Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silmälasiresepteistä tietävät help!

Vierailija
08.01.2022 |

Sain silmälasireseptiini visus 0,8+2 ja toiseen silmään visus 1.2

Mitä tämä 0,8+2 tarkoittaa? Onko se 2.8 yhteensä? Näen toisella silmilläni hyvin laseilla mutta toinen on edelleen sumeampi. Onko minulla toisessa silmässä nyt liikaa tai liian vähän vahvuutta?

Nämä ovat kaukolasit.

Kommentit (10)

Vierailija
2/10 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä linkeistä ei selvinnyt miksi visus on merkitty 0,8+2? Eli miksi tuossa on tuo 2 , onko luku siis 1.0 vai 2.8 . Jos normaali näön tarkkuus olisi 1.0 tai 1.2 miksi minulla on tuo +2 siinä 0.8 lisäksi?

Tuntuu että näen paremmin omalla silmällä kun tuolla lasilla mikä määrättiin. Minulla on vähän erivahvuiset silmät mutta silti en näe määrätyillä laseilla ainakaan nyt heti.

Vierailija
4/10 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten axit ja cylit?

Vierailija
5/10 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä linkeistä ei selvinnyt miksi visus on merkitty 0,8+2? Eli miksi tuossa on tuo 2 , onko luku siis 1.0 vai 2.8 . Jos normaali näön tarkkuus olisi 1.0 tai 1.2 miksi minulla on tuo +2 siinä 0.8 lisäksi?

Tuntuu että näen paremmin omalla silmällä kun tuolla lasilla mikä määrättiin. Minulla on vähän erivahvuiset silmät mutta silti en näe määrätyillä laseilla ainakaan nyt heti.

Kannattaa ottaa yhteyttä liikkeeseen, josta lasit hait.

Vierailija
6/10 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet nähnyt visusrivin 0.8 ja 2 optotyyppiä sitä seuraavalta riviltä. Eli näöntarkkuutesi on hiukan enemmän kuin 80% normaalista näöntarkkuudesta.

Vierailija
7/10 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo 0.8+2 ja 1.2 on visusarvoja, eli kertovat kuinka pienet kohteet erotat toisistaan ts. millainen on sun näöntarkkuus. Visus on todennäköisesti paras mahdollinen, eli mitattu sillä voimakkuudella millä näet parhaiten. Jos visus on 0.8 tai enemmän, on näöntarkkuus normaali. Vaikka molemmat visukset normaalit onkon, on sun silmien välillä selkeästi havaittava ero ja jos tätä eroa ei aikaisemmin ole ollut, niin toisessa silmässä saattaa olla jotain häikkää, esim alkavaa kaihia. Joissain tapauksissa ero silmien välillä on kehittynyt jo lapsuudessa ja ei anna aihetta lisätutkimuksille. Yksi vaihtoehto on myös se, että huonomman silmän voimakkuutta ei ole määritetty oikein ja sen vuoksi näöntarkkuus jää alhaisemmaksi.

T. Optikko

Vierailija
8/10 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonompi silmäni on +4,0 ja toinen +1,5.

Ja nämä on ekat lasini. Yritän kyllä käyttää näitä ja optikkoni sanoi että yritä käyttää jatkuvasti mutta ei esim kävelyillä ulkona tarvitse. Kävin optikolla päänsäryn vuoksi.

Vierailija
9/10 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauas näillä laseilla on outoa katsoa koska koen näkeväni omilla silmillä paremmin. Mutta ilmeisesti eriparisuuden vuoksi olisi hyvä pitää laseja.

Vierailija
10/10 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauas näillä laseilla on outoa katsoa koska koen näkeväni omilla silmillä paremmin. Mutta ilmeisesti eriparisuuden vuoksi olisi hyvä pitää laseja.

Reseptissä voi olla virhe. Linssien hionnassa voi olla virhe.

Itselläni on taipumusta kuivasilmäisyyteen ja näöntarkastuksessa voi tulla vääriä tuloksia, jos en muista räpytellä silmiä riittävästi, vaan tuijotan liian pitkään sitä kirjaintaulua.

Olen usein tehnytkin niin, että silmälääkärikäynnin jälkeen silmälaseja ostettaessa vahvuudet vielä säädetään optikon kanssa kohdilleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme