Suomenlinnassa asujat
Mietinnässä on muutto Suomenlinnaan. Kertokaa kokemuksia asumisesta Suomenlinnassa.
Kommentit (33)
Mä asuin lapsuuteni siellä. SilloIn se oli ihanan idyllistä, eikä se ollut vielä 80-luvun lopulla sellainen turistirysä ja teinien ryyppypaikka luin nykyään. Teininä harmitti kun oli aina jumissa sen viimeisen lautan kanssa.
Vanhempani muuttivat mantereen puolelle kun ikää alkoi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahhah, ei av-palstalla kukaan edes tunne suomenlinnassa asuvaa ihmistä.
Meidän koulussa (80-luvulla) oli yksi, joka kulki Suomenlinnasta. Hän joutui tulemaan kouluun aina reilusti etuajassa, koska seuraavalla lautalla olisi jo myöhästynyt. Ei haitannut koulunkäyntiä, pääsi opiskelemaan huippu-yliopistoihin ja on tehnyt hienon kansainvälisen uran.
Mutta onhan tuo maaginen paikka asua. Ja jos tuntuukin, ettei ole oma juttu, niin pääseehän sieltä pois.
Luonto, rakennukset ja maisemat ovat ainutlaatuiset. Ja kuitenkin ihan keskustassa. Pitää olla enemmän kuin tuuria, että Suokkiin pääsee asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin, että olisin siellä syksyllä, talvella ja keväällä. Kesällä ihmisiä on liikaa. Lauttamatka on kiva ja inspiroiva. Asunto olisi vähän niinkuin mökki kaupungissa.
Suomenlinnan historia on raaka, vankileirinä toiminut. Tuo mietityttää. Syksyllä pimeällä voi olla pelottavaa ja ankeaa.Ei taida olla pikkurahasta puutetta.
Tietysti mantereella pitäisi olla asunto, koska lautat ei kulje öisin.
Ja tosiaan kesä ja miljoona turistia on ahdistava ajatus.
Suokin asuntojen hinnat nousevat, joten se olisi myös hyvä sijoitus.Osa rakennuksista on huonossa kunnossa. Remontoiminen mietityttää. Kaikki materiaalit pitää kuljettaa lautalla autolla. Kallista ja vie aikaa.
Nehän on melkein kaikki vuokra-asuntoja, joten vuokranantaja remppaa ja varmasti hoitaa materiaalit huoltotunnelia pitkin.
Ai sinne menee huoltotunneli!
Nostan tätä vanhaa keskustelua :)
Onko kaikki käytännön asiat vaikeita Suomenlinnassa, jos vaikka hajoaa pyykkikone tai tarvitsee uusia huonekaluja. Tai vaikkapa muutto saarelle ja pois. Itse mietin, kokisinko paikan ihanasta omana yhteisönään vai kokisinko tilan ja olemisen tosi rajattuna, pitäisikö elämää suunnitella lautan aikataulujen mukaan, kokisinko että olen saarroksissa saarella. Toki eihän lauttamatka ole pitkä, enkä keski-ikäisenä mummana enää ravaa yötä myöten missään, mutta silti. Ruokakauppakin pieni K-kauppa, tuoko ihmiset isommat ruokaostokset keskustasta?
Vierailija kirjoitti:
Nostan tätä vanhaa keskustelua :)
Onko kaikki käytännön asiat vaikeita Suomenlinnassa, jos vaikka hajoaa pyykkikone tai tarvitsee uusia huonekaluja. Tai vaikkapa muutto saarelle ja pois. Itse mietin, kokisinko paikan ihanasta omana yhteisönään vai kokisinko tilan ja olemisen tosi rajattuna, pitäisikö elämää suunnitella lautan aikataulujen mukaan, kokisinko että olen saarroksissa saarella. Toki eihän lauttamatka ole pitkä, enkä keski-ikäisenä mummana enää ravaa yötä myöten missään, mutta silti. Ruokakauppakin pieni K-kauppa, tuoko ihmiset isommat ruokaostokset keskustasta?
Yleensä näihin "pieniin kyläkauppoihin" voi tilata isompia ostoksia, kauppiaat mielellään palvelevat asiakkaitaan.
Hyvä K-kauppa. Tilaavat erikseen jotain tuotteita mitä asiakas haluaa.
Kauppaan kannattaa mennä silloin, kun lautta on lähtenyt laiturista. Ei ole niin paljon turistiasiakkaista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuntee, mutta he asuvat siellä vankienhoito puolella 😂
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden, epämiellyttävä ja outo juoruilija. En haluaisi naapurikseni.
Taloissa on homeongelmia ja asunnot voivat olla oudon mallisia (rempattu vanhaan taloon). Illan viimeiseen lauttaan pitää ehtiä, tai jää yöksi mantereelle. Muutot ym. pitää hoitaa lautalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihanaa asua vanhassa puutalossa Suomenlinnassa. Miljöö on ainutlaatuinen. Suokista löytyy kauppa ja koulukin.
Minä haaveilen Utöstä. Sielläkin olisi kauppa ja koulu. Ja kaukana kavala maailma <3
Utössä ei ole hyvää kylähenkeä. Niin pieni paikka ettei tätä asiaa pääse pakoonkaan.
Onkohan asukkailla omia paatteja, millä käyvät mantereella? Ja mitä jos myöhästyy viimeisestä lautasta, sitten hotelliin tai kavereille yöksi?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan asukkailla omia paatteja, millä käyvät mantereella? Ja mitä jos myöhästyy viimeisestä lautasta, sitten hotelliin tai kavereille yöksi?
Tottakai voit ostaa oman veneen. Niin lyhyt matka että menee vaikka soutuveneellä
Minä haaveilen Utöstä. Sielläkin olisi kauppa ja koulu. Ja kaukana kavala maailma <3