Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eri jauhelihojen käyttö

Vierailija
28.04.2015 |

Kaupassa myydään erilaisia jauhelihoja ja mietinkin, mihin mitäkin niistä tulisi käyttää. Aiemmin kotikokin sivulla luki eri jauhelihojen käyttötarkoituksia mutta se on jostain syystä poistunut.
Eli arvon av-mammat, nyt vinkit jakoon! Mihin käyttää:
1) Paistijauhelihaa
2) 10% naudan jauhelihaa
3) 17% naudan jauhelihaa
4) sika-nauta jauhelihaa
?

Toki sitten on erikseen nämä broilerin jauhelihat yms. mutta halusin etenkin näistä tietää. :) nuo neljä jauhelihaa ovat jääneet kaupassa mieleen, siksi kysyn juuri niistä.

T. Nuori kotikokki

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-4 toimii parhaiten ruoassa.

Vierailija
2/24 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit itse valita, mitä haluat käyttää. Tosin sika-nauta sopii hyvin lihapulliin ja murekkeisiin. Keittoon voisi laittaa vähemmän rasvaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistijauheliha on laadultaan parempaa eli soveltuu hyvin Lasangeen, ym. Jossa on kastike tai muuta kostuketta mukana. Nauta-Sika jauheliha taas paremmin lihapulliin, pihveihin ja murekkeeseen. Vähärasvanen on taas keittoihin ja yleensä sellaiselle joka haluaa vähärasvaista ruokaa.

Mutta valmistaja kohtaiseti on isot erot. Joidenkin valmistajien tuotteet on sellasia että niiden kosteus tulee pannuun nesteeksi eikä ruskistu kunnolla. Samoin kuin kokolihankin suhteen eroja on huomattavasti. Joillakin naudanliha ei meinaa kypsyä millään vaikka pitäs. Kannattaa olla tarkka laadun suhteen.

Vierailija
4/24 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän aina paistijauhelihaa. Saa siitäkin hyvät pullat ja murekkeet, toki ehkä ne sitten on jonkun makuun liian "kuivia". Itse vain huomaan niin suuren eron maussa kun ostaa tiskiltä vs. valmiiksi pakattuun jauhelihaan, etten viitsi niitä valmispakattuja ostaa. Ja ei, en ole rikas porvari, äitini joka oli töissä teurastamolla vain hemmotteli minut lihojen suhteen pilalle.

Vierailija
5/24 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä jauheliha olisi siis paras makaronilaatikkoon?

Vierailija
6/24 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:01"]

Paistijauheliha on laadultaan parempaa eli soveltuu hyvin Lasangeen, ym. Jossa on kastike tai muuta kostuketta mukana. Nauta-Sika jauheliha taas paremmin lihapulliin, pihveihin ja murekkeeseen. Vähärasvanen on taas keittoihin ja yleensä sellaiselle joka haluaa vähärasvaista ruokaa.

Mutta valmistaja kohtaiseti on isot erot. Joidenkin valmistajien tuotteet on sellasia että niiden kosteus tulee pannuun nesteeksi eikä ruskistu kunnolla. Samoin kuin kokolihankin suhteen eroja on huomattavasti. Joillakin naudanliha ei meinaa kypsyä millään vaikka pitäs. Kannattaa olla tarkka laadun suhteen.

[/quote]

Kerrotko, mitä tarkoitat laadulla.

Vierailija
7/24 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikanauta on hyvää kaikkeen. Joskus voi sen risteyttää vielä kertaalleen vaikkapa pihveihin, eli siis sikanauta-nauta.

Vierailija
8/24 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä merkkejä siis kannattaa suosia? Ostan yleensä Kotimaista tai Snellmanin jauhelihaa, sitä naudan 10-prosenttista. Kotimaista on ilmeisesti sama kuin HK, ainakin tuottajana lukee pakkauksessa HKScan.

T. Nuori kotikokki/ap

Vierailija
9/24 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tapaan käyttää Snellmannin 10 % naudan jauhelihaa. Snellmannin jauhelihoja ei ole pakastettu, joten ne eivät paistettaessa kiehu irtoavassa nesteessä, vaan ruskistuvat. 

Vierailija
10/24 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suosittelette vähärasvaista keittoihin? 

En yritä olla ilkeä, olen vaan aidosti vähän hämmentynyt. 

Vierailija
11/24 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:40"]

Miksi suosittelette vähärasvaista keittoihin? 

[/quote]

Mun mielestä maistuu paremmalta. En kuitenkaan välttele rasvaa ja käytän rasvaista lihaa ruuanlaitossa. Tämä oli mun puolesta vain makuasia näissä keitoissa. Ja nimenomaan jauhelihakeitossa.

Vierailija
12/24 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:40"]Miksi suosittelette vähärasvaista keittoihin? 

[/quote]

Hyvää se sikanauta on keitossakin mutta aika ällö jos keittoa jää ja laitat sen jääkaappiin niin pinnalla on kohta 1cm kerros kovettunutta rasvaa. Mutta moni haluaa keiton olevan kevyempää ja se rasva on kyllä helppo kuoria siitä pois jos haluaa. Vähärasvanen liha on myös kuivempaa joten siksi keitossa menee paremmin. Terv. 15v kotikokki

Vierailija
13/24 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on kaupassa jauhettu naudan jauheliha. On erimakuista kun vakuumipakattu.

Vierailija
14/24 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:49"]

Parasta on kaupassa jauhettu naudan jauheliha. On erimakuista kun vakuumipakattu.

[/quote]

Tiedätkö, mistä se on jauhettu?

Vierailija
15/24 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes muista tuotteen nimeä, tiedän vain oman kauppani hyllyssä olevan snellmanilta 189 ja 562 loppuisilla enareilla snellmanin jauhelihaa. Käytän sitä 562 loppuista! Jos joku ihmettelee outoa muistiani, olen kaupassa töissä ja hyllyttäessä tuotteita joissa useammassa lähes identtinen pakkaus, oppii sitä lopulta niitä enareita ulkoa oikeaa paikkaa etsiessä.

189 on mielestäni turhan kuivaa. Tai sitten paista sitä liikaa. Kokeilin huvikseni hk'n naudanjauhelihaa, kun se on halvempaa kuin snellmanin. Kauheaa schaißea! Lillu siellä omassa nesteessään eikä meinannutkaan ruskistua.

Vierailija
16/24 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:49"]

[/quote]

juu, en sitten Ikinä ostaisi kaupassa jauhettua! Sen verta monta kaupan lihahuonetta ja lihakonetta nähnyt, että ei kiitos! Puhumattakaan siitä mistä sitä jauhelihaa tehdään...

Vierailija
17/24 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:57"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:49"]

[/quote]

juu, en sitten Ikinä ostaisi kaupassa jauhettua! Sen verta monta kaupan lihahuonetta ja lihakonetta nähnyt, että ei kiitos! Puhumattakaan siitä mistä sitä jauhelihaa tehdään...
[/quote] Mistä?

Vierailija
18/24 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:59"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:57"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:49"] Parasta on kaupassa jauhettu naudan jauheliha. On erimakuista kun vakuumipakattu. [/quote] juu, en sitten Ikinä ostaisi kaupassa jauhettua! Sen verta monta kaupan lihahuonetta ja lihakonetta nähnyt, että ei kiitos! Puhumattakaan siitä mistä sitä jauhelihaa tehdään... [/quote] Mistä?

[/quote]

ne kaksi kauppaa joissa olen ollut töissä ja missä on jauhettu itse jauheliha, on se tehty sekoituksesta tuoretta ja vanhaa. Illalla kerättiin vanhat hyllystä, kaikki maustamattomat naidanlihat kerättiin eri laariin ja vietiin lihahuoneeseen. Siellä ne parin päivän sisällä jauhettiin yhdessä tuoreen kulmapastin kanssa jauhelihaksi. Joskus kun oli atrialta tai snellmanilta hyvä tarjous kulmapaistista, tilattiin sitä iso satsi. No, eipä sitä koskaan keritty käyttään koko satsia ennen p.e. Sitähän sitten jauhettiin vielä kuukausi p.e. jälkeen. Jos oli jäännyt paljon esim naudan sisä/ulkofilettä hävikiksi meneväksi, tehtiin siitä pihvit. Kummassakin kaupassa oli kauppias sitä mieltä, että liha sen kun murenee vaan vanhetessaan! 

Mutta, jatkakaa palvelutorien käyttöä ja syökää sitä hyvää jauhelihaa.

Vierailija
19/24 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

19, hyi yök!!! Koskeeko myös muita kaupan lihatuotteita? Uskaltaako tiskiltä enää ostaa paistettuja broilereita tai kalaa?

Vierailija
20/24 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin vuosia kaupassa ja KOSKAAN ei jauhettu entisiä jauhelihoja. Hygienia oli kunnossa. Ostan kaupantiskistä lihaa edelleen.