Laminlyömmekö vauvaamme, kun hän nukahtaa itkuun?
Vauvamme on 5kk ja hän nukahtaa kaikille unille itkun kautta. Päivisin nukkuu vaunuissa ja öisin omassa sängyssään. Ainoa keino saada vauva nukahtamaan ilman itkua, on nukuttaa hänet tissi suussa sohvallla istuen. Tätä en kuitenkaan suostu tekemään plus, että tällä tavalla unet kestävät vai vartin. Vauva huutaa 2-5min. ennen nukahtamista, minkä ajan työntelen vaunuja tai sängyssä ollessaan paijaan selkää. Olen pitänyt tätä ennen nukahtamista tulevaa itkua normaalina, mutta nyt asiaa luettuani olen saanut sellaisen kuvan, että alle 6kk ikäinen vauva pitäisi nukuttaa niin ettei hän itke. Ollaanko nyt aiheuttamassa meidän vauvalle turvatonta kiintymyssyhdetta, kun toimitaan näin?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Miten te vanhemmat, joiden vauvat ei itke ennen nukahtamista, toimitte nukutustilanteissa? Kiinnostaa erityisesti teidän vastaukset, joiden vauvat ei suostu syömään tuttia/tuttipulloa.
Vauvojen nukahtamistaidoissa on ihan tutkitusti eroja syntymästä asti ja liittyvät käytännössä vauvan temperamenttiin. Osa nukahtaa alusta asti helposti tai vähäisellä rauhoittelulla (=tassuttelu) ja osa taas huutaa kuin riivattu aina, kun väsyttää. Ja jos yhtään on temperamenteista lukenut, tietää myös, että helppounisten lasten vanhemmat pitävät usein vauvan unitaitoja omana ansionaan. Ja huonounisten vauvojen vanhemmat kokevat useammin epäonnistuneensa vanhempina.
Minulla oli tapana laulaa vauvoille paljon ja myös nukuttaessa.
Kaikki uudet ja vanhat kehtolaulut ja muut.
Tosin ei ole ollut itkuisia nukutettavia.
Jos ei jaksa tai halua laulaa, voi myös lukea. Jos lapsi ei heti nukahda, lukemisen voi vähitelleen muuttaa yhä hiljaisemmaksi ja monotonisemmaksi. Tai laulun hiljaiseksi hyräilyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä noin tekisi. Olen vauvojeni antanut nukahtaa rinnalle. Olihan se ajoittain raskastakin, mutta jälkikäteenkin ajatellen olen onnellinen, että olen tehnyt näin. Vauvojen ollessa pieniä ovat he ansainneet rakkautemme ja jaksamisemme,
Oletko siis istunut kaikki vauvan päiväunet vauva sylissä sohvalla?
Ei, vaan kun vauva nukahtaa, se kannetaan sänkyynsä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en huudattaisi 5kk ikäistä vauvaa uneen, jos ei olisi ihan pakko (tyyliin isompia sisaruksia hoidettavana). Minulla esikoinen oli itkuherkkä vähän kaikelle ja tosiaan nukkui päiväunet rinnalla puolivuotiaaksi asti. Minusta oli ihana katsella syliin nukahtanutta vauvaa, ja lepäsin itse päikkärit vauva sylissä sohvalla. Toinen lapsi ei puolestaan häiriintynyt yhtään, kun häntä rinnalle nukahtamisen jälkeen siirsi pinnasänkyyn.
Lapset ovat erilaisia. Äidit ovat erilaisia. Ei oikein kai kukaan osaa sanoa, mikä olisi ainoa oikea tapa. Tee ap niin kuin sinusta oikealta tuntuu.
Ja vieläpä niin, että kaikille unillensa vauva joutuu nukahtamaan itkuunsa.
Miksei edes tuttia osteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä noin tekisi. Olen vauvojeni antanut nukahtaa rinnalle. Olihan se ajoittain raskastakin, mutta jälkikäteenkin ajatellen olen onnellinen, että olen tehnyt näin. Vauvojen ollessa pieniä ovat he ansainneet rakkautemme ja jaksamisemme,
Oletko siis istunut kaikki vauvan päiväunet vauva sylissä sohvalla?
Ei, vaan kun vauva nukahtaa, se kannetaan sänkyynsä.
Ei kaikkia vauvoja saa siirrettyä unessa. Osa herää siirrettäessä/pienimpäänkin ääneen jne.
Olen seurannut afrikkalaisia äitejä ja totta on, että antavat rintaa kun vauva ilmoittaa asiasta. Ihania lapsia heistä on tullut!
Ihmettelivät kovasti neljän tunnin paastoa!
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut afrikkalaisia äitejä ja totta on, että antavat rintaa kun vauva ilmoittaa asiasta. Ihania lapsia heistä on tullut!
Ihmettelivät kovasti neljän tunnin paastoa!
Mitä helkutin neljän tunnin paastoa?? Nykyvauvoja ruokitaan aina kun on vähänkin nälkämerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Rasvauksesta: jotkut rasvat kirvelee. Kannattaa kokeilla jotain toista rasvaa. Jos vauvalla on aistiyliherkkyyksiä niin silloinhan moni asia aiheuttaa parkumista. Onko lähisuvussa autismia? Usein herkästi itkevillä vauvoilla ilmenee myöhemmin jotain.
Ah, autismikortti vedetty, kun vauva vähän itkee. Vauvamme itkee ainoastaan, kun hänet laitetaan nukkumaan ja silloin kun häntä rasvataan, ihan sama millä rasvalla tai miten, kun on kohtalaisen paha atopia. Jos ei hoideta, itkisi varmaan enemmän.
Tossa on nyt 50 tykkäystä tossa kommentissa, jossa sanotaan ettei toimisi samalla tavalla kuin me toimimme. Miten te sitten toimitte, että saatte vauvanne nukahtamaan ilman yhtään itkua? Tutti, tuttipullo tai tissi suussa nukkuminen eivät tule kyseeseen. Mun korvaan vaan kuulostaa, että useimmat on hysteerisiä helikopterivanhempia, sori nyt vaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet onnellinen, että olet näin tehnyt? Miten olisit toiminut jos vauvan siirtäminen rinnalta sänkyyn ei olisi onnistunut ilman itkua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te vanhemmat, joiden vauvat ei itke ennen nukahtamista, toimitte nukutustilanteissa? Kiinnostaa erityisesti teidän vastaukset, joiden vauvat ei suostu syömään tuttia/tuttipulloa.
Vauvojen nukahtamistaidoissa on ihan tutkitusti eroja syntymästä asti ja liittyvät käytännössä vauvan temperamenttiin. Osa nukahtaa alusta asti helposti tai vähäisellä rauhoittelulla (=tassuttelu) ja osa taas huutaa kuin riivattu aina, kun väsyttää. Ja jos yhtään on temperamenteista lukenut, tietää myös, että helppounisten lasten vanhemmat pitävät usein vauvan unitaitoja omana ansionaan. Ja huonounisten vauvojen vanhemmat kokevat useammin epäonnistuneensa vanhempina.
Joo erityisesti se, että hyväunisten lasten vanhemmat pitää nukkumista omana ansionaan, ärsyttää. Nämä vanhemmat sanovat esim. että ovat syntymästä asti opettaneet vauvaa nukahtamaan itse syliin-sänkyyn menetelmällä tai jollain, vaikka sen ikäinen on kyvytön oppimaan yhtään mitään. Nämä vanhemmat ei pysty käsittämään sitä, että joillekin vauvoille nukahtaminen on temperamenttierojen vuoksi hankalampaa ja vanhemman tekemisillä tai tekemättä jättämisillä ei ole mitään vaikutusta asiaan.
Meillä vauva nukahti aina joko rinnalle tai tuttipullolle.