Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laminlyömmekö vauvaamme, kun hän nukahtaa itkuun?

Vierailija
06.01.2022 |

Vauvamme on 5kk ja hän nukahtaa kaikille unille itkun kautta. Päivisin nukkuu vaunuissa ja öisin omassa sängyssään. Ainoa keino saada vauva nukahtamaan ilman itkua, on nukuttaa hänet tissi suussa sohvallla istuen. Tätä en kuitenkaan suostu tekemään plus, että tällä tavalla unet kestävät vai vartin. Vauva huutaa 2-5min. ennen nukahtamista, minkä ajan työntelen vaunuja tai sängyssä ollessaan paijaan selkää. Olen pitänyt tätä ennen nukahtamista tulevaa itkua normaalina, mutta nyt asiaa luettuani olen saanut sellaisen kuvan, että alle 6kk ikäinen vauva pitäisi nukuttaa niin ettei hän itke. Ollaanko nyt aiheuttamassa meidän vauvalle turvatonta kiintymyssyhdetta, kun toimitaan näin?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin vaihe menee ohi.

Vierailija
22/51 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kyllä noin tekisi. Olen vauvojeni antanut nukahtaa rinnalle. Olihan se ajoittain raskastakin, mutta jälkikäteenkin ajatellen olen onnellinen, että olen tehnyt näin. Vauvojen ollessa pieniä ovat he ansainneet rakkautemme ja jaksamisemme,

Onks tää helikopterivanhemman puhetta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään äitiä voi vaatia istumaan sohvalla kaikki pienen vauvan päiväuniajat (kun silloin ehkä voisi jopa päästä suihkuun tai syömään), miten kukaan hoitaisi useampia lapsia tuolla tavalla? Meidän vauva ei ainakaan nukkunut enää sekuntiakaan jos annoin nukahtaa tissi suussa ja sitten siirsin vaunuihin/omaan sänkyyn, vaan se huuto tuli saman tien. Kannattaa muilla tavoin yrittää tyynnytellä vauvaa nukkumaan mennessä, myös tutin voi antaa jos haluaa. 5 min ei edes ole kauaa.

Vierailija
24/51 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä laiminlyötte.

Vierailija
25/51 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan vauvalla refluksia tms., joka aiheuttaa hankalaa oloa? Toki itkeminenkin on yksilöllistä, mutta olisihan hyvä tietää, miksi vauva itkee. On hyvä, ettet jätä vauvaa, kun hänellä on hankala olo.

Eiköhän tuo aika selkeästi itke siksi että on väsymys. Refluksia vauva ei ihan hetkessä itkunsa nukahda, saattaisi itkeä tunti tolkulla..

Vierailija
26/51 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvan uni-itku on kyllä mielestäni ihan tavallista ja normaalia, eikä 2min kuulosta kohtuuttomalta. Olet kuitenkin läsnä vielä koko ajan niin en kantaisi huolta.

Eli on täällä ainakin yksi, jonka mielestä uni-itku on normaalia. Kyseessä ei siis ole mikään paniikki- tai kipuitku vaan sellainen tasainen, mutta kovaääninen ää- ää-itku

Vierailija
27/51 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä laiminlyötte.

Kyllä mä niin epäilen, että narsismi on tulevaisuudessa hyvin yleistä.... Koko elämä toimii nykyään ihan liian paljon lapsen ehdoilla joissakin perheissä...

Vierailija
28/51 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en huudattaisi 5kk ikäistä vauvaa uneen, jos ei olisi ihan pakko (tyyliin isompia sisaruksia hoidettavana). Minulla esikoinen oli itkuherkkä vähän kaikelle ja tosiaan nukkui päiväunet rinnalla puolivuotiaaksi asti. Minusta oli ihana katsella syliin nukahtanutta vauvaa, ja lepäsin itse päikkärit vauva sylissä sohvalla. Toinen lapsi ei puolestaan häiriintynyt yhtään, kun häntä rinnalle nukahtamisen jälkeen siirsi pinnasänkyyn.

Lapset ovat erilaisia. Äidit ovat erilaisia. Ei oikein kai kukaan osaa sanoa, mikä olisi ainoa oikea tapa. Tee ap niin kuin sinusta oikealta tuntuu.

Vierailija
29/51 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla oli koliikki. Ne huusivat vanhemman vatsan päällä, rinnalla, vaunuissa, kaikkialla. Silti niitä nukutettiin myös vaunuihin, koska kukaan ei kerta kaikkiaan jaksa olla jalkeilla 24/7 vauva pystyasennossa sylissä.

Minusta teet oikein kun silität. En usko että vauvallasi on hätää, jos hän nukahtaa parissa minuutissa.

Vierailija
30/51 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi vanhinta meni unille hirveän parun kautta. Ja samalla parulla myös heräsivät. Ihan normaaleja niistä tuli. Itsellä alkoi kyllä hermot olla ihan riekaleina. Muistelen että tuo itku loppui kun alkoivat syömään enemmän kiinteitä.

Nyt kolmas on koko ajan tyytyväinen. Yleensä vain kitisee ja itkee hirmu harvoin. Lähinnä silloin jos joutuu odottamaan maitoa unien jälkeen tai sitten jos on liian väsynyt. Oikein hämmästyttiin kun joku vauva ei itke.

Eli siis ei hätää. Loppuu itsekseen ja on ihan ok mennä vaunulenkille vaikka vauva siellä alkuun itkisi. Siinä saa omaa päätä tuuletettua samalla ja se on tosi tärkeää jos se itku alkaa raastaa hermoja.

Vierailija
31/51 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä linjoilla monta vanhempaa, jotka eivät lähde vauvansa kanssa vaunulenkille, koska vauva itkee pari minuuttia ennen nukahtamista? Onko tää yleistäkin että jätetään lenkit mieluummin tekemättä?

Vierailija
32/51 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te vanhemmat, joiden vauvat ei itke ennen nukahtamista, toimitte nukutustilanteissa? Kiinnostaa erityisesti teidän vastaukset, joiden vauvat ei suostu syömään tuttia/tuttipulloa.

Vierailija
33/51 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvauksesta: jotkut rasvat kirvelee. Kannattaa kokeilla jotain toista rasvaa. Jos vauvalla on aistiyliherkkyyksiä niin silloinhan moni asia aiheuttaa parkumista. Onko lähisuvussa autismia? Usein herkästi itkevillä vauvoilla ilmenee myöhemmin jotain.

Vierailija
34/51 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvan voi myös lämmittää omissa käsissään.

Vierailija
35/51 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, tästä en ole edes tajunnut tuntea syyllisyyttä. Meidän vauva nukahtaa aina itkuun. Emme toki jätä häntä yksin itkemään, vaan toinen vanhempi on vierellä ja esimerkiksi pitää kättä vauvan rinnalla tai tarjoaa tuttia. Olen tulkinnut että se itku vaan kuuluu siihen vauvan unen etsimiseen. Toki jos huuto vaan yltyy eikä lopu kohtuullisessa ajassa, otetaan syliin rauhoittumaan. Aina on kuitenkin itkun kautta nukahtanut ja hyvin sitten nukkuukin.

Vierailija
36/51 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vauva todellakaan kärsi jos itkee pari minuuttia kun kaikki on kuitenkin hyvin. Itku nyt vaan kuuluu vauvan elämään, ei sitä tarvitse pyrkiä kokonaan eliminoimaan.

Vierailija
37/51 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en kyllä noin tekisi. Olen vauvojeni antanut nukahtaa rinnalle. Olihan se ajoittain raskastakin, mutta jälkikäteenkin ajatellen olen onnellinen, että olen tehnyt näin. Vauvojen ollessa pieniä ovat he ansainneet rakkautemme ja jaksamisemme,

Meidän vauva itkee aina myös silloin kun ihoa rasvataan? Pitäisikö rasvaaminenkin siis lopettaa?

Canoderm ainakin kirveltää ja aiheuttaa kipua.

Vierailija
38/51 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, tästä en ole edes tajunnut tuntea syyllisyyttä. Meidän vauva nukahtaa aina itkuun. Emme toki jätä häntä yksin itkemään, vaan toinen vanhempi on vierellä ja esimerkiksi pitää kättä vauvan rinnalla tai tarjoaa tuttia. Olen tulkinnut että se itku vaan kuuluu siihen vauvan unen etsimiseen. Toki jos huuto vaan yltyy eikä lopu kohtuullisessa ajassa, otetaan syliin rauhoittumaan. Aina on kuitenkin itkun kautta nukahtanut ja hyvin sitten nukkuukin.

Sitä minäkin, mutta monet tuntee, kuten tämänkin ketjun vastauksista huomaa ja mieluummin antaa vauvan vaikka nukkua kaikki unensa tissi suussa kuin yhtään kestäisi itkua.

Vierailija
39/51 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku kertoa mulle miten vauvan edes saa laskettua vaunuihin ilman itkua? Meillä vauva ainakin huutaa kurkku suorana kun lähdetään vaunulenkille :D sitten kun nukahtaa vetäisee tyytyväisenä 2-3 tunnin unet.

Vierailija
40/51 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis istunut kaikki vauvan päiväunet vauva sylissä sohvalla?

Ei rinnalle nukuttaminen tarkoita, että siihen jäätäisiin itse loputtomiin. Vauva joko siirretään, tai sitten siirrytään itse pois vauvan luota. Helpointa on nukuttaa päiväunille imettämällä kyljellään. Siitä on helpompi hipsiä pois, kun ei tarvitse siirtää sylissä nukkuvaa vauvaa.