Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyttekö usein läheistenne haudoilla?

Vierailija
27.04.2015 |

Te, joilta on joku läheinen kuollut, käyttekö usein heidän haudoillaan?

Itselle jotenkin haudalla käynti on vieras asia, olen käynyt isäni haudalla kolmesti elämässäni (joista yksi hautajaiset), isän kuolemasta on 18 vuotta. Joka päivä jossain tilanteessa isä tulee kuitenkin edes nopeasti mieleen, eli häntä kuitenkin (lämmöllä) muistelen.

Miten te muut?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikavauvani kuoli viisi vuotta sitten. Käyn hänen haudallaan nykyään n 2kk välein. Alussa kävin pari kertaa viikossakin, kun jotenkin tunsin valtavaa tarvetta olla edes hänen jäännöstensä lähellä. Varmaan vähän hullun näköisenä silittelin hautakiveä, juttelin siellä hänelle ja silittelin sitä kohtaa maassa, johon hänen uurnansa haudattiin. Isovanhempien haudalla käyn 1-2 kertaa vuodessa, muut lähisukulaiset ovat onneksi vielä elossa.

Vierailija
2/14 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran pari vuodessa, isän, mummin ja ukin haudoilla. Tosin toiselle hautausmaalle on n. 500 km ja siellä ei tule sukuhaudoilla usein käytyä, viimeksi olin hautajaisissa talvella. Alkaa ne siellä asuvat sukulaiset olla tyyliin serkkuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn ehkä kerran kuukaudessa ja sisarukseni myös. Yleensä käymme siistimässä haudat ja viemässä kynttilät. Jollekinhan se haudan hoito jää, joten kuka teillä, jotka ette juurikaan haudoilla käy, hoitaa haudat? Vai maksatteko hoidosta seurakunnalle?

Vierailija
4/14 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan.

Vierailija
5/14 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Muistelen kyllä muuten, eli unohtamisesta ei ole kyse.

Vierailija
6/14 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Isä kuoli kaksi vuotta sitten ja olen käynyt pari kertaa haudalla. Ei tunnu miltään haudalla käynti. Muutenkin voi muistella.

Vierailija
7/14 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn ehkä 6 kertaa vuodessa lähimmällä hautausmaallamme, missä suurin osa läheisistä on ( mm. äitini ja lapseni isä).

Vierailija
8/14 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tekee surutyönsä hyvin eri tavoin, toisille haudalla käynti on se tapa käsitellä surua ja jättää jäähyväisiä, toiset tekevät sen jollain ihan muulla keinoin.

Itse käyn haudoilla nykyään 5-10 kertaa vuodessa. Huolehdin, että ne ovat siistissä kunnossa, tosin ostan myös tätä palvelua seurakunnalta.

Asiahan riippuu paljon myös siitä, miten lähellä tai kaukana haudasta asuu.

Vierailija
9/14 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi kerran kuussa. Välimatkaa ko. hautausmaalle on reilut 300 kilsaa.

Vierailija
10/14 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kuoli 5 vuotta sitten, olen käynyt hänen haudallaan vain kaksi kertaa. Muistelen edesmenneitä rakkaita muuten.

Vierailija
11/14 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy haudalla useinkaan. Jouluna tavan vuoksi, koska ne kynttilät pitää sytyttää ettei sukulaiset pahastu, mutta muutoin en koskaan. En koe hautapaikkaa mitenkään erityisenä. Minäkin muistelen arjessa ja voin vaikka tuohon omaan pihaan laittaa kynttilät ja ne on ikään kuin hänelle ja näen sen paljon mielekkäämpänä kuin kynttilöiden kuskaamisen haudalle. Olen jo tuskaillut aikaa, jolloin äitinikin on kuollut ja sitä hautaa pitää kait jotenkin pitää kunnossa. Ainakin äidille on hyvin tärkeää, että siellä on asialliset kukat ja kaikki siistiä. Hän hoitaa tämän nyt ja koska se on äidille tärkeää pitänee äidin hautapaikka pitää kunnossa. Minä vain en näe tässä mitään tarpeellista. Voisin istuttaa äidille kukan omaan pihaan ja hoivata sitä tässä.

Vierailija
12/14 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä kuoli lähes vuosi sitten. Käyn haudalla vähintään kerran viikossa, vien kynttilän. Kesällä ja syksyllä laitan kukat ja muulloin pidän siistinä. Joskus vien tuoreita kukkia.

Äiti ei ole tainnut haudalla käydä viime kesän jälkeen. Asumme samalla paikkakunnalla.

Vierailija
13/14 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikki sukulaiset tuhkattu ja sitten kipattu yhteismaalle eli ei ole hautoja joilla käydä.

Vierailija
14/14 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kuoli puolitoista vuotta sitten. Käyn haudalla joka tai joka toinen päivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän