Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys äideille raskauden ajan painonoususta

Vierailija
28.04.2015 |

Minulle olisi pieni kysely jo lapsen saaneille äideille. Olen siis itse ollut aikoinaan viisi vuotta ylipainoinen ja viime vuonna vihdoin saanut pudotettua kiloja normaalipainoiseksi. Ylipainoisena olo oli henkisesti vaikeaa jolloin se vaikutti itsetuntooni todella alentavasti.

Nyt kuitenkin kuvioihin on tulleet lapsihaaveet sekä -yritykset. No, koskaan ei voi tietää, että tuleeko ne lapsia sitten kuitenkaan vai ei.. Mutta mieltäni kaivertaa nyt tuo raskauden ajan painonnousu. Minulla on aikana monta kaveria, jotka ovat sanoneet raskauden alussa, että eivät päästä kyllä itseään lihomaan raskauden aikana. Kuitenkin synnytyslaitokselta lähdettäessä ihana nyytti kainalossa on painoa silti enemmän se 20 kiloa, kuin raskauden alussa. Ja monilla tämä painonnousu on ollut todellakin useita kiloja.. Lisäksi painon pudottaminen on ollut tiukassa ja erittäin haastavaa..

Tiedän "roskalehtien" eli näiden iltapäivälehtien perusteella pari julkkua, jotka ovat saaneet pidettyä painon kurissa elämällä superterveellisesti. Eli tyyliin joogailleet kymmenen tuntiaa päivässä ja syöneet vain vihersalaattia.. Näin liioitellusti :)

Niin, mistä se erityisesti runsas painonnousu sitten johtuu? Tai mistä teille on tulleet ne kilot? Tuleeko raskauden aikan niin hirveä herkkuhimo, että sille pitää antaa vain periksi ja mättää sitten kaikenlaista? Tai onko vaikea määritellä sitä, miten paljon voi syödä päivässä? Tätä en siis kysele millään pahalla, vaan ihan mielenkiinnosta/pelosta, että mistä se paino sitten kertyy? Varsinkin kuin kyseessä on vain 9 kk..

Ja tietenkin lapsi se on tärkein asia maailmassa siinä vaiheessa, eikä monia painonnousu hetkauta suuntaan taikka toiseen. Mutta minua pelottaa, että mitä jos nyt tulenkin raskaaksi ja lihon takaisin entisiin mittoihini tai jopa enemmän... Ja sitten olen taas alkupisteessä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mun sukulaisilla on se ongelma etta syyaan kahden edesta, ne sukulaiset jotka eivat ole lihoneet paljon ovat syoneet niinkuin ennenkin.

Vierailija
2/15 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lihoin ekassa raskaudessa 17 kiloa ihan syömällä liikaa. Oli kova ruokahalu ja söin isoja annoksia ja joka päivä jäätelöä. Mutta kyllä ne kilot lähtikin aika helposti, vaunuja lykkimällä ja syömällä normaalin kevyesti. SItten on myös kokemus raskaudesta jolloin otin liian tiukasti sen lihomisen välttämisen ja olinkin alipainoinen synnyttäjä. Mielestäni se oli huonompi juttu. Oli vaikea imettää ja huono olo. 

Itseni kohdalla se lihominen oli vain sellaista välinpitämättömyyttä. Kun mahan kuuluikin kasvaa, en oikein huomannut että myös lihoin enkä supistusten takia liikkunut juurikaan. Mutta kun imettää, varsinkin isompi vauva myös kuluttaa kaloreita maidontuotantoon. Ja kun ottaa tavakseen liikkua paljon vaunuilla, ei ole mitään syytä miksi olisi vaikea laihtua entisiin mittoihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli 18 kiloa ja vauva syntyi 4 viikkoa ennen laskettua aikaa. Olin todella hoikka ennen raskautta, joten kroppa keräsi vararavintoa. Synnytin kesällä, joten turvotuskin nosti painoa. Synnytyksen jälkeen ramppasin vessassa 3 päivää ja paino tippui 4 kiloa. 5 kuukaudessa olin alle lähtöpainon.

En missään vaiheessa ajatellut painoani, tosin en ole koko ikänäni ajatellut sitä. En ole koskaan kontrolloinut syömisiäni, vaan pistän suuhun mitä milloinkin haluan.

Vierailija
4/15 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin geeneistä, luultavasti myös hormoneista. Mä söin kuin hevonen ja painoa tuli 8-9 ylim molemmista, jälkitarkastuksessa olin kummankin kohdalla jo lähtöpainossa vaikken tehnyt yhtään mitään.
Sen sijaan mun kaveri joka yritti tarkkailla syömisiään paisui kuin pullataikina. Lihoi yli 20 kiloa

Vierailija
5/15 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvotus ainakin itselläni. 12kg tuli ja 14kg jäi synnärille, joten ei ainakaan läskiä kertynyt vaikka herkuttelinkin.

Vierailija
6/15 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli lähemmäs 20kg raskauden aikana, enkä todellakaan mättänyt herkkuja! Olen aina ollut kohtuu hoikka (BMI 20) ja keho varastoi kyllä ihan normisyömiset aivan eri tavalla. Aineenvaihdunta ikäänkuin pysähtyi. Olisi siis pitänyt syödä periaatteessa paljon vähemmän kuin tavallisesti. Kyllähän se pahalta tuntui, mutta ei enää lapsen synnyttyä. Imetys onnistui tosi hyvin ja kilot lähtivät kuin itsestään. Kyllä se luonto hoitaa homman!

Vierailija
7/15 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli 24kg raskauden aikana. Suurin osa turvotusta, tyttö syntyi elokuussa ja heinä-elokuun oli älytön helle. Lisäksi jouduin liikuntakielloon jo raskauden puolivälissä, en tiedä kuinka paljon se vaikutti. Kolme kuukautta synnytyksen jälkeen olin omassa painossani. Omissa mitoissani kuitenkin vasta puolitoistavuotta myöhemmin. Kiinteytyminen ja lihasten saaminen takaisin entiselleen vei siis aikaa.

Vierailija
8/15 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoin 22 kiloa esikoisen raskauden aikana. Oon aina ollut hoikka/alipainoinen, joten siks lihoin enemmän. :)

Vierailija
9/15 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla varsinkin hoikista äideistä keho hieman luontaisesti kerää rasvaa imetystä varten. Raskausajan painonnousulla on merkitystä. Itse olin ylipainoinen ja paino ei noussut, kuten suosituskin oli. Rasvaa oli omasta takaa.

Vierailija
10/15 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:54"]Minulle tuli lähemmäs 20kg raskauden aikana, enkä todellakaan mättänyt herkkuja! Olen aina ollut kohtuu hoikka (BMI 20) ja keho varastoi kyllä ihan normisyömiset aivan eri tavalla. Aineenvaihdunta ikäänkuin pysähtyi. Olisi siis pitänyt syödä periaatteessa paljon vähemmän kuin tavallisesti. Kyllähän se pahalta tuntui, mutta ei enää lapsen synnyttyä. Imetys onnistui tosi hyvin ja kilot lähtivät kuin itsestään. Kyllä se luonto hoitaa homman!
[/quote] Juurikin näin!

Vierailija
11/15 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain 29 kiloa kun odotin kaksosia. Kahdeksan niistä jäi ja on univelassa toooooosi vaikeita tiputtaa!! Mut en jaksa just nyt stressata. Ehdin laihtua takaisin omiin mittoihin kun arki helpottaa.

Mulla noi kiinni ottaneet kilot tuli kun olin lähes koko raskauden pakkolevossa. Suklaa maistui ihan liikaa! ;)

Vierailija
12/15 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 kiloa tuli painoa lisää raskauden aikana. Olen ollut aina hoikka tai alipainon rajoilla. En syönyt epäterveellisesti, mutta olen aina syönyt kokooni nähden isoja annoksia ja hyvällä ruokahalulla. Vauva oli melkein neljä kiloa, lapsivettä oli paljon, istukka oli tosi iso. Olin niitä odottajia, joilla on se valtavan kokoinen maha. Paino jakautui melko tasaisesti ja kädet ja jalat oli ihan hoikat. Noin viisi kiloa on jäänyt jäljelle raskauskiloista, se ei haittaa, koska lähtöpaino oli pieni. Olen aina liikkunut tosi paljon ja tämä jäi loppuraskaudessa vähälle, koska olin niin iso ja kömpelö. Ja painoa alkoi kertyä vasta raskauden toisen kolmanneksen loppupuolella. Tuolloin oli myös hellekesä ja elokuussa synnytin.

Vierailija
13/15 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen raskautta olin lievästi ylipainoinen, ja synnytyksen ja imetyksen jälkeen normaalipainon sisällä! Vauva vei ylimääräiset :)
Minä en muuttanut syömisessäni mitään, söin raskaana tarkalleen kuten ennenkin. Ei kyllä ollut enemmän nälkäkään, eikä mitään mielihaluja tms. Ei se lihominen ole välttämättömyys, tiedän muitakin joilta paino on tippunut.

Vierailija
14/15 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö raskauden aikana terveellisesti, niinkuin ilmeisesti osaat. Et liho liikoja sillä tavoin. Älä pilaa raskausaikaa itseltäsi lihomisen pelolla. Itse lihoin 10 kg (lähtötilanne 170/75). Melkein kaikki jäi synnärille ja paino suorastaan romahti imetysaikana vaikka söin tosi hyvin koska halusin taata että kroppa saa kaiken imetykseen tarvittavan. Nautin vauvasta ja elämästä ja paino putosi itsestään.

Nauti sinäkin vauvasta, siinä on muuta ajateltavaa kuin vaaka.

Vierailija
15/15 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen raskautta ihan normaali painoinen ja lihoin 20 kg. En mitenkään herkutellut, vaan söin ihan normaalisti, miten ennen raskauttani. Liikuntaa en harrastanut erityisemmin, tein ihan normaaleita tunnin kävelylenkkejä koirien kanssa. Näin jälkikäteen olisi pitänyt olla tiukempi, syödä vähemmän, liikkua enemmän jne. Ikää oli reilusti yli 30 vuotta ja vasta jälkeenpäin luin, että vanhetessa aineenvaihdunta hidastuu ja raskauskiloista on vaikea päästä. Ensimmäisenä vuotena (vaikka imetin 4 kk) lähti 10 kg ja kyllä oli vaikeaa. Ylimääräisiä kiloja on edelleen 10 kg ja ne ovat niin sitkeästi kiinni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi