Koulujen ym. oppilasarvioinnista
”Kouluissa ihmisyys syrjäytetään, koska koulu on liiaksi ’arvosana- ja kurssitehdas’.”(Matti Taneli, väitös 2012)
• ”Arviointivimma pohjautuu kapeaan ihmiskuvaan ja se jähmettää ihmisten toiminnan. Taustalla on… uskomus, että voisimme arvioida toisen ihmisen toimintaa objektiivisesti monimutkaisessa maailmassa.” (Jarmo Manner 2013)
• ”Olemme yksilöiden sijaan kaksiloita. Pienin tarkasteltava yksikkö on aina kaksi ihmistä ja heidän vuorovaikutuksensa. Kysymyksen pitäisi olla miten kehittämme yhteistä vuorovaikutusta onnistuaksemme sen sijaan, että arvioimme tuhoavasti toisiamme.” (Jarmo Manner 2013)
Kommentit (4)
Mitä hittoa? Koulu on koulu ja muu kasvaminen tapahtuu siinä ohessa.
Kotona ei sit tarvii antaa arvosanaa joka asiasta.
Siis pakko antaa koulussa kylmä numero jollain perusteella. Mikä olisi nykyistä parempi malli. Miten valittaisiin parhaat parhaisiin opintoihin muuten? Vaikka arpomalla lääkikseen. Suelläkään ei saisi olla ikäviä tenttejä tietenkään.
Minusta Suomen järjestelmä on oikein hyvä, koska vaikka ihmisiä arvioidaan harvemmin mikään on lopullista, aikuisiälläkin voi mennä vaikka aikuislukioon parantamaan arvosanoja jos nuorena tuli perseiltyä.
Miten sitten pitäisi se järjestys muodostaa, kuka saa mennäbparjaisiin jatko-opintoihin?