Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Glada vappen!

Vierailija
30.04.2015 |

mitä suunnitelmissa? meillä tänään koti-ilta lasten kanssa. Grillataan rimpsuluita ja tehdään mansikkasalaattia. Huomenna mennään brunssille isommalla porukalla ravintolaan. Sitä ennen vappumarssit ja vapputori.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisjahtiin lähden.

Vierailija
2/21 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klara vappen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista miten jopa liikkeet toivottelevat FB-sivuillaan asiakkaileen " Glada Vappenia"! Ihan oikeastiko eivät tiedä mitä se on ruotsiksi? Todella noloa :D

Vierailija
4/21 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:10"]

Klara vappen.

[/quote]

och hela natten med bara vatten =)

Vierailija
5/21 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:11"]

Kummallista miten jopa liikkeet toivottelevat FB-sivuillaan asiakkaileen " Glada Vappenia"! Ihan oikeastiko eivät tiedä mitä se on ruotsiksi? Todella noloa :D

[/quote]

Suomenruotsalaiset käyttävät kyllä muotoa glada ihan yleisesti meillä päin ainakin =) älä huoli, mistä sinä olet kotoisin. Minä en puhu ruotsin ruotsia ja siksi käytän suomenruotsin ilmaisuja.

Vierailija
6/21 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mitä tarkoitat? Olen koko ikäni käyttänyt glada vappenia, olenko tehnyt jotain väärin?? heh heh

Vierailija
7/21 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIksi sinä siihen glada-sanaan takerruit? Nyt on kyse siitä mitä vappu on ruotsiksi. MInä olen syntynyt Ruotsissa ja asunut siellä lapsuuteni, nyt sitten muualla.

Vierailija
8/21 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Se on puhekieltä, ei varmaan menisi läpi jossain virallisissa teksteissä. Mutta puhekielen heittona yleisessä käytössä. Oletko itse suomenruotsalainen?

Vierailija
9/21 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Glad valborg på sverigessvenska, glada vappen på finlandssvenska, simpelt!

Vierailija
10/21 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:14"]

MIksi sinä siihen glada-sanaan takerruit? Nyt on kyse siitä mitä vappu on ruotsiksi. MInä olen syntynyt Ruotsissa ja asunut siellä lapsuuteni, nyt sitten muualla.

[/quote]

Vappen on suomessa vappu. Tiedoksi sinullekin.

Vierailija
11/21 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mitä tarkoitat? Olen koko ikäni käyttänyt glada vappenia, olenko tehnyt jotain väärin?? heh heh

[/quote]

No olet. Vappu ei ole vappen vaan första maj tai Valborg

T: ihmettelijä

Vierailija
12/21 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Suomenruotsiksi VAPPEN. en asu ruotsissa ja olen ikäni käyttänyt sanaa vappen vapusta suomessa asuessani, olen oppinut sen vanhemmiltani ja isovanhemmiltani. Hyvä että asia tuli nyt sinullekin selväksi.

Vierailija
13/21 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:18"]

[/quote]

Suomenruotsiksi VAPPEN. en asu ruotsissa ja olen ikäni käyttänyt sanaa vappen vapusta suomessa asuessani, olen oppinut sen vanhemmiltani ja isovanhemmiltani. Hyvä että asia tuli nyt sinullekin selväksi.

[/quote]

Kiitos, nyt minä tiedän, että sinä käytät sanaa vappen ja että olet oppinut sen vanhemmiltasi ja isovanhemmiltasi.

Vierailija
14/21 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:16"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Suomenruotsiksi on täysin oikein käyttää muotoa vappen. Miksi ihmeessä minä olen ikäni sitä käyttänyt ja kukaan ei ole ennen palstaa asiaan puuttunut.

Vierailija
15/21 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:19"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:18"]

[/quote]

[/quote]

Kiitos, nyt minä tiedän, että sinä käytät sanaa vappen ja että olet oppinut sen vanhemmiltasi ja isovanhemmiltasi.

[/quote]

Ole hyvä vaan, niin se kieli periytyy ja lapset oppivat kielen vanhemmiltaan. En vaan ymmärrä miksi alkaa päteä tällaisella asialla :)

Vierailija
16/21 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:19"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:16"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Suomenruotsiksi on täysin oikein käyttää muotoa vappen. Miksi ihmeessä minä olen ikäni sitä käyttänyt ja kukaan ei ole ennen palstaa asiaan puuttunut.

[/quote]

OK. Nyt minä sain oppia uutta, en hallitse näköjään suomenruotsia. Olen todella luullut, että "vappen" on vain sellainen vitsi kuin "klara vappen". En oikeasti tiennyt, että se on erikseen suomenruotsalainen ilmaus. Googlaamalla selvisi tämäkin.

http://www.sanakirja.org/search.php?id=453650&l2=15

1.
första maj

2.
Valborg

3.
valborg

4.
vappen
suomenruotsi

Vierailija
17/21 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

17, du har fel. Även fast det kanske inte står på ordboken eller är inte grammatiskt korrekt så är det språkanvändare själva som till slut "bestämmer" hur språket fungerar. Om finlandssvenskarna själva säger glada vappen så då är det så. Acceptera det. :) glada vappen allihopa! :)

Vierailija
18/21 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

18, kyllä se mulle passaa. Käyttäkää vaan, oli se kirjoissa ja kansissa tai ei. Oli minulle uutta tietoa, että vappen on suomenruotsalaisten oma sana, eikä vain vitsilä heitettyä huonoa kieltä. Eri murrealue kai sitten.

Vierailija
19/21 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaverit toivottelee mm. facebookissa "Glada Valborg allihopa!"

Vierailija
20/21 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa vappua vaan kaikille! Minun superhauska vappu menee yksin kotona istuessa ja ihmetellessä, kuten kaikki muutkin juhlapyhät. Kukaan ystäväpiiristä ei halua tehdä mitään, sillä viettävät vapun kumppaneidensa/perheidensä kanssa. Hurraa.