Kannattaako hakea laitoshuoltajan työtä
Ilmoituksessa on vaatimuksina joko laitoshuoltajan tutkinto tai kokemuksen kautta saatu osaaminen.
Ei ole sen alan tutkintoa eikä paljon kokemustakaan. Opiskeluaikana tosin kävin siivoamassa jotain toimistotyöpaikkaa jonkun aikaa. Ei siihen kukaan opettanut mitään.
Kommentit (32)
Hahaa! Itse hain noin vuosi sitten siivostyöhön. Itsellä kokemusta 4 vuotta. Pääsin haastatteluun. Kysyin kuinka paljon hakijoita ollut. Vastattiin 150. Sielläpän sitten yrität erottua joukosta :D
Kyllä ne yleensä tutkinnon vaatii kun ollaan tekemisissä erilaisten pesuaineiden ja niiden käytön kanssa.Varsinkin nyt korona aika on tuonut sen että pitää osata käyttää myös niitä vahvoja desinfioituaineita(ei tarkoita klorillia vaan vielä tujumpia).Pitää osata oikeasti siivota eikä vain vähän sinne päin.
Tietysti paljon riippuu paikasta että joku toimisto tai kerrostalo ei vaadi niin paljon kuin sairaalat ja muut hoitolaitokset.
Ei pidä luulla että siivoominen on helppoa.Siihen liittyy niin paljon muutakin.
Jos ei ole tutkintoa niin monessa paikkaa se jossain vaiheessa vaaditaan käytäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa, se vähäkin on työkokemusta, riittää kun sulla on todistaa että oot alan työssä ollut. Työpaikka perehdyttää yleensä siihen työhön.
Noilla spekseillä harvemmin vakipaikkaa saa.
Porras- ja toimistosiivouksesta se minäkin siirryin sairaalaan. Siellä opastettiin, työn ohella opiskelin tutkinnon ja työsuhde vakinaistettiin. Aina on tekijöistä pulaa. Sinne vain!! Ajan kanssa sitä oppii ja tietää mieltymyksensä minkälaiseen osastoon haluaa ja missä viihtyy.
Vuodeosastot, synnytys, leikkaus, yleiset tilat, päivystys, henkilökunnan pukuhuoneet jne. Vaihtoehtoja on.
1 vuorotyötä, 2 vuorotyötä ja 3 vuorotyötä.
Tuli maksettua asuntolaina sillä. Kyllä mä olen tykännyt. Nyt kun jo laiskottaa, vaihdoin sairaalasta vanhainkotiin, missä on alle puolet sairaalan työmäärästä ja vain yksi vuoro. Keittiöhommia jäin kaipaamaan, mutta vähemmän kellotetussa päivässä on puolensa.
Laitoshuoltajia työskentelee terveydenhuollossa. Työ vaatii koulutuksen ja hyvän perehdytyksen, sillä hygieniavaatimukset ovat aivan toista luokkaa kuin toimistosiistijöiden työssä.
Kaikki eivät tule ajatelleeksi, että mm. leikkaussalit, koronapotilaiden huoneet, norovirusosastot, tutkimushuoneet ja tuhannet sängyt puhdistavat päivittäin laitoshuoltajien ammattitaitoinen ryhmä. Etenkin eristyspotilaiden huoneiden puhdistus ja tekstiilien käsittely ja omasta työturvallisuudesta huolehtimen vaatii erikoisosaamista.
Olen itse hallinnollissa töissä sairaalassa ja arvostan laitoshuoltajien palvelualaa erittäin paljon. Kokemukseni on, että ainakin omassa sairaanhoitopiirissä työsuhteet ovat hyvin pitkiä, eli työssä viihdytään.
Palkkaus voisi tälläkin alalla olla korkeampi, mutta ainakin pitkässä työsuhteessa julkisella henkilökohtainen lisä ja kokemuslisät nostavat ansiota koulutuksen kestoon nähden kilpailukykyiselle tasolle.
Kuka vaan normaaliälyinen työssä pärjää ilman tutkintoakin. Tuotteissa on käyttöohjeet ja siivouksista työohjeet. Joka työhön saa myös perehdytyksen. Kannattaa hakea.
Ilman muuta kannattaa ja voi työllistyä ilman tutkintoakin. He saattavat tarjota tutkinnon suorittamismahdollisuutta jossain vaiheessa.
Kannaatta, ainakin vuorotyössä tienaa paremmin kuin vaikka kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltajia työskentelee terveydenhuollossa. Työ vaatii koulutuksen ja hyvän perehdytyksen, sillä hygieniavaatimukset ovat aivan toista luokkaa kuin toimistosiistijöiden työssä.
Kaikki eivät tule ajatelleeksi, että mm. leikkaussalit, koronapotilaiden huoneet, norovirusosastot, tutkimushuoneet ja tuhannet sängyt puhdistavat päivittäin laitoshuoltajien ammattitaitoinen ryhmä. Etenkin eristyspotilaiden huoneiden puhdistus ja tekstiilien käsittely ja omasta työturvallisuudesta huolehtimen vaatii erikoisosaamista.
Olen itse hallinnollissa töissä sairaalassa ja arvostan laitoshuoltajien palvelualaa erittäin paljon. Kokemukseni on, että ainakin omassa sairaanhoitopiirissä työsuhteet ovat hyvin pitkiä, eli työssä viihdytään.
Palkkaus voisi tälläkin alalla olla korkeampi, mutta ainakin pitkässä työsuhteessa julkisella henkilökohtainen lisä ja kokemuslisät nostavat ansiota koulutuksen kestoon nähden kilpailukykyiselle tasolle.
Kiitos näistä sanoista sinulle. Moni ylemmän tason henkilökunta ei aina ymmärrä mitä kaikkea laitoshuoltajat tekevät ja miten vaativaa ja raskasta työ oikeasti on.
Moni pitää vain työelämän alimpana työntekijänä.
Laitoshuoltaja
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta kannattaa ja voi työllistyä ilman tutkintoakin. He saattavat tarjota tutkinnon suorittamismahdollisuutta jossain vaiheessa.
Jos ottavat töihin. Kaikki ei ota eikä pääse edes haastatteluun asti jos ei tutkintoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ottavat töihin. Kaikki ei ota eikä pääse edes haastatteluun asti jos ei tutkintoa ole.
Vaikea sanoa, mutta aikanaan pääsin vaikka mihin enkä tutkintoa hankkinut. Työhaluja oli ja töitä sainkin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Hahaa! Itse hain noin vuosi sitten siivostyöhön. Itsellä kokemusta 4 vuotta. Pääsin haastatteluun. Kysyin kuinka paljon hakijoita ollut. Vastattiin 150. Sielläpän sitten yrität erottua joukosta :D
Onpa erikoista että noin paljon hakijoita ja yleensä niissä näkee aina afrikkalaisen. Onko ne parhaita vai meneekö työt automaattisesti niille
Mää oon työskennellyt siivousalalla mont6a vuotta ja useassa eri yrityksessä. Suurin osa völivuosien viettäjiä yms. jolla ei ole alan koulutusta. tota työtä on niin paljopn,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa, mutta aikanaan pääsin vaikka mihin enkä tutkintoa hankkinut. Työhaluja oli ja töitä sainkin tehdä.
Niin, ymmärrän toki, että nykyään on vaikeampi saada töitä ilman tutkintoa, mutta kannattaa yrittää. -sama
Saahan siitäkin rahaa. Teen itse siivoustyötä en suinkaan koska olisi kivaa vaan maksan sillä mun elämän. Raskasta se on, mutta kunto kohenee tehdessä. Mulla ei ole koulutusta eikä siitä ole kyselty missään. Riittää, että osaa sisäistää annetut ohjeet ja hyvä perehdyttäjä pitää olla. Kannattaa hakea ja ottaa paikka vastaan jos sen saa ja samalla voi sitten etsiä muita töitä, mutta ei tarvitse kelan rahoilla kitkutella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa erikoista että noin paljon hakijoita ja yleensä niissä näkee aina afrikkalaisen. Onko ne parhaita vai meneekö työt automaattisesti niille
Ulkomaalaiset ovat usein tosi ahkeria ja siivous on heille siinä mielessä helppo työpaikka, kun ei ole asiakaspalvelua paljoa niin ei haittaa vaikkei osaisi kunnolla suomea vaan pelkät työhön liittyvät jutut.
Aika jännä keskustelu, kun vähän väliä uutisoidaan, että laitoshuoltajista on "huutava pula".
Kannattaa, se vähäkin on työkokemusta, riittää kun sulla on todistaa että oot alan työssä ollut. Työpaikka perehdyttää yleensä siihen työhön.