Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaisko joku auttaa mua tilaston tekemisessä (t-testi, p-arvo...)? Help!

Vierailija
27.04.2015 |

Mulla on pieni tilasto-osuus opparissa, enkä vaan ymmärrä noita tilastojuttuja! Osaisko joku auttaa? Eli jos mulla on ryhmä A ja ryhmä B ja molemmat on tehneet testin X ja testin Y. Ja haluan vertailla molempien ryhmien testejä X ja Y. Hypoteesini on, että testistä X saadaan parempi tulos kuin testistä Y.

Mitä mun pitää tehdä että saan laskettua p-arvon? Löysin jo jonkun aikaisemman vastaavan tutkimuksen, jossa oli käytetty "paired sample t-test", eli siis ilmeisesti kahden riippuvan otoksen t-testi. Miten se tehdään? Ja siis onko ok käyttää sitä vai pitäiskö käyttää kahden riippumattoman otoksen t-testiä?

Toivottavasti on tilastoinnista jotain ymmärtäviä paikalla! :D

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lataa nyt alkuun sun koneelle SPSS tilasto-ohjelma, jos oot yliopistolla niin se on yleensä ilmainen, pyydä latauslinkkiä it vastaavalta. ja vissiin just toi paired sample t test. H0:X=Y, H1=X>Y (tai sitten x ei ole yhtä kuin y)

Vierailija
2/11 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sulla pitää olla siis laskussa mukana N1, N2 (kaksi otosta, kummankin ryhmän koko), ja sitten P1 ja P2 (kunnankin ryhmän tulokset. Ensiksi sun täytyy laskea kummankin ryhmän keskiarvo yhteensä N1*P1+N2*P2 tämä jaettuna N1+N2. Musta tuntuu että sun pitää laskea sekä X testi että toi Y testi erikseen, eli tulee aika monta hypoteesia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 2, mä katson tota SPSS-ohjelmaa. Ongelma vaan on, etten tajua tota ideaa. :P En voi käyttää sitä, ellen tajua. Ilmeisesti mä nyt kuitenkin käytän kahden riippumattoman otoksen t-testiä, koska mulla on kaksi ryhmää joita haluan vertailla. Tossa toisessa tutkimuksessa sillä oli testiryhmä ja verrokkiryhmä ja oli käyttänyt pelkästään testiryhmää siinä t-testissä. Mulla ei oo testi- ja verrokkiryhmää vaan molemmat ryhmät on tehneet samat testit.

Vierailija
4/11 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee, nyt ymmärrän ehkä vähän paremmin. Mut miksi mulle tulee monta hypoteesia? Pitääkö erikseen olla hypoteesi että P1>P2 ryhmässä N1 ja P1>P2 ryhmässä N2?

- ap (olin myös 4)

Vierailija
5/11 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 11:11"]

Ja sulla pitää olla siis laskussa mukana N1, N2 (kaksi otosta, kummankin ryhmän koko), ja sitten P1 ja P2 (kunnankin ryhmän tulokset. Ensiksi sun täytyy laskea kummankin ryhmän keskiarvo yhteensä N1*P1+N2*P2 tämä jaettuna N1+N2. Musta tuntuu että sun pitää laskea sekä X testi että toi Y testi erikseen, eli tulee aika monta hypoteesia.

[/quote]

Siis mikä on tää arvo minkä mä nyt saan tästä laskusta?

-ap

Vierailija
6/11 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sun pitää ehkä ottaa ne erikseen, mielestäni on kummiskin olemassa tapa laskea kaikki yhteen kasaan. Spssällä on myös olemassa joku tukisivu jossa kaikki laskutavat selitetään mutta se on englanniksi. muistaakseni sun täytyy tehdä regressioanalyysi ja sen pohjalta rakentaa hypoteesit ja ehkä laskea jotain ite

Vierailija
7/11 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulla ole ohjaajaa, joka osaisi neuvoa? Tai oppilaitoksella jotain neuvontamahdollisuutta ohjelmistojen käyttöön? Yleensä löytyy kyllä ohjelmat, jotka laskevat kaikki tarpeelliset jutut, mutta pitäisi ehkä ymmärtää paremman sun kysymyksenasettelua, jotta tietäisi, mitä varsinaisesti kannattaa laskea ja mitä johtopäätöksiä niistä vetää.

Vierailija
8/11 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 11:29"]

Eikö sulla ole ohjaajaa, joka osaisi neuvoa? Tai oppilaitoksella jotain neuvontamahdollisuutta ohjelmistojen käyttöön? Yleensä löytyy kyllä ohjelmat, jotka laskevat kaikki tarpeelliset jutut, mutta pitäisi ehkä ymmärtää paremman sun kysymyksenasettelua, jotta tietäisi, mitä varsinaisesti kannattaa laskea ja mitä johtopäätöksiä niistä vetää.

[/quote]

Mun ohjaaja ei ymmärrä tilastoista mitään... mikä on kyllä tietenkin vähän outoa. Eikä tiennyt ketään jolta voisin kysyä. Eli omillani olen. Mut löysin yhden hyvän blogin, jonka avulla oon nyt ehkä tajunnut mistä aloittaa. :D Kiitos avusta!

-ap

Vierailija
9/11 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoimmalla pääset, kun avaat vaan kirjasi ja luet sieltä tuon kohdan. Menet sitten vaan tehtäväsi askel kerrallaan läpi ohjeiden mukaan. Tuo on ihan peruslasku, joten ei pitäisi tulla mitään ongelmia. 

Vierailija
10/11 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 11:37"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 11:29"]

[/quote]

Mun ohjaaja ei ymmärrä tilastoista mitään... mikä on kyllä tietenkin vähän outoa. Eikä tiennyt ketään jolta voisin kysyä. Eli omillani olen. Mut löysin yhden hyvän blogin, jonka avulla oon nyt ehkä tajunnut mistä aloittaa. :D Kiitos avusta!

-ap

[/quote]

Jos ohjaaja ei ymmärrä niin hänen pitäisi kuitenkin osata neuvoa, mistä saa neuvoja. On aika hullun kuuloista, jos työssäsi käytetään jotain tilastojuttuja, joita sen enempää sinä kuin ohjaajakaan ette ymmärrä.

Vierailija
11/11 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä riippuvien otosten testiä kun vertaat ryhmien sisällä. Riippumattomien kun vertaat ryhmien välillä. Kumpaa teet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän