Vanhempani yrittävät painostaa minua hakemaan opintotukea :(
Mitä teen? En halua hakea opintotukea, kerran hain, mutta oli pakko keskeyttää se, kun se ahdisti liikaa. Aloin itkemään hysteerisesti kun yritin maksaa puhelinlaskun opintotukirahoilla, en kestä ajatusta pummina olemisesta :( Vanhempani kumminkin yrittävät saada minut hakemaan taas opintotukea uhkailemalla, että eivät enää anna minulle rahaa elämiseen. Voiko pelkkää opintolainaa ottaa ilman opintotuen nostamista?
Kommentit (61)
Mitä sä nyt horiset? Opintotukea saa opiskelija siinä kuin lapset lapsilisää. Ootko saanu paniikkikohtauksia 17 vuoden aikana maksetuista lapsilisistäkin?
En halua olla pummi, se siinä pelottaa. En kestä ajatusta siitä, että saisin vastikkeetonta rahaa valtiolta. Mulla meni monta vuotta ja monta psykologikäyntiä ennen kuin pystyin edes hakemaan opiskelemaan, kun en halunnut pummeilla opiskelemalla ilmaiseksi... -ap
Ei se ole pummeilua, vaan valtion sijoitus tulevaan veronmaksajaan (toivottavasti).
Kyllä sinun vanhempasi ovat veroja maksaneet ja niin luultavasti sinäkin, ei ne rahat taivaasta putoa Porvoossakaan.
Kyllä sä vielä valmistuttuasi ehdit veroina ne takaisin maksamaan, että älä huoli.
Mene sitten töihin ja elätä sillä itsesi.
Tosin en tiedä, mikä on työllisyystilanne porvoossa...
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:17"]
[/quote]
Ei mulla ole aikaa käydä töissä, kun opiskelu vie niin paljon aikaa. Osaisiko joku kertoa, että voiko pelkkää opintolainaa nostaa ilman opintorahaa? -ap
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:17"]
[/quote]
Ei mulla ole aikaa käydä töissä, kun opiskelu vie niin paljon aikaa. Osaisiko joku kertoa, että voiko pelkkää opintolainaa nostaa ilman opintorahaa? -ap
[/quote]
Höpö höpö, kyllä sitä aikaa töihin on, kun vaan haluaa töitä tehdä.
Opintolainaa voi nostaa nostamatta opintotukea, mutta sitä ei voi hakea hakematta opintotukea. kela siis kyllä maksaa opintotukesi tilillesi, mutta voit palauttaa sen saman tien takaisin.
toivon vaan, että vanhemmillasi on varaa maksaa sekä sun opinnot, että ne verot, joilla tuo opintotuki kustannetaan.
Oot nyt kyllä ehkä suurin höppänä, mihin olen tällä palstalla törmännyt.
Sinä opiskelet, jossa valmistuttuasi sinulla olisi tietoa ja taitoa, joilla pääset sellaisiin töihin kiinni, jotka ovat tuottavia tälle valtiolle. Yritän siis sanoa, että varmasti tienaisit myöhemmin rahaa ja maksaisit opintotukesi takaisin. Yritä ajatella edes niin, että vanhempasi maksavat veroina sinun tukesi. Minusta on kohtuutonta ja hullua, että pidät jotenkin hyväksyttävämpänä loisia vanhempiesi rahoilla kuin nostaa sinulle kuuluvia opintotukia.
Mitä teet sitten kun vanhempasi pistävät kukkaron nyörit kiinni? Mitä teet jos et saakaan valmistuttuasi töitä? Kuolet nälkään vai? Siihen tämä hyvinvointivaltio perustuu, että porukka ei päätyisi kadulle tai tekemään rikoksia sitten kun toimeentulo menee. Käytä nyt hyvä ihminen sitä hyväksesi silloin kun se tulee todelliseen tarpeeseen eli nyt!!
Tää on ehkä järjettömin juttu, jonka olen täällä AV:lla lukenut :D
Porvoosta päivää! Ei kai kukaan oikeasti ajattele että opintotuki olisi pummilla elämistä?? Mitäs sun elämäs on tähän asti ollu??
.. Millä sinä elät ja kustannat itsesi? Eikö yhtään ahdista elää pummilla vanhemmillasi? Vai etkö halua alkaa ns. Kasvamaan aikuiseksi? Sinä todennäköisesti ns. Maksat takaisin opintotukesi, kun menet työelämään veroilla. Oletko hieman kalikka, kun et ymmärrä, että vanhempasi eivät halua kustantaa kaikkea tekemistäsi, kun kerta on mahdollisuus saada opintotukea?
Ei vanhempien rahoilla elämisessä ole mielestäni mitään pahaa, perheen kuuluu huolehtia jäsenistään eikä sysätä valtion ongelmaksi. Ja en tosiaan tiedä mitä teen, jos eivät suostu enää maksamaan :( Varmaan tapan itseni, jos en sitten löydä työpaikkaa. -ap
Huh huh. Eihän tämä oikeasti ole tootta, eihän? Onhan tää provo, onhan?
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:39"]Ei vanhempien rahoilla elämisessä ole mielestäni mitään pahaa, perheen kuuluu huolehtia jäsenistään eikä sysätä valtion ongelmaksi. Ja en tosiaan tiedä mitä teen, jos eivät suostu enää maksamaan :( Varmaan tapan itseni, jos en sitten löydä työpaikkaa. -ap
[/quote]
Eli olet sitä mieltä että vanhempasi saa maksaa elämisesi kun olet jo aikuinen ja vaikkapa vielä työtön? Olet kyllä naurettava tapaus ja hyväksikäytät vanhempiasi.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:39"]Ei vanhempien rahoilla elämisessä ole mielestäni mitään pahaa, perheen kuuluu huolehtia jäsenistään eikä sysätä valtion ongelmaksi. Ja en tosiaan tiedä mitä teen, jos eivät suostu enää maksamaan :( Varmaan tapan itseni, jos en sitten löydä työpaikkaa. -ap
[/quote]
Noh, tässä olosuhteessa kuullostaa kyllä ainoalta järkevältä vaihtoehdolta. Kiitos hei!
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:11"]En halua olla pummi, se siinä pelottaa. En kestä ajatusta siitä, että saisin vastikkeetonta rahaa valtiolta. Mulla meni monta vuotta ja monta psykologikäyntiä ennen kuin pystyin edes hakemaan opiskelemaan, kun en halunnut pummeilla opiskelemalla ilmaiseksi... -ap
[/quote]
Olet käynyt jo koulua pummilla, saanut lapsilisiä ja pummilla terveydenhoitoa ja lastentarhassakaan susta ei ole maksettu koko hintaa.
Mikä siinä opintotuessa niin pelottaa?