Nuori muuttaa kotoa, käytännön neuvoja?
Nuori aikoo muuttaa omilleen heti kirjoitusten jälkeen, ja hakea töihin ja opiskelemaan. Voiko hän ilmoittautua työttömäksi heti kirjoitusten jälkeen? Ja hakea asumistukea? En ole häntä laittamassa pihalle, mutta oma halu itsenäistyä on kova.
Kommentit (38)
Asumistukea voi hakea. Työttömäksi voi olla ilmoittautua, kun ei ollut ole koulun kirjoilla. Töitä haetaan ihan muulla tavoin kuin työkkärista.
Työttömäksi voi ilmoittautua vasta koulun päättymisen jälkeen eli sitten kun on saanut todistuksen. Nuori heti ylioppilaaksi pääsyn jälkeen työttömäksi ilmoittautunut ei myöskään saa työttömyyskorvausta pitkään aikaan, vaan toimeentulotukea on haettava, jos siis ei ole säästöjä, eikä omaisuutta. Ne on käytettävä ensin.
Painota taloudenhallintaa. Se kantaa hedelmää.
No eikö kotona voi pysyä kunnes saa töitä. Veronmaksajien pussille vaan.
Älä ohjaa kelan tuille vaan suoraan töihin. Nuorille on tällä hetkellä todella paljon töitä tarjolla.
Työnhakijaksi voi ilmoittautua vaikka heti (turhaan), mutta työttömäksi vasta sitten, kun saa todistuksen koulusta.
Töitä voi tietenkin hakea kaiken aikaa. Toivottavasti onnistuu, vaikka edes kesätyötä aluksi. Asumis- ja toimeentulotukea voi tietenkin hakea.
Toivottavasti lapsi on saanut jo kotona opetella oman elämän aakkosia: ruuanlaittoa, siivousta, pyykinpesua ym. sellaisia perusasioita, joita äidin ei enää tarvitse omillaan asuvan osalta hoitaa.
Annan yhden. Anna lapsesi toimia itse ja neuvo, jos hän kysyy.
Pitäisi olla hallussa pyykkikone, imuri, ruuanlaitto ja leivonta. On puhuttu kotivakuutuksesta ja sähkösopinuksesta. Syksyksi meinaa pyrkiä opiskelemaan.
Asumistukea varmaan siis täytyy hakea heti. Mietityttää, miten rahallisesti pärjää siihen, kun pääsee opintorahalle, jos vaikka etsiikin töitä.
Ap
Mun lapsi antoi mulle yhden neuvon, joka oli "älä äiti hössötä", kysyn jos en osaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, minun kokemukset on jo vähän vanhoja kotoa lähtemisestä, niin ajattelin täältä kysyä vähän tuoreempaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, minun kokemukset on jo vähän vanhoja kotoa lähtemisestä, niin ajattelin täältä kysyä vähän tuoreempaa.
Ap
Omat kokemukset lasten kotoa lähtemisestä ovat jo kymmenen vuoden takaa, mutta sama neuvo kuin muillakin: anna lapsesi olla omillaan ja auta vain silloin, kun apua pyydetään. Esimerkiksi silloin, kun pesukone pitää kantaa 3. kerrokseen, pitää kasata isompi huonekalu tai täyttää ruokakaappia.
Nyt on jo kesätyöhaku auki ja koko ajan tulee lisää. Mun neuvoni on, että hakisi ruokakauppoihin töihin ( ei mene sulkuun esim koronan vuoksi ja työtilanne on erittäin hyvä). Hakemukseen selkeästi, että voi aloittaa jo huhtikuussa ja jatkaa syksyllä opintojen ohessa. Näillä spekseillä mun nuori sai viime keväänä töitä ja olisi palkattu vaikka kuinka moneen paikkaan.
Tsemppiä!
Ilman muuta vain seuraan tilannetta. Hän kuitenkin puhuu kanssani ja kyselee välillä mielipidettäni jostain asiasta.
Mitä vähimmillään pitää kustantaa heti, kun lähtee asumaan itsekseen?
-vuokra (siihen saa asumistukea jonkun verran)
-vesimaksu
-kotivakuutus
-sähkösopimus
Ruokaa voin hänelle ostaa, jos rahat on vähissä, ja antaa mukaan astioita ja lakanoita.
Ap
Oma tyttäreni muutti myös omilleen ylioppilaaksi tulon jälkeen 18-vuotiaana. Opiskelupaikkakin varmistui.
Meni muutama kuukausi ja halusi muuttaa takaisin tänne lapsuuden kotiin ja muuttikin. Asuinalue, mistä sen vuokrayksiön oli hankkinut, olikin levotonta aluetta ja öisin talossa huudettiin ja tapeltiin, hälytysajoneuvot olivat norminäky pihalla.
Asui kotona sitten vielä vuoden, kunnes muutti kimppakämppään toisen opiskelijan kanssa. Poikaystävän ilmestyttyä elämään muuttivat yhteen ja asuneet nyt yhdessä vajaan vuoden.
Joillakin kotoa lähtö menee mutkan kautta, siihen kannattaa ajatuksissaan varautua :).
Törkeä asenne ap:llä. Kasvatat loista.
Vierailija kirjoitti:
Tämä
Meiltä lähti pahnanpohjimmainen syksyllä opiskelemasan ja mietimme miten mahtaa selvitä kun kotona oli niin "avuton" ja nautti passamisesta (toki hoiti siivouksen ym mutta muuten)
Asunnon etsimisessä ja byrokratian ensiaskelissa tarvitsi apua mutta muuton jälkeen on hoitanut kaiken itse. Jos joskus kysyin oletko siivonnut kertoi tehneensä suursiivouksen, opetellut käyttämään taloyhtiön pesukonetta ja ruokkinut itsensä ja ystävänsä.
Elämä opettaa ja kantaa. Toivottavasti pääsee vielä töihin opiskelun ohessa
Vierailija kirjoitti:
Oma tyttäreni muutti myös omilleen ylioppilaaksi tulon jälkeen 18-vuotiaana. Opiskelupaikkakin varmistui.
Meni muutama kuukausi ja halusi muuttaa takaisin tänne lapsuuden kotiin ja muuttikin. Asuinalue, mistä sen vuokrayksiön oli hankkinut, olikin levotonta aluetta ja öisin talossa huudettiin ja tapeltiin, hälytysajoneuvot olivat norminäky pihalla.
Asui kotona sitten vielä vuoden, kunnes muutti kimppakämppään toisen opiskelijan kanssa. Poikaystävän ilmestyttyä elämään muuttivat yhteen ja asuneet nyt yhdessä vajaan vuoden.
Joillakin kotoa lähtö menee mutkan kautta, siihen kannattaa ajatuksissaan varautua :).
Olen kyllä tuohonkin varautunut, en ihan heti meinaa hänen huonetta laittaa kuntosaliksi :)
Ap
Kyllä nuoria pitää ensisijaisesti tukea siihen että on työ- tai opiskelupaikka. En todellakaan kannustaisi että työttömänä aletaan hakemaan tukia kun tuossa iässä ei ole välttämätöntä omilleen päästä. Jos haluaa oman asunnon, on tehtävä töitä toimeentulonsa eteen!
Onnea matkaan, ihan hyvä että haluaa omilleen.