Miksi ei ole FFP2-maskien käyttöpakkoa?
Miksi terveydenhuollon kantokykyä ei pyritä helpottamaan FFP2-maskien käyttöpakolla? Vaikuttaa siltä, että rokotteet yksinään eivät auta tarpeeksi. Tuntuu järjettömältä että leikkauksia sun muita perutaan vaikka olisi helposti käyttöön otettavia, tehokkaita keinoja koronantartuntojen torjumiseksi. Kenties rokotteita tehokkaampia.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ole pakon puuttuminen, vaan enemmänkin informaation puute. Ihan fiksutkin ihmiset eivät ole kuulleet tai sisäistäneet näitä maskien eroja. Kirurginen maski ei ole itseä riittävästi suojaava hengityssuojain.
Itse olen alusta saakka käyttänyt vain ffp2-maskeja, kuten kaikki läheisetkin minun neuvosta. Nykyään maksavat 49 senttiä/kpl mm. S-kaupassa. Maskia voi käyttää uudestaankin, jos laittaa välillä paperipussiin muutamaksi päiväksi. Voi myös keittää 5 min.
Olen aivan samaa mieltä informaation puutteesta.
Kuitenkin jokainen sielun ja ruumiin voimissaan oleva ketä korona on huolettanut on voinut nähdä sen verran vaivaa, että käyttää hetken maskien tehon googlettamiseen. Ei voi kovin fiksuna pitää, jos kuvittelee viruspartikkelien taianomaisesti pysähtyvän kirurgisen maskiin, kun ympärille jää lukuisia aukkoja.
Keittämistä en suosittele, vaikka sitä on hämmentävän usein uutisissa mainostettu, koska se heikentää materiaalia, ja siten jonkin verran tehoa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole mitään pakkoja. Rätti lensi naamalta pois jo kesällä ja takaisin ei tule. Eikä varsinkaan mitään kuonokoppia. Maskit on perseestä eikä oikeasti auta yhtään mitään. Kolmesti rokotettuna ihan turhaa jatkaa tätä teatteria enää.
Pilipalikirurgiset eivät toki auta, mutta ffp2/ffp3 auttaa kyllä.
Joo, mukavampi olla ilman, mutta koronankin sairastaminen voi olla aika perseestä.
Mutta jokainen tehköön, kuten itselle parhaaksi näkee. Itse en kaipaa palaamista siihen, että huudellaan kadulla, kun nähdään toisella suojaavia maskeja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te vieläkin pelkäätte. Millon meinaatte lopettaa?
Toivotonta...
Sitten kun on kehitetty parempi rokote, joka oikeasti suojaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska ne on liian kalliita? Huvittavia tilanteita riskiryhmäläisiä täynnä olevalla vuodeosastolla, kun meillä terveydenhuollon edustajilla on joku pingpong laaduton lörpöttävä kirurginen maski, mutta auta armias kun paikalle saapuu teknisen tai IT-puolen jannut pyörähtämään työhuoneessa/kansliassa niin kaikilla niillä on FFP2... Mutta koronahan ei tartu hoitajista, lääkäreistä, laitoshuoltajista (eikä koulumaailmassa niistä lapsista) ;)
Ehkä ne teknisen/it-puolen jannut olettaa, että on todennäköisempää heidän saada tartunta teiltä hoitajilta kuin teidän heiltä? Ja siksi suojaavat itsensä.
Hohhoijaa... Itse olen kulkenut kaupoissa ja busseissa ilman maskia koko tämän koronahässäkän ajan. Lääkärinä luulen tietäväni taudeista ehkä vähän enemmän kuin "tavallinen tallaaja", ja siksipä en maskia ole käyttänyt. Työpaikallani olen tietenkin maskia käyttänyt. Yhtään rokotetta en ole ottanut, johtavassa asemassa kun olen, niin sitä minulta ei edes kysytä.
Nämä virukset kun leviävät aivan järkyttävää vauhtia, ei niitä vastaan oikeastaan voi mitenkään suojautua. Maskien käyttö luo turvallista oloa varmasti monellekin, sormet kuitenkin esim. kaupassa koskevat moneen paikkaan ja ihminen kun aika useasti sormillaan koskee kasvojaan ja nenäänsä päivässä. Seuratkaapa vaikka kumppaninne käytöstä päivän ajan ja laskekaa kuinka useasti hän kasvojaan koskettaa sormillaan. Voitte yllättyä, kymmeniä kertoja aivan varmasti.
Pakko on ihmisten käydä kaupassa ja töissä, joskus sukulaisten ja ystävien luona. Ei ihmisten kanssakäymistä muiden kanssa voi rajoittaa loputtomiin, kyllähän sen kaikki ymmärtävät.
Tässä korona-aikana ihmisten olisi hyvä muistaa juuri nyt se, että joka ikinen vuosi Suomessa kuolee kausi-influenssaan 3000-5000 ihmistä. Koronaan kuolleita yhteensä tähän asti on n. 1700, keski-ikä yli 80v.
Miettikääpä näitä faktoja kun seuraavan kerran olette menossa kauppaan ja asettelette maskia kasvoillenne, ei siitä maskista varmaan haittaa ole, mutta onko oikeasti hirveästi hyötyäkään? Ei ole, mutta jokainen tehkööt valintansa miten haluaa. Mutta muistakaa pestä/desinfioida kätenne useasti, siitä oikeasti on hyötyä. Varsinkin jos koskettelette kasvojanne.
Köyhät eivät raaski ostaa ff2- maskeja. Kulkevat paperilärpäkkeet naamalla ja kuvittelevat niiden suojaavan. Kulkevat paperilärpäke leuan alla, josta nostellaan kontaminoitua maskia paskaisilla käsillä edestakaisin. Sitten ihmetellään, kun sairastutaan. Edes käsidesiä ei raskita ostaa. Näitä näkee täällä lähiöissä. Samalla paskaisella maskilla kuljetaan päiväkausia. Hygieniasta ei mitään ymmärrystä. Kkaljaan kyllä löytyy rahaa.
Täällä Hakunilassa köyhät kulkevat ilman maskeja tai kirurgiset lärpsät leuan alla. Kaljaan riittää rahaa, sossun tuista, mutta kunnon maskeihin ei.
Tänään näin jotain niin kamalaa, että en voi ymmärtää. Juoppo nainen otti kadulta maskin ja laittoi sen naamalleen. Ei ihme, että korona leviää.
Tässä vaiheessa pandemiaa kaikilla rokotushaluisilla alkaa olla rokotussuoja kunnossa, vähintään 2 rokotusta, ja kolmas tulossa, ja lisäksi vallalla oleva variantti on lievä, eikä enää vie ihmisiä entisten lailla sairaalaan ja teholle. Nyt olisi aika alkaa miettiä maskisuositusten purkamista eikä mitään maskipakkoja. Emmehän voi loppuikäämme kulkea maskeissa. Alunperin maskit otettiin käyttöön siksi, että ei ollut vielä rokotteita, joilla suojata ihmiset ja etenkin riskiryhmäläiset. Nyt rokotteet on. Miksi siis edelleen haluatte lisää maskipakkoja? Mikäänhän ei estä käyttämästä niitä vapaaehtoisesti, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa... Itse olen kulkenut kaupoissa ja busseissa ilman maskia koko tämän koronahässäkän ajan. Lääkärinä luulen tietäväni taudeista ehkä vähän enemmän kuin "tavallinen tallaaja", ja siksipä en maskia ole käyttänyt. Työpaikallani olen tietenkin maskia käyttänyt. Yhtään rokotetta en ole ottanut, johtavassa asemassa kun olen, niin sitä minulta ei edes kysytä.
Nämä virukset kun leviävät aivan järkyttävää vauhtia, ei niitä vastaan oikeastaan voi mitenkään suojautua. Maskien käyttö luo turvallista oloa varmasti monellekin, sormet kuitenkin esim. kaupassa koskevat moneen paikkaan ja ihminen kun aika useasti sormillaan koskee kasvojaan ja nenäänsä päivässä. Seuratkaapa vaikka kumppaninne käytöstä päivän ajan ja laskekaa kuinka useasti hän kasvojaan koskettaa sormillaan. Voitte yllättyä, kymmeniä kertoja aivan varmasti.
Pakko on ihmisten käydä kaupassa ja töissä, joskus sukulaisten ja ystävien luona. Ei ihmisten kanssakäymistä muiden kanssa voi rajoittaa loputtomiin, kyllähän sen kaikki ymmärtävät.
Tässä korona-aikana ihmisten olisi hyvä muistaa juuri nyt se, että joka ikinen vuosi Suomessa kuolee kausi-influenssaan 3000-5000 ihmistä. Koronaan kuolleita yhteensä tähän asti on n. 1700, keski-ikä yli 80v.
Miettikääpä näitä faktoja kun seuraavan kerran olette menossa kauppaan ja asettelette maskia kasvoillenne, ei siitä maskista varmaan haittaa ole, mutta onko oikeasti hirveästi hyötyäkään? Ei ole, mutta jokainen tehkööt valintansa miten haluaa. Mutta muistakaa pestä/desinfioida kätenne useasti, siitä oikeasti on hyötyä. Varsinkin jos koskettelette kasvojanne.
"Lääkäriksi" sinulla on varsin hatarat tiedot kausi-influenssaan kuolleista
En halua maksaa makeista. Mulla on yksi kangasmaski käytössä ja haen satunnaisesti kertakäyttömaskeja jakelusta.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät eivät raaski ostaa ff2- maskeja. Kulkevat paperilärpäkkeet naamalla ja kuvittelevat niiden suojaavan. Kulkevat paperilärpäke leuan alla, josta nostellaan kontaminoitua maskia paskaisilla käsillä edestakaisin. Sitten ihmetellään, kun sairastutaan. Edes käsidesiä ei raskita ostaa. Näitä näkee täällä lähiöissä. Samalla paskaisella maskilla kuljetaan päiväkausia. Hygieniasta ei mitään ymmärrystä. Kkaljaan kyllä löytyy rahaa.
Kuule, kun ei se korona ihan sillain tartu, että käyt kaupassa ilman maskia ja tadaa! Tartunta.
Mä oon kaupassa töissä. Eka koronakevät ja kesä työskenneltiin ilman mitään suojaa. Ei yhtään tartuntaa työntekijöille. Loppusyksyllä 20 "saatiin" maskit. Tähän päivään saakka se on ollut pakollinen, mutta olen likaisilla työhanskoilla aina varastoon mennessä laskenut sen "kontaminoituneen" maskin leuan alle. Ja myymälän puolle palatessa nostanut takaisin kasvoille. Olen tehnyt sen tuhansia kertoja. Myös mun työkaverit on tehneet niin, eli me on tehty niin kymmeniä ja kymmeniä tuhansia kertoja. Ei yhtään tartuntaa.
Jokaisesta pienimmästäkin oireesta on juostu testeissä. Itse olen käynyt kolmesti, suurin osa vähintään pari kertaa ja osa paljon useammin. "Ennätys" taitaa olla nyt jo 7 kertaa. Ei yhtään tartuntaa.
Meillä asioi viikossa tuhansia ja tuhansia asiakkaita maskeilla ja ilman. Ollaan isossa, 140tuhannen asukkaan kaupungissa. Sanonko vielä kerran, että EI YHTÄÄN TARTUNTAA työporukassa.
Joten aivan turha on kenenkään tulla mussuttamaan, millaista maskia nyt olis pakko pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, kun ei se korona ihan sillain tartu, että käyt kaupassa ilman maskia ja tadaa! Tartunta.
Mä oon kaupassa töissä. Eka koronakevät ja kesä työskenneltiin ilman mitään suojaa. Ei yhtään tartuntaa työntekijöille. Loppusyksyllä 20 "saatiin" maskit. Tähän päivään saakka se on ollut pakollinen, mutta olen likaisilla työhanskoilla aina varastoon mennessä laskenut sen "kontaminoituneen" maskin leuan alle. Ja myymälän puolle palatessa nostanut takaisin kasvoille. Olen tehnyt sen tuhansia kertoja. Myös mun työkaverit on tehneet niin, eli me on tehty niin kymmeniä ja kymmeniä tuhansia kertoja. Ei yhtään tartuntaa.
Jokaisesta pienimmästäkin oireesta on juostu testeissä. Itse olen käynyt kolmesti, suurin osa vähintään pari kertaa ja osa paljon useammin. "Ennätys" taitaa olla nyt jo 7 kertaa. Ei yhtään tartuntaa.
Meillä asioi viikossa tuhansia ja tuhansia asiakkaita maskeilla ja ilman. Ollaan isossa, 140tuhannen asukkaan kaupungissa. Sanonko vielä kerran, että EI YHTÄÄN TARTUNTAA työporukassa.
Joten aivan turha on kenenkään tulla mussuttamaan, millaista maskia nyt olis pakko pitää.
Kaupan kassan tiedot kontaminaatiosta ja viruksista ovat luotettavia. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Täällä Hakunilassa köyhät kulkevat ilman maskeja tai kirurgiset lärpsät leuan alla. Kaljaan riittää rahaa, sossun tuista, mutta kunnon maskeihin ei.
Jos minulla olisi vähän rahaa, niin kyllä minäkin mieluummin kaljaa ostaisin (jos sitä tekisi mieli) kuin maskeja. Eihän maskista saa itselle mitään iloa.
Onneksi ei ole mitään pakkoja. Rätti lensi naamalta pois jo kesällä ja takaisin ei tule. Eikä varsinkaan mitään kuonokoppia. Maskit on perseestä eikä oikeasti auta yhtään mitään. Kolmesti rokotettuna ihan turhaa jatkaa tätä teatteria enää.