Asumisoikeusasunnoista ja tarjouskierroksesta tietävät: onko tässä tilanteessa vielä toivoa?
Sain sähköpostitse aso-tarjouksen kohta 2 viikkoa sitten, olin hakemaani asuntoon kuulemma sijalla 3. Tarjouskierros sulkeutuu huomenna, eikä firmasta ole tuon ensimmäisen tarjouspostin jälkeen kuulunut mitään.
Luulin että muutama kärkipaikalla oleva pääsisi aina katsomaan asuntoa, mutta onkohan nyt niin ettei pääsekään? Onko voinut käydä niin että esim. se 1. sijalla ollut on vain suorilta ottanut asunnon ja me muut jäimme ihmettelemään ettei mitään koskaan enää kuulunut...
Onko tässä vaiheessa siis mitään toivoa enää että se asunnontsekkauskierros käytäisiinkin vasta tarjouskierroksen päätyttyä, eli kutsu asuntoa katsomaan olisikin vasta tulossa, vai miten tämä menee?
Tosi ärsyttävää odotella kun ei tiedä milloin ns. luopua toiveesta. Nyt tässä roikkuu vaan löysässä hirressä tietämättä yhtään onko koko asunto jo kenties mennyt vai voisiko onni kuitenkin potkaista.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttö pitää varata itse suoraan joko huoltoyhtiöltä tai nykyiseltä asukkaalta jos siihen haluaa mennä, on siinä tarjouskirjeessä mainittu, mutta ehdit vielä katsomaan ennenkuin on pakko päättää jos tulet hyväksytyksi.
Taitaa olla eri käytäntöjä sitten eri firmoilla? Ei ollut kyllä mitään mainintaa saamassani tarjouksessa, että itse pitäisi varata jostain asuntonäyttöön aika, eikä ohessa mitään huoltoyhtiön tai asukkaan yhteystietojakaan. AP
Semmoista käytäntöä ei ole missään että joutuisi hyväksymään ilman näyttöä. Siis kuulemma sijalla 3, jotta soititko ja kysyit vai oliko siinä tarjouskirjeessä mainittu?
Siinä tarjouskirjeessä jonka minä sain, luki että ensin hyväksytään siis se ns. esitarjous joka on juuri se ensimmäinen yhteydenotto siitä firmasta ja tietystä asunnosta. Siinä oli linkki josta sen pääsin hyväksymään ja sen siis tein.
Tuon ns. esihyväksynnän jälkeen sitten vasta pääsee asuntoa tsekkaamaan ja sitä asunnon tsekkausta tässä nyt odottelen ja ihmettelen kun mitään ei ole kuulunut.
Varsinainen sopimushyväksyntä tulee tietenkin vasta sen jälkeen kun on asunnon nähnyt.
AP
No tämä selvensi! Varmasti odottelevat esitarjouskierroksen sulkeutumista ja sen mukaan tarjoavat näyttöjä.
Toivotaan niin, kai asia ensi viikolla selviää. Harmittaa vaan tämä hämärä prosessi ja odottaminen kun tarjolla olisi toinen, aivan superihana vuokra-asunto joka minun pitäisi ottaa vastaan nyt jos meinaan. Mutta tottakai ottaisin mieluummin tuon ason jos sen vaan saisin. AP
Pidetään peukkuja, että saat kämpän! Ja vaikka se menisi ohi niin onneksi nyt on vuokralaisen markkinat.
Kiitos, aivan :) AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttö pitää varata itse suoraan joko huoltoyhtiöltä tai nykyiseltä asukkaalta jos siihen haluaa mennä, on siinä tarjouskirjeessä mainittu, mutta ehdit vielä katsomaan ennenkuin on pakko päättää jos tulet hyväksytyksi.
Taitaa olla eri käytäntöjä sitten eri firmoilla? Ei ollut kyllä mitään mainintaa saamassani tarjouksessa, että itse pitäisi varata jostain asuntonäyttöön aika, eikä ohessa mitään huoltoyhtiön tai asukkaan yhteystietojakaan. AP
Semmoista käytäntöä ei ole missään että joutuisi hyväksymään ilman näyttöä. Siis kuulemma sijalla 3, jotta soititko ja kysyit vai oliko siinä tarjouskirjeessä mainittu?
Siinä tarjouskirjeessä jonka minä sain, luki että ensin hyväksytään siis se ns. esitarjous joka on juuri se ensimmäinen yhteydenotto siitä firmasta ja tietystä asunnosta. Siinä oli linkki josta sen pääsin hyväksymään ja sen siis tein.
Tuon ns. esihyväksynnän jälkeen sitten vasta pääsee asuntoa tsekkaamaan ja sitä asunnon tsekkausta tässä nyt odottelen ja ihmettelen kun mitään ei ole kuulunut.
Varsinainen sopimushyväksyntä tulee tietenkin vasta sen jälkeen kun on asunnon nähnyt.
AP
No tämä selvensi! Varmasti odottelevat esitarjouskierroksen sulkeutumista ja sen mukaan tarjoavat näyttöjä.
Toivotaan niin, kai asia ensi viikolla selviää. Harmittaa vaan tämä hämärä prosessi ja odottaminen kun tarjolla olisi toinen, aivan superihana vuokra-asunto joka minun pitäisi ottaa vastaan nyt jos meinaan. Mutta tottakai ottaisin mieluummin tuon ason jos sen vaan saisin. AP
Soita maanantaina ja kysy tilannetta, ikuisuushakijoita roikkuu noissa mukana pienillä numeroilla, vaikka ei sitä sen perusteella arvaa, etenkään tässä vaiheessa kun uusi numerosysteemi käynnistymässä.
Prosessi on erilainen ASO-yhtiöissä. Yleensä odottavat tarjouskierroksen loppuun, jolloin todella vasta nähdään piennimän numeron omistaja. Sen jälkeen aloittavat näytöt esim. kolmelle ensimmäiselle.
Jos kohde on ns.vähemmän haluttu ja tiedetään, että kestää saada asukkaat, aloittavat näyttöprosessin jo hakuaikana. Soita kyseisen yhtiön asiakaspalveluun ja saat kuulla tarkemmin. Toivottavasti sinua onnistaa!
Asumme nyt asokämpässä, jonka haussa olimme alunperin sijalla 7. Sähköpostista löytyy viesti tuon tarjouksen jälkeen, jossa välittäjä kutsuu meidät katsomaan kohdetta, koska muita hyväksyneitä tarjouksia ei ollut. Näissä väliä 10pv, eli odottelisivatkohan tarjousajan loppuun (jos jotkut hakijat eivät vastaa viestiin = kieltäytyminen)?
Kiva kuulla kokemuksia! Eli voisi ajatella, että tässä olisikin vielä toivoa kun olen kuitenkin noinkin hyvällä sijalla. Kohdekaan kun ei kuitenkaan ole ehkä ja tietääkseni sellainen johon olisi mitään megaryntäystä. AP
Pitkät pyhätkin ovat voineet vaikuttaa siihen ettei tilanne ole edennyt?
Minä olen ostanut oman asunnon, en tuommoiseen paskaan edes lähtisi mukaan.
Ystäväni laittoi myyntiin asuntonsa ja meni jonottamaan asoa. Oli pessimisti eikä odottanut, että muutamaan vuoteen saisi asoa. Kahta tai kolmeakin taidettiin tarjota ja sitten tuli oikeanlainen kohde kaikinpuolin.
Ei mitään ongelmaa, vaikka oli uusi jonottaja.
Tämä kokemus Oulussa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ostanut oman asunnon, en tuommoiseen paskaan edes lähtisi mukaan.
Aha. Varmaan tunnet olosi nyt hyväksi kun sait sanoa rumasti.
Vierailija kirjoitti:
Pitkät pyhätkin ovat voineet vaikuttaa siihen ettei tilanne ole edennyt?
Totta, voihan olla juuri näin. 👍
Olen hieman kärsimätön vaan kun en hahmota eikä missään ole selkeästi ilmaistu, että kuinka tämä tarjouskierros käytännössä menee. Vaikka kuinka pengon, yksikään aso-yhtiö ei avaa nettisivuillaan tai missään muuallakaan tuota prosessia. Siksi aloin kysellä täältäkin että jos jollakulla olisi tietoa. Mutta ei kai auta kuin odotella. AP
Vierailija kirjoitti:
Prosessi on erilainen ASO-yhtiöissä. Yleensä odottavat tarjouskierroksen loppuun, jolloin todella vasta nähdään piennimän numeron omistaja. Sen jälkeen aloittavat näytöt esim. kolmelle ensimmäiselle.
Jos kohde on ns.vähemmän haluttu ja tiedetään, että kestää saada asukkaat, aloittavat näyttöprosessin jo hakuaikana. Soita kyseisen yhtiön asiakaspalveluun ja saat kuulla tarkemmin. Toivottavasti sinua onnistaa!
Näin toivon. :) AP
Pidetään peukkuja, että saat kämpän! Ja vaikka se menisi ohi niin onneksi nyt on vuokralaisen markkinat.