Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verikokeen perusteella matalat D-vitamiinitasot

Vierailija
01.05.2015 |

Moikka!

Onko kellään muulla mitattu D-vitamiiniarvot verikokeella, ja ovat osoittautuneet liian mataliksi? Millaiset olivat oireet, ja kuinka pian ne saatiin nousemaan?

Itselleni määrätty kontrollikäynti vasta elokuulle.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:58"]

En ole hurahtanut - asioista vaan selvää ottanut.[/quote]

Taidanpa kuitenkin uskoa ennemmin sisätautien erikoislääkäriä  kuin jotain "asioista selvää ottannutta".. Mistä olet ottanut selvää? Joltain D-vitamiinia kauppaavilta sivuilta? Saisiko jotain oikeita (siis ei d-vitamiinikauppiaiden) linkkejä ja tutkimustuloksia?

[/quote]

Ei tämä nyt voi olla näin vaikeata. Erikoislääkärisi kertoo d-vitamiinitasosi olevan alhainen. Määrää 20 mikrogrammaa päivässä tason nostamiseksi. Sovitte tarkastuskäynnin. Tarkastuskäynnillä huomaatte että tasot eivät olekaan noussut. Mitäs nyt? Kuka oli oikeassa?

Lähinnä suosittelen maalaisjärkeä sokean auktoriteettiluottamuksen tilalle. Jos d-vitamiiniarvosi ovat kesällä esim. x+1 ja talvella pelkkä x, niin miksi et saisi nostaa arvoja keinotekoisesti koko vuoden ajaksi tuolle tasolle x+1? Varsinkin jos kaikki suomalaisetkin lääkärit ovat sitä mieltä, että siitä ei ole mitään haittaa. Muutamalla kontrollitestillä voi helposti selvittää paljonko päivittäisen annostuksen pitää olla, jotta arvot saadaan nostettua tuolle tasolle x+1.

Pidän suomalaista lääkärikuntaa korkeassa arvossa, mutta en myöskään usko että yhdysvaltalaiset lääkärit ovat potilaitaan tappamassa, kun määräävät heille viisinkertaiset määrät d-vitamiinia.

Vierailija
2/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lääkärit tiedä paskaakaan, ettekä te myöskään mitään. Alhaiset D-vit tasot (kalsidioli) kertovat usein kroonisesta infektiosta elimistössä. Kalsidioli toimii immuunipuolustuksen säätelijänä, ei ole vitamiini, vaan hormoni.

Inflammation and vitamin D: the infection connection
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4160567/

"Some authorities now believe that low 25(OH)D is a consequence of chronic inflammation rather than the cause. Research points to a bacterial etiology pathogenesis for an inflammatory disease process which results in high 1,25(OH)2D and low 25(OH)D. Immunotherapy, directed at eradicating persistent intracellular pathogens, corrects dysregulated vitamin D metabolism and resolves inflammatory symptoms."

Ennenkuin puhuu D-vitamiinista, tulisi tietää ero 25D:n ja 1,25D:n välille, ja mikäli oikein arvaan, te ette tiedä siitä paskaakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä on helposti etsittävissä käyriä, joista näkee että 20 mikrogramma annoksilla ei ole mitään vaikutusta. 80 mikrogrammaa suuhun ja arvot saattavat alkaa jo nousta.

Mut miten te sit pärjäätte sen järkyttävän väsymyksen kanssa, mikä aina tulee kun rupeaa D-vitamiinia kiskomaan isoja annoksia? (tai no oikeastaan mulla tulee se väsy ja kamala huimaus ihan kaikista ottamistani vitamiinivalmisteista, ei pelkästään D:stä), mut jotain vinkkejä että miten sen kanssa voi pärjätä kun ei meinaa edes pystyssä pysyä, otetaan mielellään vastaan.

Vierailija
4/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohtori Tolonen kertoi pari päivää sitten Järviradiossa, että Suomessa lääkärit suosittelevat 10 kertaa liian pieniä D-vitamiinimääriä. Itse ostan luontaistuotekaupasta 100 mikrogrammasta.

Vierailija
5/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohtori Tolonen on kyl vähän hihhuli. Se kauppaa omia valmisteitaan joka paikassa. Varmaan joku valetohtori.

Vierailija
6/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön lääkärin suosituksesta ympäri vuoden 150 mikrogrammaa D-vitamiinia, ja silti arvo oli hieman alhainen viimeksi. Tämän asiaan perehtyneen lääkärini mukaan D-vitamiiniarvon pitäisi olla minimissään yli 100, mieluiten yli 120. Ottakaa myös huomioon, että D-vitamiini tarvitsee samanaikaisesti rasvaa imeytyäkseen. Kannattaa siis suosia kapselimallisia vitamiineja, joissa on itsessään mukana öljyä.

Vierailija
7/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 11:45"]

Näistä on helposti etsittävissä käyriä, joista näkee että 20 mikrogramma annoksilla ei ole mitään vaikutusta. 80 mikrogrammaa suuhun ja arvot saattavat alkaa jo nousta.

Mut miten te sit pärjäätte sen järkyttävän väsymyksen kanssa, mikä aina tulee kun rupeaa D-vitamiinia kiskomaan isoja annoksia? (tai no oikeastaan mulla tulee se väsy ja kamala huimaus ihan kaikista ottamistani vitamiinivalmisteista, ei pelkästään D:stä), mut jotain vinkkejä että miten sen kanssa voi pärjätä kun ei meinaa edes pystyssä pysyä, otetaan mielellään vastaan.

Kuulostaa jännältä, en ole aiemmin kuullut moisesta. Tuosta kannattaa ehdottomasti kysyä lääkäriltä, ei kuulosta mitenkään normaalilta. Voiko sinulla olla jokin allergia vitamiinivalmisteissa oleviin ainesosiin tai kenties vitamiinitasot niin alhaalla, että elimistö menee sekaisin, kun saa niitä? Meneekö tuo väsymys ja muut oireet ohi, jos jatkat vitamiinien käyttöä pidempään?

Vierailija
8/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 11:45"]

Kuulostaa jännältä, en ole aiemmin kuullut moisesta. Tuosta kannattaa ehdottomasti kysyä lääkäriltä, ei kuulosta mitenkään normaalilta. Voiko sinulla olla jokin allergia vitamiinivalmisteissa oleviin ainesosiin tai kenties vitamiinitasot niin alhaalla, että elimistö menee sekaisin, kun saa niitä? Meneekö tuo väsymys ja muut oireet ohi, jos jatkat vitamiinien käyttöä pidempään?

Joo, oireet menee ohi parissa kolmessa päivässä siitä, kun olen viimeksi jotain valmistetta ottanut.

Muistan joskus tätä googletelleeni, ja lukeneeni että maksassa saattaa olla vikaa jos vitamiinit aiheuttaa tällasta, ja se kuulosti sen verran pelottavalta etten uskalla sen enempiä aihetta tutkia, heh :)

Vierailija
9/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, oireet menee ohi parissa kolmessa päivässä siitä, kun olen viimeksi jotain valmistetta ottanut.

hups, siis tarkoitin, että oireet ei mene ohi, mutta loppuvat parissa päivässä kun lopetan käytön. -21 (sorry kilometrilainaus edellisessä viestissä)

Vierailija
10/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 14. Selvisi, kun kaaduin ja kyynärpää murtui. Silloin siis tehtiin osteoporoositutkimukset. Olen syönyt 50 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä ja neljässä kuukaudessa arvo nousi 39:ään. Jatkan samalla annoksella, kontrollit syksyllä.

Vierailija
11/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla sen pullottava vatsaisen teinin äiti?

Vierailija
12/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:58"]

En ole hurahtanut - asioista vaan selvää ottanut.[/quote]

Taidanpa kuitenkin uskoa ennemmin sisätautien erikoislääkäriä  kuin jotain "asioista selvää ottannutta".. Mistä olet ottanut selvää? Joltain D-vitamiinia kauppaavilta sivuilta? Saisiko jotain oikeita (siis ei d-vitamiinikauppiaiden) linkkejä ja tutkimustuloksia?

[/quote]

Ohiksena vaan, että minulla ainakin ihan oma kokemus oli tuollainen. Otin tuota lääkärin määräämää annosta kolme kuukautta, eivätkä arvot mihinkään nousseet. Harmitti, sillä olin raskaana ja lapsi vatsassa ei tietenkään saanut myöskään tarpeeksi vitamiinia. 

Vierailija
13/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli talvella ideaali d-vit taso, vaikka syön vain luomumaitotuotteita enkä mitään pillereitä. Miten on mahdollista? Ensinnäkin olen normaalipainoinen. Lihavilla tasot tuppaa olemaan matalammat. Toiseksi tankkaan kesällä aurinkoa liikkumalla ulkona kohtuudella. Kolmanneksi syön paljon ja vaihtelevasti kalaa ja sieniä, joissa on paljon d-vitamiinia. Ei siihen ihmeempiä tarvita.

Vierailija
14/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 mikrogrammaa päivässä ja arvo oli 92. Lääkärin kehotuksesta jatka samalla annostuksella myös kesän. Loppukesällä kontrolli.

Vierailija
15/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on munuaisten vajaatoiminta, voiko isoista D-annoksista (20+ mikrog.) olla haittaa?

Sen tiedän että haima saattaa alkaa paukkumaan isoilla annoksilla terveelläkin ihmisellä, mutta vaikuttaako D munuaisiin miten paljon?

Vierailija
16/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 12:23"]

Ap taitaa olla sen pullottava vatsaisen teinin äiti?

[/quote]

Häh?? On mulla lapsia, mutta molemmat alle kouluikäisiä...

ap

Vierailija
17/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 12:38"]

Minulla oli talvella ideaali d-vit taso, vaikka syön vain luomumaitotuotteita enkä mitään pillereitä. Miten on mahdollista? Ensinnäkin olen normaalipainoinen. Lihavilla tasot tuppaa olemaan matalammat. Toiseksi tankkaan kesällä aurinkoa liikkumalla ulkona kohtuudella. Kolmanneksi syön paljon ja vaihtelevasti kalaa ja sieniä, joissa on paljon d-vitamiinia. Ei siihen ihmeempiä tarvita.

[/quote]

Minä en ole koskaan ollut ylipainoinen ja minulta tosiaan mitattiin aurinkoisen kesän lopussa liian alhaiset tasot. Syön monipuolisesti kaikkea.

Vierailija
18/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 12:38"]

[/quote]

Se on tutkittu, ett auringosta tankkatut varastot loppuvat 1-2 kk kuluttua kesästä. Vaikka tankkaisti kuinka. Myös minä syön sieniä, itse kerättyjä metsäsieniä, kanttarelleja, tatteja, suppilovahveroita. Tonnikalaa ja lohta. Ja silti D-tasot on viitearvojen alapuolella.

Vaikka söisi miten, aina ei silti elimistö toimi kuten olettaisi. Mulla oli esim. alhainen hemoglobiini lapsena ja aikuisena aina. Ihan sama, söinkö rautaa tai en. Se ei vain imeytynyt kunnolla jostain syystä. Sitten kun tulin toisen kerran raskaaksi, tapahtui elimistössä jotain, ja Hb muuttui hyväksi. En edes raskausaikana tarvinnut rautaa, enkä ole tarvinnut sen jälkeenkään, Hb jämähti lukemaan 136 ja pysynyt siinä nyt viisi vuotta.

Elimistö on sen verran mutkikas, ettei kaikki ole ihan noin yksioikoista. Joillain on korkea verenpaine tai kolesteroli hyvistä elämäntavoista riippumatta. Joillain taas lukemat ovat hyvät huonoista elintavoista riippumatta.

Vierailija
19/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 11:29"]

Ei tämä nyt voi olla näin vaikeata. Erikoislääkärisi kertoo d-vitamiinitasosi olevan alhainen. Määrää 20 mikrogrammaa päivässä tason nostamiseksi. Sovitte tarkastuskäynnin. Tarkastuskäynnillä huomaatte että tasot eivät olekaan noussut. Mitäs nyt? Kuka oli oikeassa?

[/quote]

Vielä ei kukaan, kun testejä ei ole tehty. Sinä voit toki uskotella itsellesi tietäväsi muiden ihmisten tulokset ennakkoon :).

Vierailija
20/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 30, pitäisi olla vähintään 80. Ei kontrollia vaan D-vitamiinia joka päivä, kesällä ei tarvi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi