Asumisoikeusasunnoista ja tarjouskierroksesta tietävät: onko tässä tilanteessa vielä toivoa?
Sain sähköpostitse aso-tarjouksen kohta 2 viikkoa sitten, olin hakemaani asuntoon kuulemma sijalla 3. Tarjouskierros sulkeutuu huomenna, eikä firmasta ole tuon ensimmäisen tarjouspostin jälkeen kuulunut mitään.
Luulin että muutama kärkipaikalla oleva pääsisi aina katsomaan asuntoa, mutta onkohan nyt niin ettei pääsekään? Onko voinut käydä niin että esim. se 1. sijalla ollut on vain suorilta ottanut asunnon ja me muut jäimme ihmettelemään ettei mitään koskaan enää kuulunut...
Onko tässä vaiheessa siis mitään toivoa enää että se asunnontsekkauskierros käytäisiinkin vasta tarjouskierroksen päätyttyä, eli kutsu asuntoa katsomaan olisikin vasta tulossa, vai miten tämä menee?
Tosi ärsyttävää odotella kun ei tiedä milloin ns. luopua toiveesta. Nyt tässä roikkuu vaan löysässä hirressä tietämättä yhtään onko koko asunto jo kenties mennyt vai voisiko onni kuitenkin potkaista.
Kommentit (32)
Siis jos sait tarjouksen niin siihen pitää myös vastata. Yleensä tarjouksessa kyllä lukee, kuinka pitää menetellä jos haluaa nähdä kämpän tarjouskierroksen aikana. Tuo mahdollisuus taisi sinulta nyt mennä, joten joudut sokkona päättämään hyväksytkö tarjouksen vai et.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos sait tarjouksen niin siihen pitää myös vastata. Yleensä tarjouksessa kyllä lukee, kuinka pitää menetellä jos haluaa nähdä kämpän tarjouskierroksen aikana. Tuo mahdollisuus taisi sinulta nyt mennä, joten joudut sokkona päättämään hyväksytkö tarjouksen vai et.
Korjaus: voi siis jättää vastaamattakin, mutta se tulkitaan kieltäytymiseksi. Jos olet kiinnostunut asunnosta laita paperit vetämään. Itse sain asunnon, vaikka olin tarjouksen saaneiden joukosta yli sijalla 100.
Joo kyllä siis vastasin heti ekana päivänä että hyväksyn tarjouksen. Siksi luulinkin että ilman muuta pääsen katsomaan asuntoa. AP
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä siis vastasin heti ekana päivänä että hyväksyn tarjouksen. Siksi luulinkin että ilman muuta pääsen katsomaan asuntoa. AP
Ehkä kyseessä on kyseisen asofirman uusi käytäntö koronan takia? Että kartoittavat ensin oikeasti kiinnostuneet ja vasta sitten järjestävät näytön yksi hakija kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kyseessä on kyseisen asofirman uusi käytäntö koronan takia? Että kartoittavat ensin oikeasti kiinnostuneet ja vasta sitten järjestävät näytön yksi hakija kerrallaan.
Eli onko sinulla siis tietoa että yleensä nimenomaan tarjouskierroksen aikana tulee jo se toinen yhteydenotto? Yritän tässä hahmottaa miten tämä prosessi menee. AP
Näyttö pitää varata itse suoraan joko huoltoyhtiöltä tai nykyiseltä asukkaalta jos siihen haluaa mennä, on siinä tarjouskirjeessä mainittu, mutta ehdit vielä katsomaan ennenkuin on pakko päättää jos tulet hyväksytyksi.
Mekin haimme joskus, tulot liian suuret.
Ei mitään mahdollisuutta.
Kyllä pitää olla huonotuloinen.
Valitettavasti totta, tän takia moni ”painiskelee” asuntolainan kanssa vaikka ei haluaisi vs.yksityiseltä saa ” potkut”
Vierailija kirjoitti:
Näyttö pitää varata itse suoraan joko huoltoyhtiöltä tai nykyiseltä asukkaalta jos siihen haluaa mennä, on siinä tarjouskirjeessä mainittu, mutta ehdit vielä katsomaan ennenkuin on pakko päättää jos tulet hyväksytyksi.
Taitaa olla eri käytäntöjä sitten eri firmoilla? Ei ollut kyllä mitään mainintaa saamassani tarjouksessa, että itse pitäisi varata jostain asuntonäyttöön aika, eikä ohessa mitään huoltoyhtiön tai asukkaan yhteystietojakaan. AP
Minua kiinnostaisi myös tämä tarjousprosessi, että valitaanko asukas sen _aikana_ vai vasta tarjouskierroksen jälkeen katsotaan ketkä ovat kiinnostuneita ja edetään siitä sitten.
Ekana jonossa (siis pienin numero) saa mennä katsomaan asuntoa ensin hakuajan päätyttyä. Jos tämä ei halua asuntoa, ilmoitetaan seuraavalle joka pääsee asuntoa katsomaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Siis sun ois eka pitänyt käydä katsomassa asuntoa ja sitten hyväksyä. Ei ne enää tuossa tilanteessa järjestä näyttöä. Sinä jo hyväksyit asunnon ja jos olet isoimmalla numerolla hyväksyjistä niin saat asunnon. Ei ole mitään tarjouskierroksia.
Älkää nyt sekoittako kommentoimalla asiasta mistä ette tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla eri käytäntöjä sitten eri firmoilla? Ei ollut kyllä mitään mainintaa saamassani tarjouksessa, että itse pitäisi varata jostain asuntonäyttöön aika, eikä ohessa mitään huoltoyhtiön tai asukkaan yhteystietojakaan. AP
Semmoista käytäntöä ei ole missään että joutuisi hyväksymään ilman näyttöä. Siis kuulemma sijalla 3, jotta soititko ja kysyit vai oliko siinä tarjouskirjeessä mainittu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sun ois eka pitänyt käydä katsomassa asuntoa ja sitten hyväksyä. Ei ne enää tuossa tilanteessa järjestä näyttöä. Sinä jo hyväksyit asunnon ja jos olet isoimmalla numerolla hyväksyjistä niin saat asunnon. Ei ole mitään tarjouskierroksia.
No ei nyt kyllä noinkaan. Tarjouskirjeessä sanotaan päinvastoin, että ensin hyväksyt, sitten vasta pääsee katsomaan. Lopullinen, sitova hyväksyntä sitten vasta tietenkin kun asunto on tsekattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmoista käytäntöä ei ole missään että joutuisi hyväksymään ilman näyttöä. Siis kuulemma sijalla 3, jotta soititko ja kysyit vai oliko siinä tarjouskirjeessä mainittu?
Siinä tarjouskirjeessä jonka minä sain, luki että ensin hyväksytään siis se ns. esitarjous joka on juuri se ensimmäinen yhteydenotto siitä firmasta ja tietystä asunnosta. Siinä oli linkki josta sen pääsin hyväksymään ja sen siis tein.
Tuon ns. esihyväksynnän jälkeen sitten vasta pääsee asuntoa tsekkaamaan ja sitä asunnon tsekkausta tässä nyt odottelen ja ihmettelen kun mitään ei ole kuulunut.
Varsinainen sopimushyväksyntä tulee tietenkin vasta sen jälkeen kun on asunnon nähnyt.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tarjouskirjeessä jonka minä sain, luki että ensin hyväksytään siis se ns. esitarjous joka on juuri se ensimmäinen yhteydenotto siitä firmasta ja tietystä asunnosta. Siinä oli linkki josta sen pääsin hyväksymään ja sen siis tein.
Tuon ns. esihyväksynnän jälkeen sitten vasta pääsee asuntoa tsekkaamaan ja sitä asunnon tsekkausta tässä nyt odottelen ja ihmettelen kun mitään ei ole kuulunut.
Varsinainen sopimushyväksyntä tulee tietenkin vasta sen jälkeen kun on asunnon nähnyt.
AP
No tämä selvensi! Varmasti odottelevat esitarjouskierroksen sulkeutumista ja sen mukaan tarjoavat näyttöjä.
Vierailija kirjoitti:
Mekin haimme joskus, tulot liian suuret.
Ei mitään mahdollisuutta.
Kyllä pitää olla huonotuloinen.
Valitettavasti totta, tän takia moni ”painiskelee” asuntolainan kanssa vaikka ei haluaisi vs.yksityiseltä saa ” potkut”
Ei ole tulorajoja, on vain varallisuusrajat ja nekin koskevat alle 55-vuotiaita. Eli odota 55-vuoden ikää, jos nyt on liikaa omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
No tämä selvensi! Varmasti odottelevat esitarjouskierroksen sulkeutumista ja sen mukaan tarjoavat näyttöjä.
Toivotaan niin, kai asia ensi viikolla selviää. Harmittaa vaan tämä hämärä prosessi ja odottaminen kun tarjolla olisi toinen, aivan superihana vuokra-asunto joka minun pitäisi ottaa vastaan nyt jos meinaan. Mutta tottakai ottaisin mieluummin tuon ason jos sen vaan saisin. AP
up