Mihin luokkaan kuulut?
Itse olen todellista yläluokkaa. Aatelinen. Siniverinen. Ainakin mieleltäni, jos en muuten.
Kommentit (23)
Oikeasti olisin alaluokkaa, jos nyt tuollanen typerä luokkajako olisi käytössä. Ap
Omistusasunto Helsingin kantakaupungissa, 150 000 rahastosalkku ja palkka 65 000/v. Koen jossain määrin kuuluvani ylempään keskiluokkaan henkisesti ja osittain myös harrastuksieni vuoksi. Toisaalta olen hieman härmäläinen perusjunttura: äänestän persuja, syön makkaraa, juon olutta ja kunto nousee lenkillä ja salilla. Ulkomailla on tullut asuttua ja matkusteltua mutta se ei todellakaan ole harrastukseni. Voin olla monen silmissä alempaa keskiluokkaa, riippuen katsontakannasta.
M35
Meneekö luokkajako varallisuuden, koulutustason vai elämäntavan mukaan? Vaiko noiden yhdistelmän?
Onko sosiaalitieteitä opiskellut, Punavuoressa asustava persaukinen oman elämänsä intellektuelli olla enemmän yläluokkalainen kuin 200te vuodessa tienaava ja lihaa syövä konepajayrittäjä Keski-Suomesta?
Varmaan johonkin kastittomiin, tai mikä nyt on pohjasakkaa.
Olen siis korkeakouluopiskelija ja tulot 250e/kk + asumistuki. Lainaa en laske tuloksi, sillä se on kuluerä.
Meilllä on 3 lakimiestä/naista suvussa ja geenit taitaaa tulla jostain friedrich niezeltä joka oli moraaali filosofi.
Ompas täällä varsin erinomaista väkeä koolla. Eipä uskoisi keskusteluiden tasosta.
Työ, tulot ja omaisuus ylempää keskiluokkaa.
Asuminen, autot työväenluokkaa.
Humorintaju alaluokkaa..
Mihin luokkaan kuuluu vaatimattomasti elävä off-grid kansalainen, joka ei omaisuuksista perusta (muusta kuin että omistaa asuntonsa ja tonttinsa)?
En kuulu mihinkään luokkaan. En ole enää koulussa enkä usko myöskään Marxismiin kuuluvaan luokkateoriaan.
Vierailija kirjoitti:
Ompas täällä varsin erinomaista väkeä koolla. Eipä uskoisi keskusteluiden tasosta.
Itse et oikeinkirjoitustaitosi perusteella kuuluu em. väkeen.
Vierailija kirjoitti:
Meilllä on 3 lakimiestä/naista suvussa ja geenit taitaaa tulla jostain friedrich niezeltä joka oli moraaali filosofi.
Koko ihhmisen elämän arvot perustuu siiihen minkä hän arkielämässään konkreetttismiillaan tuntee ja kokee läsnäolevammaksi. Jso puhutaaan jostaiin kaukaisimmista asioista niiin pitäää olla samasitumispintaaa jollakin tavalla tai ajatella vaikka että esim miten itseään muut kohtelisi niin kuin itse kohteleee muita.
Minäkin kuulun yläluokkaan
Olenhan yliopisto-opettaja