Voiko kerrostaloasuminen olla myös miellyttävää?
Omat kokemukset ovat päinvastaisia, mutta löytyykö jotain positiivista?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivitalossahan on kaikki kerrostalon huonot puolet (naapurit) muttei oikein mitään hyviä (joutuu tekemään lumitöitä yms. itse). En näe kerrostaloasumisessa mitään muita huonoja puolia kuin sen, että pelkään välillä häiritseväni naapureita, koska rytmini on aika yöpainotteinen. Itse en häiriinny oikein mistään ja jos joskus häiriinnynkin (naapurissa remontoidaan tms.) niin laitan kuulokkeista jotain hyvää musiikkia ja jatkan elämää.
Kertokaas miten nuo lumityöt jne sujuu sellaisissa rivitaloissa joissa asuu pelkkiä vanhuksia.
Jos osakkaat päättävät, niin ostetaan huoltoyhtiö hoitamaan ne lumityöt. Se on ihan yhtiön päätettävissä oleva asia, asukkaiden iästä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kukin pitää positiivisena. Helppoa tämä ainakin on. Toki palvelut lumitöistä saunan lämmittämiseen voi ostaa omakotitaloonkin, mutta nyt nämä on jo hoidettu puolestani.
Niin maksua vastaan ne sullekin tehdään, ei ilmaispaleluina. Sama se on omakotiasukkaallakin kun maksaa, niin saa palveluksia vastineeksi.
Niin, mutta nyt minun ei pidä miettiä mistä ostan minkäkin palvelun ja minne maksan milloin mistäkin, vaan kaikki on yhden vastikkeen takana.
Se voi olla ihan virkistävääkin. Kun on asunut pari kymmentä vuotta korvessa metsäläisenä, niin kaikki uusi sosiaalisuus vaikka seinänkin takana on jotain uutta ja ihmeellistä. Mikäs sen mukavampaa kuin siinä samalla asuessa tarkkailla naapureita ja kuunnella seinän läpi, jotta mitä ne siellä touhuaa.
Sitä kun itellä on päivät pitkät aikaa, niin sitä alkaa elää naapureiden kanssa samaa elämää. Ja onhan se kerrostalossa joskus tälläistä jaettua se eläminen ja oleminen kun kaikki kuuluu seinien läpi. Sitten sitä kytätään, milloin naapuri menee töihin, onko niillä lapsia, milloin ne käy kaupassa, mitä ne harrastaa, mitä ne tekee juhlapyhinä, riiteleekö ne, juhliiko viikonloppuina jnejne.
Se on niinkuin salatut elämät mutta tosielämässä, jännää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asunnossa on tosi iso parveke, se on kuin oma piha. Voit käydä ulkoilmassa huolehtimatta lumitöistä ym. Huoletonta asumista omakoti-/rivitaloasumiseen
Paitsi jos naapurissa asuu tupakoitsija.
Kannattaa selvittää isännöitsijältä onko tupakointia mahdollista kieltää. Meidän taloyhtiössä on nyt toista vuotta voimassa tupakointikielto sisätiloissa ja parvekkeilla uusien sopimusten osalta. Vanhempien soppareiden osalta voinee valittaa jos tupakansavu kulkeutuu parvekkeelta toiselle koska sehän vaatii että asialle tehdään jotain. Ja jos korsteeni joutuu siirtymään piha-alueelle turvallisen etäisyyden päähän tai muuttaa kiukuspäissään pois niin sehän on voitto jäljellejääville.
Voi olla. Itse rakastan nykyistä asuntoani. Hiljainen talo. Olen tässä jo 10v asunut. Naapurissa asuvalla on koira mutta se ei hauku eikä rähise vaan on ihan kunnonllinen, yläkerrassa lapsiperhe joiden lapset osaavat käytöstavat eivätkä turhaa mekasta, tietty ihan pieninä saatto kuulua kiljuntaa ja vauva-aikana itkua, mutta nykyisin eivät metelöi. Yhtään jatkuvasti bilettävää ei rapussa asu, joku joskus jotain bileitä pitää mutta niin harvakseltaan että ne ei haittaa.
Minun asumiseni on miellyttävää. Kaikkein parasta on, ettei kukaan pääse ovelleni luvattani ja kerrostaloissa on erittäin vähän murtoja. Tämä on turvallista ja helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asunnossa on tosi iso parveke, se on kuin oma piha. Voit käydä ulkoilmassa huolehtimatta lumitöistä ym. Huoletonta asumista omakoti-/rivitaloasumiseen
Suunnittelen paraikaa vesipyssyn hankintaa alakerran parveketupakoitsijan varalle tulevaa kesää varten. Super-soakereita varmaan vielä myydään?
Meillä on vanhassa talossa sellaiset parvekkeet, joiden lattialta vesi valuu etureunasta suoraan alemman parvekkeen kaiteelle. Kasvatan kesäisin ämpäreissä kaiken maailman vihanneksia, ja kastelen niitä silloin kun alakerran naapuri nojailee tupakoiden parvekkeensa kaiteeseen. Yllättävän usein kastelen ämpärin ohi ja vettä meneekin runsaasti lattialle. Oho!
Kerrostalosta saa aina häirikköihmiset häädetyksi, mutta omakotialueelta ei. Ja ok-taloon pääsee kutsumaton ikkunasta jos haluaa, mutta neljänteen kerrokseen ei.
Naapurini ovat mukavia ja vaihdetaan kuulumisia aina kun törmätään rappukäytävässä. Heiltä voi myös aina pyytää apua jos on tarvetta. Kaikki palvelut on lähellä, apteekki, ruokakauppa ja posti ihan vieressä ja hyvät kulkuyhteydet jos haluaa kaupungille lähteä. Rauhallinen ympäristö, parvekkeelta näkymä viereiselle järvelle jossa voi kesällä uida ja talvella hiihtää. Kesällä kun menee sinne laiturille istuskelemaan niin aina tulee joku juttelemaan ja siellä järjestetään myös laituribileitä. Talo ittessään on hiljainen. Joskus joku pitää bileitä naapurissa mutta ei niin usein että häiritsisi. Joskus kuuluu lapsen huutoa ja koiran haukkumista mutta ei jatkuvasti että häiritsisi. Lisäksi plussaa että ei tarvitse itse tehdä lumitöitä ja jos on jotain huoltotarvetta vo vaan soittaa huoltomiehelle joten elämä on paljon helpompaa kuin omakotitalossa.
Onhan tää kivan helppoa asumista ja ois varmasti vielä leppoisampaakin jos ei ois saatanan äänekkäitä naapureita yläkerrassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kukin pitää positiivisena. Helppoa tämä ainakin on. Toki palvelut lumitöistä saunan lämmittämiseen voi ostaa omakotitaloonkin, mutta nyt nämä on jo hoidettu puolestani.
Niin maksua vastaan ne sullekin tehdään, ei ilmaispaleluina. Sama se on omakotiasukkaallakin kun maksaa, niin saa palveluksia vastineeksi.
Halvemmaksi se kerrostalossa tulee asuntoa kohti mitä omakotitalossa. Huoltoyhtiöt ei edes ota pieniä kohteita asiakkaikseen, kun matkakulut maksaa enemmän mitä laskutettu palvelu.
Raha aina ratkaisee. Niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelen paraikaa vesipyssyn hankintaa alakerran parveketupakoitsijan varalle tulevaa kesää varten. Super-soakereita varmaan vielä myydään?
Meillä on vanhassa talossa sellaiset parvekkeet, joiden lattialta vesi valuu etureunasta suoraan alemman parvekkeen kaiteelle. Kasvatan kesäisin ämpäreissä kaiken maailman vihanneksia, ja kastelen niitä silloin kun alakerran naapuri nojailee tupakoiden parvekkeensa kaiteeseen. Yllättävän usein kastelen ämpärin ohi ja vettä meneekin runsaasti lattialle. Oho!
Erehtyi kaksikertaa mullekkin tekemään saman. Ensimmäisen ja viimeisen. Hekotti vielä kaljapäissään, mutta itku pitkästä ilosta.
7 vuotta rivarissa, tästä viimeiset 3 vuotta koin "ylennyksen" talonmieheksi. Kaikki hallituksen kokoukset, pihatöiden tilaukset, yms ongelmat yksinomaan minun hoidettavaksi. Hallituskumppaneita ei kiinnostanut.
Myin asuntoni ja uppouduin kerrostalon massaan, muut saa hoitaa.
Ei, jos on vikoja paljon talossa, osaamaton suunnittelu. Jos on osunut hyvä talo, olisiko hivenen vähemmän ongelmia, joku toimii.
Jos löytyy sellainen missä on kunnon äänieristys. Itse en ole vielä löytänyt.
On tosi mukavaa ja parasta, jos sattuu naapureiksi hiljaiset tyypit.Ja iso parveke on myös toivelistalla.
Vierailija kirjoitti:
Naapurini ovat mukavia ja vaihdetaan kuulumisia aina kun törmätään rappukäytävässä. Heiltä voi myös aina pyytää apua jos on tarvetta. Kaikki palvelut on lähellä, apteekki, ruokakauppa ja posti ihan vieressä ja hyvät kulkuyhteydet jos haluaa kaupungille lähteä. Rauhallinen ympäristö, parvekkeelta näkymä viereiselle järvelle jossa voi kesällä uida ja talvella hiihtää. Kesällä kun menee sinne laiturille istuskelemaan niin aina tulee joku juttelemaan ja siellä järjestetään myös laituribileitä. Talo ittessään on hiljainen. Joskus joku pitää bileitä naapurissa mutta ei niin usein että häiritsisi. Joskus kuuluu lapsen huutoa ja koiran haukkumista mutta ei jatkuvasti että häiritsisi. Lisäksi plussaa että ei tarvitse itse tehdä lumitöitä ja jos on jotain huoltotarvetta vo vaan soittaa huoltomiehelle joten elämä on paljon helpompaa kuin omakotitalossa.
Mukkula, Lahti..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivitalossahan on kaikki kerrostalon huonot puolet (naapurit) muttei oikein mitään hyviä (joutuu tekemään lumitöitä yms. itse). En näe kerrostaloasumisessa mitään muita huonoja puolia kuin sen, että pelkään välillä häiritseväni naapureita, koska rytmini on aika yöpainotteinen. Itse en häiriinny oikein mistään ja jos joskus häiriinnynkin (naapurissa remontoidaan tms.) niin laitan kuulokkeista jotain hyvää musiikkia ja jatkan elämää.
Kertokaas miten nuo lumityöt jne sujuu sellaisissa rivitaloissa joissa asuu pelkkiä vanhuksia.
Omassa yhtiössä se meni niin että vanhukset selitti että 30 v sitten ovat tehneet lumitöitä ja nyt on muiden osakkaiden vuoro. Mikään ei saanut maksaa mitään. Me tehtiin pari vuotta kaikki, sen jälkeen ilmoitettiin että nyt riittää ja ostetaan palveluna. Sitten yhtiö maksoi "kohtuuttoman" määrän kuussa siitä että joku tuli joskus työntämään lumet parkkipaikalta pois. Voi sitä valitusta! Ei ole ikävä sitä yhtiötä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi ajaa nurtsia, maksaa jätehuollosta, tiemaksuja ja jos kiipee ylimpään kerrokseen pysyy timminä.
Myöskin maisemat saattavat olla upeat.
Voi luoja sun typeryyttä. Aivan takuuvarmasti maksat jätehuollosta, joko vuokrassa tai jos omistat osakkeen vastikkeessa. Mistä teitä ääliöitä oikein sikiää?
Olen asunut uudessa hienossa omakotitalossa. Silti viihdyn paremmin nykyisessä 60-luvun kerrostalossa. Ei huolia huoltotöistä, saa käyttää vapaa-aikansa mihin haluaa. Sijainti mahtava lähellä kaupungin keskustaa mutta rauhallinen. Ihanat iltakävelymahdollisuudet jokirannassa.