Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avioehto netissä

Vierailija
07.01.2022 |

Onko kellään kokemusta avioehdon tekemisestä netin kautta, näkyy hinnat olevan alle 100e. Onko ne varmasti päteviä sanamuodoiltaan jne. Ei haluttaisi maksaa 300e pankin lakimiehelle jos sama paperi maksaa kaksi sataa vähemmän muualla varsinkin kun avioehtoomme ei tule mitään erittelyjä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin oma avioehto ihan itse. Muita maksuja ei tullut kuin muutaman kympin rekisteröintimaksu.

Vierailija
2/10 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa kätevältä. Voikohan muuten naimisiin menonkin tehdä netissä, kun ahdistaa ajatuskin jostain häistä/maistraatissa pönöttämisestä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kuulostaa kätevältä. Voikohan muuten naimisiin menonkin tehdä netissä, kun ahdistaa ajatuskin jostain häistä/maistraatissa pönöttämisestä?

Miksi vihkimisen aikana pitäisi pönöttää? Sehän on vain parin minuutin mittainen piipahdus, jossa kumpikin vastaa esitettyyn kysymykseen.

Vierailija
4/10 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vihkimisen aikana pitäisi pönöttää? Sehän on vain parin minuutin mittainen piipahdus, jossa kumpikin vastaa esitettyyn kysymykseen.

Kun se on vaan piipahdus, niin miksi sitä ei voisi sitten tehdä netissä parilla klikkauksella, kun kaikki muutkin asiat hoituu nykyisin sitä kautta?

Vierailija
5/10 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla todella varovainen. Avioehtosopimuksessa (niinkuin testamentissäkin) on lain mukaan tarkat muotovaatimukset.

Avioehtosopimus on tehtävä kirjallisesti ja sillä pitää olla kaksi esteetöntä todistajaa, jotka vahvistavat avioehtosopimuksen allekirjoituksellaan. Sopimuksessa tulee olla myös päiväys, jotta se olisi pätevä. Avioehtosopimus on jätettävä rekisteröitäväksi Digi- ja väestötietovirastolle tai Ahvenanmaan valtionvirastolle ennen avioeron vireillepanoa, jotta se tulisi voimaan.

Todistajien tehtävä on todistaa henkilöiden olevan ne, joiksi itseään väittävät ja että henkilöiden tahtotila avioehtosopimuksen tekeminen. En tiedä, miten tämä voisi netissä onnistua.

Mahdollinen muotovirhe avioehtosopimuksessa on piilevä, sillä sopimuksia ei tarkasteta rekisteröitäessä. Eli tässä on se  riski. Avioehtosopimuksen pätevyys tulee testattavaksi vasta sitten, kun joku keksii sen viedä oikeuteen.

Vierailija
6/10 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun se on vaan piipahdus, niin miksi sitä ei voisi sitten tehdä netissä parilla klikkauksella, kun kaikki muutkin asiat hoituu nykyisin sitä kautta?

Vihkijän pitää nähdä, että kumpikin vihittävistä on oikeustoimikelpoinen. Pankkitunnuksia voi käyttää vaikka miten hirveässä humalassa tai ne on päätyneet vääriin käsiin.

Vierailija
7/10 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihkijän pitää nähdä, että kumpikin vihittävistä on oikeustoimikelpoinen. Pankkitunnuksia voi käyttää vaikka miten hirveässä humalassa tai ne on päätyneet vääriin käsiin.

No onpa hankalaa. Taitaa jäädä kyllä kosimiset sitten minun osalta tekemättä, ellei asiaan tule muutosta.

Vierailija
8/10 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin aluksi tekemässä avioehtoa netin kautta, mutta asiaa tutkittuani huomasin, että avioehtomme on niin peruskauraa, että ei sen teettämisestä kannattanut maksaa edes 75 €. Lainasin kirjastosta avioehdon laatimisesta kirjoitetun kirjan, jonka avulla teimme avioehdon ihan itse. Muotoseikoista pelotellaan paljon mm. netissä, mutta niitä ei ole vaikea noudattaa.

Kannattaa toki käyttää netin asianajopalveluita hyödyksi jos avioehdon itse laatiminen yhtään epäilyttää tai avioehto on astetta monimutkaisempi. 75-100 € ei ole paha hinta mielenrauhasta. Enkä epäile, että netin kautta tehty avioehto olisi sen huonompia kuin jos se olisi tehty asianajajan kanssa kasvotusten. Netissä voi valita haluaako avioehdon laatia itse vai tilata sen asianajajan tekemänä. Melko samanhintaisia molemmat vaihtoehdot. Palveluja kannattaa hieman vertailla ja valita sen jälkeen itselleen sopivin.

Vierailija
9/10 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä on valmiit pohjat ainakin parilla luotettavalla toimijalla ja oikein hyvin onnistuu pätevän avioehdon tekeminen muutaman kympin maksulla. Hintoja toki kannattaa vertailla. Itse tehtynä riski on suuri, että jokin sanamuoto on väärin. Esteettömät todistajat ja alkuperäinen paperi allekirjoituksineen sekä hakemus toimitetaaan digi- ja väestövirastoon, vai mikä lie nykyään onkaan- entinen maistatraatti. Maistraatti laskuttaa myös oman osuutensa jälkikäteen, joka on n 60 eur.

Avioehto kannattaa ehdottomasti tehdä jokaisen, jos vähänkin siltä tuntuu. Ja jos kumppani ei suostu, hänellä lienee jokin pätevä syy olla tähän suostumatta. Itse hakisin heti avioeroa, ellei kumppani suostu avioehtoon. Se on reilu paperi ja toisen kuollessa tai mahdollisen avioeron tapahtuessa selkiyttää asioita hyvin paljon. Jää riitelyt vähemmälle. Paperi on mitätön niin kauan, kuin jompi kumpi kuolee tai haluaa erota.

Vierailija
10/10 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on avattu uusi nettilakipalvelu lakihelppi.com

Sieltä saa ihan juristin tekemän avioehdon ilman ajanvarausta. Hinta vain 200€. Kyllä aina kannattaa laatia juristilla, jotta varmasti on pätevä! Itse en esim. tiennyt että avioehto tulee rekisteröidä myös.