Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Musikaalisesti lahjakasta tyttöä kiusataan

Vierailija
01.05.2015 |

Tyttö on itse iloinen ja sosiaalinenm, mutta saa päivittäin haukkumisia luokkakavereilta ja hänet jätetään usein ulkopuolelle porukasta. Tytöstä kiertää myös kiusaamien keksimiä valheita.

Suurin ongelma kiusaajille vaikuttaa olevan se, että tyttö käy soittotunneilla ja harrastaa musiikkia, sekä on päässyt kokeilemaan esiintymistä, laulamista ja soittamista useissa eri produktioissa.

Miten tällaiseen voi puuttua ja mikä auttaa?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap taisi väsyä trollailemaan

Vierailija
2/28 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:15"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:03"]On se aika kaukaa haettua, että juuri musikaalisuus olisi syy kiusaamiseen
[/quote]
Jos on päässyt esille ja esiintymään niin ei ole kaukaa haettu.
[/quote]

Minä olen esiintynyt laulamalla/soittamalla vaikka missä eikä minua kiusata. Aina on vaan kehuttu vaikka kuinka.

-13v tyttö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä yhtään ihmettele, kun näkee kuinka törkeästi tälläkin palstalla haukutaan lahjakkaita lapsilaulajia/näyttelijöitä (esim. Pikkukakkosesta tuttu työttö on saanut lunta tupaan aivan huolella) ja jopa koulun kevätjuhlassa soittaminen/laulaminen näyttää olevan aikuisille liikaa.

Oman lapseni kohdalla on auttanut (pojan ja open mukaan) takaisin sanominen. "Yritäpä itse." Poika itse tietää että turha arvostella, jos ei itse uskalla edes kokeilla. Saadut kehut (erityisesti luokkakavereilta) auttavat eteen päin. Luokkahenki on se tärkeä pointti. Oli sitten kyse jalkapallo tai laulukilpailuista. Omaa luokkaa kannustetaan. Osallistuja saa kehuja vaikka ei voittaisikaan. 

Vierailija
4/28 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 00:54"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 00:51"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 00:47"]

Jos nyt kuiteskin ulkonäkö, puhevaikeudet tjsp?

[/quote]

Olisko jotain järkevämpää syytä kiusaamiseen, kuin ''musikaalisesti lahjakas''?

Niin mitkä?

[/quote]

[/quote]

Kiva tämä olettamus, että kiusatussa olisi aina se vika. Että jaksetaan märehtiä, joskos sillä kiusatulla nyt löytyis joku heikko kohta, puhevika, paska pukeutumistyyli, rumat hiukset tai pisamia kasvoissa.

Hei oikeasti...

Vierailija
5/28 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikkiluokalle siirto vois auttaa.

Vierailija
6/28 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se aika kaukaa haettua, että juuri musikaalisuus olisi syy kiusaamiseen

Vierailija
7/28 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:03"]On se aika kaukaa haettua, että juuri musikaalisuus olisi syy kiusaamiseen
[/quote]
Jos on päässyt esille ja esiintymään niin ei ole kaukaa haettu.

Vierailija
8/28 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyse jostakin Super-Marjon lapsesta tai Violan Viulusta? Ei silloin pilkan syy ole musikaalisuus vaan vanhempien istuttama ylemmyydentunne.

Vierailija
9/28 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:17"]

Onko kyse jostakin Super-Marjon lapsesta tai Violan Viulusta? Ei silloin pilkan syy ole musikaalisuus vaan vanhempien istuttama ylemmyydentunne.

[/quote]

Tämä. En oikein usko, että pelkkä musikaalisuus on syynä kiusaamiseen. Yleensä kiusaamista saa aikaan juuri ylemmyydentunne, jota lapsi ei osaa tai halua peitellä ja sitten yhteisö reagoi tällä tavalla. Valitettavaa, mutta näin se menee. Sama kuin joku työkaveri sanoisi joka käänteessä, että "te ette tajua tästä mitään, koska olette tyhmiä, mutta minä tajuan ja olen teitä parempi ja kaikessa lahjakkaampi ja haluan että pomo näkee sen joka tilanteessa." Näin lapsetkin sen saattavat kokea.

Vierailija
10/28 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:17"]

[/quote]

Ei ole.

Kiusaamista esiintyy nimenomaa musiikkiharrastuksen takia.

"vähäks noloo käydä jossai soittotunneil", "hei ope älä päästä tota laulaa, sil on nii ruma ääni et mikit hajoo", "haha ootkoo vähä pelle ku soitat noin paskasti".

Tytön soittimia on yritetty rikkoa ja mm. välitunnin aikana varastettu naulakosta ja piilotettu esim. vessaan.

Musiikkiluokalle siirto olisi loistava idea, mutta kun täällä ei sellaisia ole lähistölläkään.

Vierailija
11/28 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljettaako siis soitinta useinkin koulussa?

Voisko hoitaa koulun kouluna ja se musiikkiharrastus sitten vapaa-ajalla? Auttaisko?

Vierailija
12/28 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä tyttäresi sitten on liikaakin esillä, kun sinne "pääsee". Ei ole pakko soittaa kaikissa juhlissa ja mudantunneilla. Hän voi soittaa ja esiintyä kotona ja musiikkiopistolla.

Vierailija
13/28 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette aikuiset ihmiset kauheita! Antakaa lasten soittaa ja olla musikaalisia! Lapset pienestä saakka opetettu siihen että jos toisella on lahja ja pääsee esiintymään niin heti ollaan niin kateellisia että alkaa kousaaminen ja nälviminen. Opettakaa lapsillenne toisen ihmisen kunnioitusta ja kannustamista!

Vierailija
14/28 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja opettajako ei ota aiheeseen mitään kantaa? Kalliita soittimia ei kannata koulussa kuljettaa mukana tai jos on soittotunti koulun jälkeen tms. jättää ne soittimet vaikka opettajanhuoneeseen tms. aikusten valvomaan paikkaan. Löytyisikö koulusta muita musiikkia harrastavia kaveriksi? Eihän lapsi itse kersku soittotaidollaan, musikaalisuudellaan ja esiintymisillään tai ole joka ikisessä koulun teemapäivässä, musiikintunnilla ja jokaisessa juhlassa esillä? Se ärsyttää aikuisiakin, jotka asian osaavat kuitenkin peittää, lapsilta ärsyyntyminen tulee helpommin ulos. Lahjakas saa toki olla ja nauttia musiikista ja esiintymisestä mutta täytyy olla myös pelisilmää siinä, tekeekö asiasta ja itsestään numeron ja itsestään muita ylemmän ja paremman ja kuuluisamman vai osaako arvostaa myös muiden harrastuksia ja tekemisiä ja antaako myös muille mahdollisuuden esiintyä ja loistaa joskus. Kuka tästä soittoharrStuksesta ja musikaalisuudesta tekee koulussa numeroa? Lapsi itse, banhempi vai tilannetajuton opettaja?

Vierailija
15/28 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:38"]

Ehkäpä tyttäresi sitten on liikaakin esillä, kun sinne "pääsee". Ei ole pakko soittaa kaikissa juhlissa ja mudantunneilla. Hän voi soittaa ja esiintyä kotona ja musiikkiopistolla.

[/quote]Tämä kummastuttaa mina aina kun asiasta puhutaan täällä palstalla. Ne on aina samat oppilaat jotka edustaa koulua yleisurheilukisoissa tai säbäkisoissa tms. Harvoin sanotaan että luokan urheilullisin oppilas ei saisi osallistua aina urheilukilpailuihin. Eikä tietenkään saisi olla suuressa roolissa liikuntatunneilla. Kummasti se kuitenkin kaivaa joidenkin napaa jos luokan musikaalisimmat ovat jonkinlaisessa roolissa koulun juhlissa, joissa musiikki on usein se perinteinen teema.

Vierailija
16/28 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:28"]

Kuljettaako siis soitinta useinkin koulussa?

Voisko hoitaa koulun kouluna ja se musiikkiharrastus sitten vapaa-ajalla? Auttaisko?

[/quote]

Ei enää, koska meillä ei ole kauheasti halua hankkia uusia soittimia kiusaajien rikkomien tilalle. Aikaisemmin kerran viikossa, koska hän meni suoraan koulusta soittotunnille, oli helpompaa kun ei tarvinut käydä kotona välillä.

Ei tytön musiikkiharrastus koulussa sen kummemmin näy. Muuten kuin että tuio soitin oli joskus mukana.

Vierailija
17/28 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut ovat kateellisia. Oletko puhunut opettajan kanssa? Omaisuuden vahingoittamista ja ilkeyksiä ei pidä sietää.

Vierailija
18/28 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:53"]

Ja opettajako ei ota aiheeseen mitään kantaa? Kalliita soittimia ei kannata koulussa kuljettaa mukana tai jos on soittotunti koulun jälkeen tms. jättää ne soittimet vaikka opettajanhuoneeseen tms. aikusten valvomaan paikkaan. Löytyisikö koulusta muita musiikkia harrastavia kaveriksi? Eihän lapsi itse kersku soittotaidollaan, musikaalisuudellaan ja esiintymisillään tai ole joka ikisessä koulun teemapäivässä, musiikintunnilla ja jokaisessa juhlassa esillä? Se ärsyttää aikuisiakin, jotka asian osaavat kuitenkin peittää, lapsilta ärsyyntyminen tulee helpommin ulos. Lahjakas saa toki olla ja nauttia musiikista ja esiintymisestä mutta täytyy olla myös pelisilmää siinä, tekeekö asiasta ja itsestään numeron ja itsestään muita ylemmän ja paremman ja kuuluisamman vai osaako arvostaa myös muiden harrastuksia ja tekemisiä ja antaako myös muille mahdollisuuden esiintyä ja loistaa joskus. Kuka tästä soittoharrStuksesta ja musikaalisuudesta tekee koulussa numeroa? Lapsi itse, banhempi vai tilannetajuton opettaja?

[/quote]

Ei kersku musiikkiharrastuksellaan, ainakaan minun tietääkseni. Eikä ole sitä muille sen paremmin mainostanut, koulussa tai muuallakaan. Koulun juhlissä hän ei ole esiintynyt sen useammin kuin muutkaan.

Harmikseni olen huomannut, että nykyään tyttö tuntuu jopa häpeävän harrastustaan kavereidensa seurassa. Erittäin sääli, jos tuo kiusaaminen on lannistanut hänen intoaan musiikkiin. Numeroa aiheesta tekee lähinnä muut oppilaat, kiusaajat. He ovat kuulemma sanoneet tytön olevan mm. lellitty pentu, koska saa käydä soittotunneilla.

Vierailija
19/28 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten on kyse ihan tavallisesta kiusaamisesta ja sille keksitään aina joku syy, oli se musiikkiharrastus, vaatteet tai hampaat tai mitä nyt keksitäänkin. Lapsen kanssa juttelet, että syy ei ole hänessä ja että kiusaajilla on tarve nostaa itsensä porukassa ylemmäs muita sorsimalla ja vastaan saa sanoa ja puolustautua saa, kannattaa myös opetella jotain hyviä vastaherjoja eikä alistua nolattavaksi. Löytyisikö joku vahva kaveri, jonka kanssa liittoutua? Opettajan kanssa asiasta keskustelua ja open kautta tieto kiusaamisesta myös kotiin  kiusaajien vanhemmille. 

Vierailija
20/28 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 11:07"]

Muut ovat kateellisia. Oletko puhunut opettajan kanssa? Omaisuuden vahingoittamista ja ilkeyksiä ei pidä sietää.

[/quote]

Olen puhunut useampaankin kertaan, mutta oppilaiden keskinäisiin "riitoihin" ei kuulemma voi vaikuttaa. No, tavallaan ymmärrän. Ymmärrän myös sen, että soitinten tuominen kouluun on omalla vastuulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän