Harkitsen purentakiskon hankkimista. Pitäisikö ensin käydä hammastarkastuksessa?
Edellisestä tarkastuskäynnistä 2,5 vuotta aikaa. Jostain luin, että jos hampaita joutuu paikkaamaan, voisi joutua hankkimaan uuden kiskon. Varmaan siis parempi käydä ensin tarkastuksessa, kun kuitenkin oon menossa tämän vuoden puolella?
Kommentit (39)
Eihän ne niitä laita edes rikkinäisiin hampaisiin tai jos on reikiä ym.
Mistä sä sen muualta luulet hankkivasi kuin hammaslääkäriltä? Tilaat Kiinasta?
Toi kisko mun pitänyt hankkia jo yli vuosi sitten, kun kävin silloin tarkistamassa hammaslääkäriassä johtuuko korvasärky hampaista. Kuitenkin kunnallisella puolella maksaa monta sataa euroa. Tiedän yhden yksityisen, jossa maksaa puolet tuosta. Entä jos tarkastuskäynnillä ehdottavat uudestaan purentakiskon hankkimista kun kirjasivat tietoihinsa tarpeen siitä niin voinko sanoa, että hankin muualta?
Vierailija kirjoitti:
Eikö se hammaslääkäri muutenkin ota mitat sitä varten? Vai myydäänkö niitä perusmallisina jossakin?
Ottaa tietenkin mitat, mutta ajattelin käydä hammastarkastuksessa julkisella puolella ja hankkia kiskon eräältä yksityiseltä hammaslääkäriltä, jossa sen teettäminen paljon halvempi.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne niitä laita edes rikkinäisiin hampaisiin tai jos on reikiä ym.
Eli parempi siis ensin käydä tarkastuksessa?
Kyllä.
Ensin tarkastus ja mahdolliset korjaukset hampaisiin.
Sitten ensimmäinen käynti hammaslääkäriin, otetaan muotit.
Kiskojen valmistumisessa menee pari viikkoa riippuu kaupungista.
Yksi käynti milloin saat kiskot mukaan.
Yksi kontrollikäynti n. kuukauden päästä kiskojen saamisesta.
Toimeentulotukea voidaan myöntää hammaslääkäriin.
Eli olen joka tapauksessa menossa hammastarkastukseen tämän vuoden puolella, kun yleensä käyn n. 3 vuoden välein. Mutta jos hammaslääkäri tarkastuksen yhteydessä sanoo "Sinulle on tänne kirjattu, että purentakisko tarpeellinen" niin voinko sanoa, että hankin sen muusta paikasta, kun halvempi siellä vai sanonko, että katsotaan myöhemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se hammaslääkäri muutenkin ota mitat sitä varten? Vai myydäänkö niitä perusmallisina jossakin?
Ottaa tietenkin mitat, mutta ajattelin käydä hammastarkastuksessa julkisella puolella ja hankkia kiskon eräältä yksityiseltä hammaslääkäriltä, jossa sen teettäminen paljon halvempi.
Miksei se yksityinen voi tehdä myös sitä tarkastusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei se yksityinen voi tehdä myös sitä tarkastusta?
Pitää sieltä kysyä paljonko tarkastus maksaa. Mutta jos kalliimpi, silloin käytävä eri paikassa.
En nyt ymmärrä, miksi pitää käydä kahdessa eri paikassa. Kävin aikoinaan julkisella ensin korjauttamassa reiät hampaista, ja kun ne oli korjattu, se sama hammaslääkäri otti hampaistani muotit ja sain purentakiskot sitä kautta. Jos hampaissa ei ole reikiä, niin sittenhän voi vaan varata ajan hammaslääkärille ja pyytää ottamaan muotit ja tilata ne sitten. Kaikki hoituu yhdellä käynnillä, jos ei ole paikattavaa siis.
Jotenkin vaikea uskoa, että yksityiseltä hammaslääkäriltä saat kiskot halvemmalla. Jos kunnassasi on mahdollista käyttää julkista hammaslääkäriä (= saada aika sinne), niin käy siellä tarkistuttamassa hampaat ja jos jotain korjattavaa, korjauta hampaat. Samalla hammaslääkäri ottaa muotit hampaistasi kiskoja varten ja ne kiskot teetetään yksityisellä hammasteknikolla. Kiskot sovitetaan sitten hammaslääkärillä, joka muokkaa niitä lisää purentaan sopivaksi. Kaiken saat julkisen hammaslääkärikäynnin hinnoilla paitsi kiskoista joudut maksamaan, koska ne teki yksityinen hammasteknikko.
Itse teetätin vuosia sitten tuolla tavalla purentakiskot. Jouduin käymään useamman kerran hammaslääkärin vastaanotolla, jotta saatiin ne kiskot tuntumaan hyviltä. Jos olisin käyttänyt yksityistä hammaslääkäriä, olisin maksanut noista korjauskäynneistä aina yksityistaksan. Useamman kerran kävin, koska ensikertalaisena kiskon käyttäjänä en tiennyt, miltä niiden pitää tuntua suussa. Oikeastaan ne ei saa tuntua miltään, ei puristaa eikä olla niin löysät, että tippuvat. Tietysti aina ensin on totuteltavaa, kun jotain ylimääräistä suussa on.
Tämän jälken kun olen käynyt hammaslääkärillä, on minulla aina kiskot mukana, sillä kun hampaita paikataan tai tehdään muuta, joutuu kiskoja sovittamaan ja katsomaan, tarvitaanko niihin jotain muutosta.
Minulle on esim. laitettu kruunu ja sen jälkeen kiskoja piti hieman muutella. Samat kiskot olleet käytössä jo yli 10 vuotta. Tärkeää kiskoissa on se, että ne puhdistaa hyvin ja säilyttää oikein.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä, miksi pitää käydä kahdessa eri paikassa. Kävin aikoinaan julkisella ensin korjauttamassa reiät hampaista, ja kun ne oli korjattu, se sama hammaslääkäri otti hampaistani muotit ja sain purentakiskot sitä kautta. Jos hampaissa ei ole reikiä, niin sittenhän voi vaan varata ajan hammaslääkärille ja pyytää ottamaan muotit ja tilata ne sitten. Kaikki hoituu yhdellä käynnillä, jos ei ole paikattavaa siis.
Näin just. Ja jos hampaita myöhemmin joutuu paikkaamaan, otat kiskon mukaan hammaslääkärille, niin hän varmistaa, että se sopii edelleen. Tarvittaessa hioo kiskoa vähän.
Huomaa, että sinun pitää varata aika purentaongelmiin erikoistuneelle hammaslääkärille. Kaikki hammaslääkärit eivät purentakiskoasioita hoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin just. Ja jos hampaita myöhemmin joutuu paikkaamaan, otat kiskon mukaan hammaslääkärille, niin hän varmistaa, että se sopii edelleen. Tarvittaessa hioo kiskoa vähän.
Saman neuvon sain hammaslääkäriltäni kun teetin kiskon. Hän sanoi, että on tärkeää ottaa kisko mukaan hammaslääkäriin, että paikka saadaan sovitettua kiskoon sopivaksi.
Sitä kiskoa voidaan myös tarvittaessa säätää tai hioa.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että sinun pitää varata aika purentaongelmiin erikoistuneelle hammaslääkärille. Kaikki hammaslääkärit eivät purentakiskoasioita hoida.
Kaikki hammaslääkärikoulutuksen saaneet osaavat sen muotin ottaa ja sitten sovitella sitä kiskoa, kun se on ensin tehty. Pitäähän heidän paikkausten jälkeenkin sitä kiskoa sitten tarkistaa. Potilas kertoo itse miltä se tuntuu. Jos puristaa, kiskoa muokataan, jos liian löysä, kiskoa muokataan,
Purentaan erikoistuneet hammaslääkärit tekevät oikomishoitoja.
Onko tää nyt sellainen tein itse ja säästin-tapaus?
Vakavasti puhuen, en usko, että saat kiskon yksityiseltä halvemmalla. Kun se kisko on valmis, sitä voidaan joutua muokkaamaan. Luuletko, että yksityinen tekee sen siihen samaan hintaan?
Vierailija kirjoitti:
Vakavasti puhuen, en usko, että saat kiskon yksityiseltä halvemmalla. Kun se kisko on valmis, sitä voidaan joutua muokkaamaan. Luuletko, että yksityinen tekee sen siihen samaan hintaan?
On ihan oikea hammaslääkäri yksityisellä, joka veloittaa 150 euroa kolmesta käynnistä eli siihen kuuluu, kisko, mittojen otto, kiskon sovittaminen ja korjaus tarvittaessa. Kaverilta sain vinkin ja kysyin itekin soittamalla kyseiseen paikkaan ja hinta täsmälleen tuo. Ei mene muita maksuja. Saman kaverin sukulainen käynyt tuolla hammaslääkärillä muutenkin ja ollut tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan oikea hammaslääkäri yksityisellä, joka veloittaa 150 euroa kolmesta käynnistä eli siihen kuuluu, kisko, mittojen otto, kiskon sovittaminen ja korjaus tarvittaessa. Kaverilta sain vinkin ja kysyin itekin soittamalla kyseiseen paikkaan ja hinta täsmälleen tuo. Ei mene muita maksuja. Saman kaverin sukulainen käynyt tuolla hammaslääkärillä muutenkin ja ollut tyytyväinen.
Miksi oli alapeukku laitettu?