Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaduttaa, kun en ottanutkaan opiskelupaikkaa vastaan

Vierailija
06.01.2022 |

En osannut viime vuonna millään päättää, miten tekisin. Olisin päässyt sisään opiskelemaan yhteiskuntatieteitä, pääaineena sosiologia. Keksin koko alan aika viime tingassa ennen yhteishakua, ei minulla mitään palavaa mielenkiintoa ole ollut alaa kohtaan, mutta kuulosti vain yliopiston aloista ainoalta, joka voisi olla eniten oma juttu. Sitten kuitenkin aloin miettimään sitä, että en oikein tiedä mihin haluaisin työllistyä, että onko sosiologian opiskelu sittenkään niin viisasta.

En sitten uskaltanut ottaa paikkaa vastaan, ensikertalaisuuden menettäminen pelotti. Menin sitten polkuopiskelijaksi tradenomiksi, siellä nyt siis ollut puoli vuotta. Olen viihtynyt ja kurssit ovat olleet monipuolisia, arvosanat olleet hyviä. Mutta en ehkä kuitenkaan haluaisi kaupalliselle alalle (en ainakaan myyjäksi), vaikka siis toimistotyöt kyllä kiinnostaisi, mutta myös esimerkiksi viestintä, psykologia, hyvinvointi, esim. uraohjaus kiinnostaisi todella paljon... Ja niihin ei kai tradenomin tutkinto juurikaan liity..

Nyt sitten olen miettinyt, että teinkö elämäni virheen kun en ottanut tuota sosiologian paikkaa. Olisinko päässyt kiinnostavampiin tehtäviin. Ja olisiko typerää hakea nyt keväällä uudestaan, voisi olla kyllä rankkaa lukea pääsykokeisiin täysillä kun on nuo polkuopinnot..

En tiedä yhtään, mitä tehdä. Osaisiko kukaan jeesiä?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän amk:sta valmistuu myös viestintäalan ammattilaisia.

Vierailija
2/30 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiologeille ei ole hirveästi töitä paitsi järjestöissä yms. Mutta jos ottaa sosiologian kylkeen vaikka taloustieteitä ja psykologiaa niin sitten on paremmat työllistymismahdollisuudet ja voi päästä todella mielenkiintoisin töihin. Et ole kuitenkaan tehnyt elämäsi suurinta virhettä. Voit aina hakea uudestaan opiskelemaan sosiologiaa tai voit tehdä avoimessa sosiologian opintoja. Ei elämä kaadu tällaiseen asiaan. Olet ilmeisesti nuori niin sulla on paljon aikaa opiskella vaikka mitä. Itse olen vaihtanut yliopistossa alaa kolme kertaa ja hyvin on ollut aikaa tehdä niin. Olenpahan opiskellut useita eri asioita ja siitä on paljon hyötyä.

Vierailija
4/30 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensikertalais-systeemi on kyllä todella ikävä, kun se aiheuttaa juuri tuota. Ei uskalleta kokeilla. :(

Ei kannata murehtia liikaa jo tehtyjä valintoja. Hae ihmeessä uudestaan jos siltä tuntuu. Suosittelen tutustumaan myös yhteiskunnallisen muutoksen ohjelmaan, jos olet HY:lle hakemassa, se saattaisi olla sinulle kiinnostava.

Tsemppiä ap!

Vierailija
5/30 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuisikohan pääsykokeisiin lukeminen samalla kun (todennäköisesti) myös tuon tradenomin tentit puskee keväällä päälle..

- Ap

Vierailija
6/30 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran viihdyt nykyisessä opiskelupaikassasi, kannattaako vaihtaa? Mihin menisit esim. työharjoitteluun sosiologian opiskelijana? Yliopistossa ala, joka ei valmista suoraan mihinkään ammattiin, vaatii paljon itseohjautuvuutta.

Teet toki niin kuin haluat, mutta kannattaa miettiä noita kysymyksiä.

Vierailija
7/30 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuisikohan pääsykokeisiin lukeminen samalla kun (todennäköisesti) myös tuon tradenomin tentit puskee keväällä päälle..

- Ap

No et ainakaan menetä mitään, jos kokeilet ja yrität.

Olen ollut laittavinani merkille, että jollain tavoin myös opiskelupaikat kasautuvat. On jännää havaita, että jos esimerkkinä 30 ikävuoteen mennessä on saanut hankittua yhdenkin korkeakoulu/ yliopisto-opiskelu paikan niin on -oman suppean havaintoni mukaan- paljon todennäköisempää, että hän saattaa hankkia toisen korkeakoulu / yliopisto-opiskelupaikan  kuin se, että jos ei ole 30 ikävuoteen mennessä saanut ainoatakaan korkeakoulu /yliopisto -opiskelupaikkaa ja vasta yli 30 vuotiaana hankkisi ja saisi sen ensimmäisen opiskelupaikkansa korkeakoulusta/ yliopistosta.

Mutta totta kai on aina poikkeuksia. Tiedän 44 vuotiaan yliopisto-opikselijan joka aloitti ensimmäisen kerran yliopistolla 41 vuotiaana. Edellisenä vuonna hän oli antanut pääsykoekirjat itselleen 40 vuotis- synttärilahjaksi

Yliopisto-opiskelija 

Vierailija
8/30 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten suoritat tradenomiopinnot loppuun, ja luet noita sinua kiinnostavia aineita avoimessa ehtiessäsi. Esimerkiksi viestinnän ja psykan kursseja löytyy avoimesta runsaasti. Voit sitten halutessasi hakea yliopistoon myöhemminkin, mutta ainakin on yksi tutkinto suoritettuna.

Vierailija
9/30 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kerran viihdyt nykyisessä opiskelupaikassasi, kannattaako vaihtaa? Mihin menisit esim. työharjoitteluun sosiologian opiskelijana? Yliopistossa ala, joka ei valmista suoraan mihinkään ammattiin, vaatii paljon itseohjautuvuutta.

Se on kyllä totta, että olen tosiaan viihtynyt hyvin. Ja olen jo vähän pohtinut sitäkin, että menisin tradenoma työharjoitteluun esimerkiksi käräjäsihteeriksi. Tai ehkä tälläkin tutkinnolla voisi päästä uraohjaajaksi?

- Ap

Vierailija
10/30 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä totta, että olen tosiaan viihtynyt hyvin. Ja olen jo vähän pohtinut sitäkin, että menisin tradenoma työharjoitteluun esimerkiksi käräjäsihteeriksi. Tai ehkä tälläkin tutkinnolla voisi päästä uraohjaajaksi?

- Ap

Hae ihmeessä ohjausalan kandi+maisterikoulutukseen, jos uraohjaus kiinnostaa!

Vierailija
11/30 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Ap

Hae ihmeessä ohjausalan kandi+maisterikoulutukseen, jos uraohjaus kiinnostaa!

Sinne olen kahtena vuonna hakenut, mutta en valitettavasti päässyt. Toki voisin yrittää uudelleen.

- Ap

Vierailija
12/30 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä jos suuntaudut tradenomiopinnoissasi HR-puolelle? 

Vierailija
13/30 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tradenomina ole mahdollista hakea saman tyyppisiin töihin kuin vaikka sosiologina, esim. Kelalle, eläke firmoihin, HR, järjestöihin? Monenlaisiin eri töihin varmasti on mahdollisuus päästä tradenominakin, eikä pelkkiin myyjän tai kirjanpitäjän tehtäviin. Vai olenko aivan väärässä?

Vierailija
14/30 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tradenomina ole mahdollista hakea saman tyyppisiin töihin kuin vaikka sosiologina, esim. Kelalle, eläke firmoihin, HR, järjestöihin? Monenlaisiin eri töihin varmasti on mahdollisuus päästä tradenominakin, eikä pelkkiin myyjän tai kirjanpitäjän tehtäviin. Vai olenko aivan väärässä?

Trade tässä vastaa. Kyllä, ehdottamiisi töihin voi päästä tradenomikin. Se mikä ratkaisee on ennen kaikkea työharjoittelu. Lisäksi monet päätyy markkinointi töistä viestintään. Ja markkinointihan on yksi vaihtoehto myös tradenomeille.

Vierailija
15/30 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiologia on todella mielenkiintoista mutta myös haastavaa ajallisesti. Jos hait nykyiseen koulutukseesi polkuopintojen kautta, teit jo monta valintaa nykyiselle alallesi. Aina voit kuitenkin vaihtaa ja hakea muuallekin.

Vierailija
16/30 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm

Vierailija
17/30 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/30 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opi elämää varten

Vierailija
19/30 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko amkissa jossa opiskelet sosionomikoulutusta? Saat suorittaa amkin sisällä myös sen tutkinto-ohjelman opintoja, vaikka sulla ei sinne olisikaan tutkinto-oikeutta jos kursseilla on tilaa (yleensä aina ainakin 1 mahtuu). Suoritettuasi 50-60 op, saisit hakea sisäisesti opinto-oikeutta / vaihtoa.

Vierailija
20/30 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ohjeeni on:

Älä tee samaa virhettä kahdesti.

Käy koulu loppuun, hanki todistus ja mene töihin edes 2 vuodeksi. Kerää säästöjä. 

Mieti vasta sen jälkeen, haluatko opiskella jotain uutta.