikuiset ihmiset eivät kunnioita mitään tai ketään ja asenne työn tekemistä kohtaan on kyseenalainen. Silloin tällöin käydään näön vuoksi joku keikka jonnekin tekemässä, jotta voidaan sanoa, että työtä tehdään. Kun on tehty tuo oikeasti yksi vuoro jonnekin siitä puhutaan ikuisesti ja voivotellaan miten raskasta olikaan. Eli suo siellä vetelä täällä.

Omien lasten kohdalla olen pelännyt, että heistä kasvaa tällaisia kermaper... Kun itsellä myös asenne, että talous ja asiat pitää olla kunnossa ennen lapsia ja näin myös oli. Lapset ovat paljon saaneet ja kokeneet. Mikä siis olisi se kasvatustapa, etteivät kasva tuollaisiksi vapaamatkustajiksi? Onko jollain vinkkejä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi