Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyisin koulussa opetetaan ettei 7:ssa ole väliviivaa ja tekstaus&kauno on sama asia?

Vierailija
14.08.2008 |

Pitääkö paikkansa?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei ihan sama kuitenkaan kuin tekstaus. Toi seiska varsinkin on huono juttu, sekoittaa helposti ykköseen!

Vierailija
2/19 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei seiskaa ja ykköstä erota toisistaan enää millään. Niin kirjoitettiin Ranskassa ja eihän siitä saanut selvää. Lisäksi q oli niinkuin se tällä fontilla on, siis ilman mitään poikkipuuta tai väkästä alhaalla, eli melkein 9. Niitäkään ei erottanut toisistaan.

Kukahan viisas noistakin on mennyt päättämään. Luulisi, että käytännöllisyydellä olisi jokin arvo, mutta ei näköjään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei seiskassa ollut viivaa silloinkaan kun minä menin kouluun ´88.

Tosin opetettiinhan joillekin minunkin ikäisilleni vielä vanhaa kaunoa, vaikka 2 vuotta vanhemmat olivat 1. ikäluokka, jolla oli uusi.

t: Ranskassa käynyt

Vierailija
4/19 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kouluissamme kirjoitetaan käsialalla.

Uudet kirjaimet ja numerot löydät osoitteesta:

http://www.edu.fi/oppimateriaalit/kirjainuudistus/

Vierailija
5/19 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän koululaiset (2. ja 3. lk) ainakaan ykköseen mitään väkästä tee, ihan suora ja pysty viiva se on... Toi uus kauno on kyllä melkoisen näköistä, ei mitään jatkuvuutta, kun koko ajan saa olla kynää nostelemassa.

Vierailija
6/19 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin tuo seiskan väliviivan poisto saa monta sekaannusta aikaa. Väliviiva teki numerosta selkeän ja olisi ollut edelleen tarpeen. Minulle opetettiin että seiskan sakarassa oli aalto, joka ei nyt niin tärkeä ole. Muut numerot nyt jotenkin ymmärtää, esin 2 näyttää juuri tämän fontin kakkoselta ilman niitä pyörylöitä mutkissa, 4 näyttää melkein tältä, mutta ihan kuin olisi katsaistu pieni pala kärjestä pois niin ettei kärki kohtaa.

Kauno, tai siis nykyiseltä nimeltään käsialakirjoitus, taas on ihan käsittämätöntä. Esim. pieni s-kirjainkin näyttää tämän fontin s-kirjaimelta mutta kaunossa se silti yhdistetään muihin kirjaimiin keskellä sanaa. Näyttää tosi hassulta! Sitä ei kuitenkaan yhdistetä jos s:n jälkeen on a tai ö jne. mutta esim. e:hen ja t:hen se yhdistetään. Yhdistämiset näyttää muutenkin tosi väkinäisiltä, ihan kuin tekstaus-kirjaimia vain väkisin niputetaan yhteen ylimääräisillä viivoilla.. Esim. j-näyttää taas tältä ilman sitä kaarta takaisin ylös, mutta silti se yhdistetään seuraavaan kirjaimeen vetämällä vain viiva seuraavaan kirjaimeen erikseen kirjaimen keskeltä. Tosi hankalaa enkä aio sitä kummemmin opetellakaan.

Vierailija
7/19 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"meidän koululaiset (2. ja 3. lk) ainakaan ykköseen mitään väkästä tee, ihan suora ja pysty viiva se on... "

Kuitenkin esim. matikan kirjan kannessa lukee MATEMATIIKKA 1 kera väkäsen. Sekavaa.

Vierailija
8/19 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuukohan siitä että vuodesta 1993 olen katsellut tuota "uutuutta". Silloin meni esikoinen kouluun. En kyllä ole ihan varma tuliko se tuolloin vai vasta 1995 kun kakkonen meni sinne kouluun.

Vierailija
9/19 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne on keksinyt Toivo Heiskanen ja Liisa Uusitalo.

Vierailija
10/19 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis uudistettu versio. Ja sen SUUNNITTELIVAT nuo yllämainitut henkilöt .

Vierailija
11/19 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi muuta kuin kysyä miksi? Oliko entisessä jotain vikaa? Minusta tämä uusi käsialakirjoitus on vain kertakaikkiaan rumaa eikä siinä edes ihmisen oma käsiala pääse oikeuksiin. Onko joka maassa erilainen kaunokirjoitus?Samoin mun vanhemmat teki jakolaskun kulman toisinpäin. Mikäköhän oli peruste sillä että se päätettiinkin kääntää toisinpäin?

Vierailija
12/19 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oli kirjoittanut reissariin että valokuvaus on 7.9 , mutta tulkitsin lapsen seiskan selväksi ykköseksi. Vahinkoa ei sattunut muuta kuin että ihmettelin miksei kuvausta ollutkaan silloin 1. päivä.

Vierailija
13/19 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää kun osaa tikkukirjaimet ja näpyttää konetta.

Vierailija
14/19 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kansainvälisyyttä on ajateltu, suurin osa maailmasta ei tee seiskaan viivaa, ja esim. jenkeissä ykkösen alle tulee viiva.

Minä olen oppinut koulussa sen vanhan koukerokaunokirjoituksen, mutta eipä sillä kyllä kukaan vähänkään kynää käyttänyt kirjoita. Näyttää, että useimpien teksti menee hioutuessaan hyvin lähelle sitä uutta käsialamallia, eli varmaan se on aika luonteva ja nopea tapa kirjoittaa.

Vierailija
15/19 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aloittanut ala-asteen 1994, vähän on noi uudet kirjaimet nyt muuttuneet siitä. Itse en ole tarvinnut kaunoa mihinkään, paitsi kun ala-asteella pakotettiin. Uhkailivat, että yläasteella äikässä pitää kirjoittaa aina kaunoa, ei tarvinnut. Eikä lukiossakaan. En ole ikinä tavannut ihmistä, joka kirjoittaisi kaunolla (paitsi mummoni).

Vierailija
16/19 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin itse kouluni vuonna 1984. Minulle opetettiin se kaunis "vanha tyyli", jossa kaunokirjoitus oli sitä itseään ja seiskassa poikkiviiva. Pikkusisarukseni aloitti koulunsa -87 ja hän oli muistaakseni ensimmäistä ikäluokkaa, jolle tämä uusi tyyli opetettiin. Itse en pidä tästä uudesta tyylistä yhtään ja olen ylpeä siitä, että minulle vielä opetettiin oikea kaunokirjoitus.

Vierailija
17/19 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli viiva kun menin kouluun -89 ja siinä on ollut viiva myös kun nuorin sisareni meni kouluun -00

Vierailija
18/19 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai muistuttaako sekin enemmän tekstausta. Minusta toisen kaunokirjoitusta on vaikeampi väärentää kuin tätä käsialakirjoitusta joka on hyvin lähellä tekstausta.

Käsialakirjoituksessa pitää tosiaan nostella kynää jatkuvasti..

Vierailija
19/19 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai muistuttaako sekin enemmän tekstausta. Minusta toisen kaunokirjoitusta on vaikeampi väärentää kuin tätä käsialakirjoitusta joka on hyvin lähellä tekstausta.

Käsialakirjoituksessa pitää tosiaan nostella kynää jatkuvasti..

Eihän nuo opetetut kirjaimallit ole kuin pohja, jolle se oma käsiala rakentuu. Aika imbesillin kuvan antaa aikuinen, joka kirjoitttaa mallikirjaimilla. Tai sitten on ala-asteen ope, heissä on ei-imbesillejäkin ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi