Miksi toiset pystyy uimaan avannossa ja toiset vain nopeasti kastautumaan?
Minä olen kolme kertaa nyt käynyt avannossa, enkä vain millään pysty uimaan. Jäädyn pystyyn kun pääsen veteen.
Sitten tyttöni 15 v, tulee ekan kerran avantoon ja lähtee vain uimaan.
Mikä minussa on vikana kun en vain pysty uimaan? Mitä pitää tehdä että pystyy?
Kommentit (11)
Ei kannata verrata toisten suorituksiin. Avannon on tarkoitus tuoda hyvää mieltä. Nauti siitä mitä teet ja mieti myöhemmin uimista/pidempään avannossa oloa.
Ihmiskehot ovat vaan niin erilaisia.
Itse en pysty uimaan. Teen vain pikaisia pulahduksia ja se sopii minulle.
Kiitos. Koitan olla vertaamatta. Mietin vain kun seurassani oli kolme ihmistä ja jokainen heistä ui, mutta minä en vain kyennyt.
En tosin muutenkaan tykkää palella, enkä käydä kylmissä suihkuissa. Kesällä pystyn uimaan jos vesi on sekeästi lämmennyt.
Oon inhonnut kesäisin olla "kylmässä" vedessä.
Nytkin aloin käymään avannossa, koska tulin kateelliseksi kun mieheni tykkää käydä ja halusin näyttää että pystyn minäkin.
Joo pystyn, mutta vain käymään sekunnin vedessä ja äkkiä pois.
Olo on tosin hyvä sen jälkeen.
Mutta toiset ui heti ekasta kerrasta. Se kyllä ihmetyttää, miksi toiset pystyy ja toiset ei.
Minä vain kastaudun. Mulla on alitajuntainen pelko siitä että menen paniikkiin enkä pääse pois (en koskaan mene yksin). Näin on kerran tapahtunut syksyllä ja siitä jäi pelko, olin keskellä järveä. Viimeisillä voimilla pääsin pois ja vasta laiturilla ystäväni tajusi mitä tapahtui.
Aina kun nousen vedestä harmittaa etten voinut olla pidempään, niin hyvältä se tuntuu
Mulla on niin huono kylmänsieto ja ääreisverenkierto, etten edes kuvittele meneväni avantoon. Ei varmasti tulisi hyvä olo, vaan palelisin koko loppupäivän, kuten talvisen kävelylenkinkin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on niin huono kylmänsieto ja ääreisverenkierto, etten edes kuvittele meneväni avantoon. Ei varmasti tulisi hyvä olo, vaan palelisin koko loppupäivän, kuten talvisen kävelylenkinkin jälkeen.
Mä olen todellinen vilukissa, inhoan uintia kesällä jos vesi on alle 23 asteista. Palelen aina ja nukun kesät talvet untuvatäkillä.
Silti avantouinti on ihan eri juttu. Kun menee kylmästä kylmään se ei tunnu oikein miltään, ei kipristele jalkoja tms kun menee nopeasti portaita eikä rannasta. Toki on pipo, hanskat ja uimatossut.
Sen jälkeen on lämmin kun veri kiertää kunnolla. Mulle vielä etua siinä että kivut pysyy hetken poissa
4
Mä kans pysyn kaukana avannoista ❄
Pikkuhiljaa voi mennä pidemmälle jos siltä tuntuu. Itsekin aluksi vain kastauduin mutta sitten päätin että 5 vetoa, 10 vetoa. Se riittääkin minulle.
Vierailija kirjoitti:
Nytkin aloin käymään avannossa, koska tulin kateelliseksi kun mieheni tykkää käydä ja halusin näyttää että pystyn minäkin.
Kateus onkin tosi hyvä syy käydä avannossa. Ehkä et siksi pystykään samaan mihin muut. Ensimmäisessä kommentissa joku puhui mielenhallinnasta. Sinun mielesi on keskittynyt "näyttämään muille", ei omaan hyvään oloosi.
Mulla henki salpautuu vähänkin viileämmässä vedessä. Ärsyttävä reaktio. En uskalla avantoon tästä syystä.
Toisilla on korkeampi sietokyky ja kovempi itsekuri, uida napsautetaan muutama kierros vaikka kuinka tuntuu kohmettuvan liikkumattomaksi kun kerran veteen mentiin.
Avannossa käymisen yksi tärkeimmistä säännöistähän on, että tee vain se, mihin itse pystyt ja mitä itse haluat. Ei ole väärää tai oikeaa tapaa käydä avannossa.
Itsekin tänä talvena aloittanut ja aika hitaasti edennyt, vaikka ehkä enemmänkin pystyisi. Luulen siis, että vain harjoitus (mielenhallinta on yksi iso juttu tässä!) edistää asiaa - tai sitten voit ollaa tyytyväinen pelkkiin pulahduksiin? :)