Muita ulosoton "asikkaita"?
Tuli vain mieleen, kun nyt iltapäivälehdissä revitellään Jere Karalahden saatavia. Niitä on siinä kymppitonnin luokkaa, jos mediaa uskominen.
Itselläni on pari tonnia ja maksuhäiriö sitä myöten. Julkista tietohan nuo ovat, joten jos olisin julkkis, niin lehdissähän tämä olisi.
Itselläni jäi loppujen lopuksi pikku lasku (n. 700 euroa) maksamatta ja niin ylpeä olen, etten pyytänyt ketään ystävääni tai vanhempia auttamaan. Maksu on muhinut sen verran, että tosiaan lähemmäs tuota paria tonnia on päästy.
Tarinoita tältä saralta?
Kommentit (10)
Voi hitto, kun pienestä summasta on sulla mennyt.
Noh, eihän tuohon kuole, mutta harmillinen homma anyway.
Tsemppiä sulle ja koita jotenkin saada hoidettua ne maksut sinne. Elämä jatkuu kyllä ja tästäkin selvitään.
Pieni velkahan sulla on ja ihan hyvin maksettavissa. Ei se luottohätietohäiriö sinun ihmisarvoasi alenna ollenkaan, vaikka joka tuutista sinulle niin toitotetaankin. Itse menetin luottotietoni joskus nuorena. Sain velat maksettua ja tiedot puhtaaksi. Tsemppiä ja nauti tulevasta kesästä. Aurinkoisia kesäpäiviä sinulta ei kukaan voi ulosmitata :)
Olen myös ulosoton asiakkaana, mutta olen ulosottoasiassa kantajana eli minulle ollaan velkaa. Muutama tapaus ja kaikissa on kyse maksamatta jääneistä vuokrista. On hälyyttävästi yleistynyt tämä vuokrien maksamattomuus ja sitten jos joutuu häädön kautta pistään pihalle niin yleensä aikaa menee niin kauan ettei vuokravakuuskaan kata tappiota. Mutta ulosoton kautta voi hakea 10+10 vuotta ja hyvä korko juoksee pääomalle koko ajan. Mutta epävarmaa on, saako koskaan saataviaan takaisin.
Itse en ole, mutta mies on. Ihan oma moka, että asiakkaaksi päätyi, mutta oikeastaan pelkkää positiivista sanottavaa. Maksusuunnitelman sai tehtyä hyvässä hengessä ja itse on aktiivisesti nostanut kuukausittaista summaa mahdollisuuksien mukaan. Nyt pari kuukautta vielä ja velka on kuitattu kokonaisuudessan nollille.
Ulosottoon tippui useampikin perittävä, olisiko niitä kaiken kaikkiaan ollut 5. Kokonaisuudessaan velka onehkä viiden tonnin paikkeilla. Ensimmäinen velka oli jo maksettu kun viimeinen tuli ulosottoon asti, niin ei ole tullut kaikkia laskettua yhteen.
Puolitoista vuotta noin suunnilleen tulee asiakkuuden kestoksi.
Ja maksuhäiriömerkintä on ollut ihan hyvä juttu. Mies on joutunut oikeasti opiskelemaan sitä, että pitää elää sillä rahalla, mitä tilillä on.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:00"]
Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa. Maksamattoman laskusi hinta on kolminkertaistunut ja olet menettänyt luottotietosi. Olisiko kannattanut aikoinaan nöyrtyä sen verran, että olisit pyytänyt rahaa lainaan, kun se kerran olisi ollut mahdollista ja maksanut laskun?
[/quote]
Kun on ehdottoman ylpeä luonne, niin ei vain käynyt.
Kasvatus ollut sellainen, että jokainen pärjää omillaan tuli mitä tuli. Se on niin vain takaraivossa ja selkäytimessä ja ihan joka solussa..
Eli näin nyt!
ap
Täällä ollaan, hyvää vappua vaan sullekin ap! :)
Kohta ollaan kuivalla maalla taas!
Poliisillakin on asiakkaita. Ilman lainausmerkkejä.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:23"]
Poliisillakin on asiakkaita. Ilman lainausmerkkejä.
[/quote]
joo.. asiakas-sanan laitoin lainausmerkkeihin siitä syystä, etten itse koe tätä asiakkuutena.
Ja painovirhe tuli tuohon otsikkoon, kuten varmasti huomasitte.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:00"]
Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa. Maksamattoman laskusi hinta on kolminkertaistunut ja olet menettänyt luottotietosi. Olisiko kannattanut aikoinaan nöyrtyä sen verran, että olisit pyytänyt rahaa lainaan, kun se kerran olisi ollut mahdollista ja maksanut laskun?
[/quote]
Kun on ehdottoman ylpeä luonne, niin ei vain käynyt.
Kasvatus ollut sellainen, että jokainen pärjää omillaan tuli mitä tuli. Se on niin vain takaraivossa ja selkäytimessä ja ihan joka solussa..
Eli näin nyt!
ap
[/quote]
Omillaan pärjäämistä kuvaisi mielestäni paremminkin se, että ottaa asian hoitoon ennenkuin se menee ulosottoon. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon, maksujärjestely, lainan ottaminen ym. Ulosoton kustannukset ja luottotietojen menetys aiheuttavat paljon harmia ja ylimääräisiä kustannuksia.
Ei kannata olla liian ylpeä tuollaisissa tilanteissa, vaan ajoissa, avoimesti neuvottelemalla ja etsimällä ratkaisu säästyy monelta harmilta ja turhalta kustannukselta.
Mutta kaikesta voi ja kannattaa oppia!