Miten siman hinta voi olla 5,95 litra?
Kun kymmenen litraa saa kotona tehtyä kahteen euroon?
Kommentit (16)
varmaan n. 20-30 prosenttia katetta kaupalle. Varmaan lähempänä 20, koska simasta harvemmin syntyy hävikkiä, sitten pullotus kustannukset, työntekijöiden palkat, raaka-aine kustannukset yms. valmistuskustannukset, valmistajan tuotto-osuus, kuljetukset...
Miten hiustenleikkuun hinta voi olla useita kymppejä, eihän siihen tarvita kuin sakset ja muutama minuutti aikaa?
Jos itse saa tehtyä 0,20 litran hintaan niin onhan se posketonta pyytää kuutta euroa litra. Teollisuuden raaka-aineet hyvä jos puolet tuosta hinnasta.
2 euroa olis jotenkin ymmärrettävää mutta 6 on jo täyttä ryöstöä.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:03"]
Jos itse saa tehtyä 0,20 litran hintaan niin onhan se posketonta pyytää kuutta euroa litra. Teollisuuden raaka-aineet hyvä jos puolet tuosta hinnasta.
[/quote]
14% alvia, palpa haluaa osansa tai verottaja kun käytetään jätteeksi menevää pakkausmateriaalia, rekkakuskin palkka ja löpö ja rekan osamaksu, kaupan osuus... kyllä ne raaka-ainekustannukset on pienin osa tuossa sopassa. Tai oikeastaan: jos 6e on ryöstöä, niin näppärä av:lainenhan pistää oman simashopin pystyyn ensi vuoden vapuksi ja tienaa kuin kroisos 5e/litra hinnalla?
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:48"]
[/quote]
Ai? Mulla meni simaan sitruunoita 1,79€, puoli kiloa sokeria n. 0,4€, pussillinen fariinisokeria 1,55€, (kaapista) siirappia joitakin kymmeniä senttejä lisää ja hiivankin ostin. Ei riittänyt kaksi euroa :(
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:16"]
[/quote]
14% alvia, palpa haluaa osansa tai verottaja kun käytetään jätteeksi menevää pakkausmateriaalia, rekkakuskin palkka ja löpö ja rekan osamaksu, kaupan osuus... kyllä ne raaka-ainekustannukset on pienin osa tuossa sopassa. Tai oikeastaan: jos 6e on ryöstöä, niin näppärä av:lainenhan pistää oman simashopin pystyyn ensi vuoden vapuksi ja tienaa kuin kroisos 5e/litra hinnalla?
[/quote]
Ei muuten pistä, koska korporalismi.
Niinpä. Limpparia ja mehua saa kuitenkin tehtyä puolta halvemmalla litrahinnalla vaikka ihan samat katteet, pullotus- ja kuljetuskustannukset niissäkin on. Luotetaan vaan siihen että tällaisia kausituotteita ostetaan kalliimmallakin hinnalla kun ei tarvi niin usein ostaa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:16"]
[/quote]
[/quote]
Tekeehän ne samat tehtaat limuakin. Eikä limu maksa 6 euroa litra.
Mutta ihan sama mulle. Tässä vaan näkee sen yhtälön paljonko kaikki suomessa maksaa. Ei ihme että einesruokien käyttäjät valittavat ruuan kalleutta.
Kuulut varmaan tähän hurmaavaan kansanosaan, joka kahvilassa marmattaa suureen ääneen, miten kahvi voi maksaa näin paljon, kun paketin saa parilla eurolla.
Osta simasi vapun jälkeen, hinta tippuu puoleen muutamassa päivässä.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:19"]
[/quote]
Ai? Mulla meni simaan sitruunoita 1,79€, puoli kiloa sokeria n. 0,4€, pussillinen fariinisokeria 1,55€, (kaapista) siirappia joitakin kymmeniä senttejä lisää ja hiivankin ostin. Ei riittänyt kaksi euroa :(
[/quote]
Sitruunat maksaa meillä 1,99 kg ja kaksi sitruunaa maksoi 0,36. Puoli kiloa sokeria 0,25 (lidl 2 kg 1 euro), fariinisokeri 1,35. Siirappia en käytä. Rusinoita meni niin vähän ettei sellaista hintaa pysty laskemaan
Hiivasta 1/4, 0,39/4= 0,123
0,36+0,25+1,35+0,12= 2,08
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:23"]
Kuulut varmaan tähän hurmaavaan kansanosaan, joka kahvilassa marmattaa suureen ääneen, miten kahvi voi maksaa näin paljon, kun paketin saa parilla eurolla.
Osta simasi vapun jälkeen, hinta tippuu puoleen muutamassa päivässä.
[/quote]
Kuka käy kahviloissa, ei minulla ainakaan ole aikaa istua baareissa. Pitää olla työtön tai muuten vailla elämää jos niissä on aikaa istua.
Enkä muuten osta simaa puoleen hintaan koska 3 euroa litra on yhä täyttä ryöstä.
Missä on noin kallista simaa? Juuri kävin kaupassa, ja katsoin, että vamissimat oli siinä himpun alle kahdesta eurosta kahteen ja puoleen euroon. Pullotkin oli 1.5 litraisia.
Prismassa ja sittarissa. Litran kokoisia lasipulloja mutta oli siellä 0,5 litran simapulloja 5,95 hintaan myöskin
[/quote]Kynällä, minä osaan kynällä kirjoittaa tuotakin suuremman hinnan. Olisinkohan kauppiasainesta:)
+ pullot, mahdolliset korkituskoneet, vaiva & aika...
Miksi ostat sämpylöitä 2e pussi kun saat itse tehtyä monen monta pellillistä eurolla-parilla?
Ihmiset laiskoja ja kiireisiä.