Työkkärin työnhakuvalmennus
Onko kellään kokemuksia työkkärin työnhakuvalmennuksesta tai muista pakkokursseista? mulla on eessä tuo ja ahdistaa jo valmiiksi ja ärsyttää mennä.
Mitä näillä kursseilla yleensä tehdään? onko luentoa, ryhmätöitä tms?
Kommentit (40)
Jos ei halua töihin, niin nuo on kamalia. Miksi työtön ei saa olla rauhassa, miksi pitää olla hakevinaan töitä kun on kesäkin tulossa ja se on lain mukaan loma-aikaa.
Miten nopeasti näille kursseille joutuu?
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 22:33"]
Miten nopeasti näille kursseille joutuu?
[/quote]
Satunnaisesti. Ei ole mitään aikarajaa.
Kaveri oli vuoden työttömänä ennen joutumista kurssille.
Kävin viime vapun ympärillä viikon kurssilla. Olin hermona. Ei siellä ollut kamalaa, vaan mukavaa. Ei haettu työpaikkoja. Luennoitiin ja harjoiteltiin työkkärin tietokonesivujen käyttöä. Siinä se. Sitten oli päälle muutama kerta yksilövalmennusta.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 22:40"]
Kävin viime vapun ympärillä viikon kurssilla. Olin hermona. Ei siellä ollut kamalaa, vaan mukavaa. Ei haettu työpaikkoja. Luennoitiin ja harjoiteltiin työkkärin tietokonesivujen käyttöä. Siinä se. Sitten oli päälle muutama kerta yksilövalmennusta.
[/quote]
Kenelle tämä kurssi oli suunnattu? Eiköhän jokainen alle 45-vuotias osaa itsenäisesti käyttää työkkärin sivuja, kun ei nykyään edes työnhakua saa voimaan ilman.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 22:39"]
[/quote]
Ja minun kaveri aika tarkalleen 6 kk ennen joutumistaan kurssille. On menossa sinne juuri ja kirosi sitä, että senkin ajan voisi käyttää hyödyllisemmin ja lukemalla pääsykokeisiin. Veikkasi, että enemmän se pääsykokeisiin lukeminen hänen työmahdollisuuksiinsa vaikuttaa koulutuksen kautta kuin joku pilipalikurssi. Hän yritti siirtää kurssille menoa kuukauden verran, että saisi pääsykokeet alta pois, mutta se ei kuulemma käy vaan hänen on mentävä sinne nyt. Aika ihmeellistä ettei tuollaiselle kurssille laiteta heti kun jää työttömäksi vaan vasta monen kuukauden kuluttua.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 22:40"]
[/quote]
Mitä siellä yksilövalmennuksessa tehtiin?
Netissä tehtävää työnhakuvalmennusta suosittelen (vaikka oikeasti siis vihaan näitä ilmaistöitä sun muita). Kurssilla oli vain yksi kuuden tunnin yhteispäivä alkuun, joka ei sisältänyt näitä monien mielestä ahdistavia haastattelutilanteita tms! Loppu kurssi verkossa, olihan se aika turhaa ja en edes katsonut niitä videoita vaan laitoin taustalle pyörimään. No, viikko valmennuksen jälkeen sainkin jo töitä :) (ihan omin avuin siis, en kokenut hyötyväni valmennuksesta)
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 22:39"]
[/quote]
Ja minun kaveri aika tarkalleen 6 kk ennen joutumistaan kurssille. On menossa sinne juuri ja kirosi sitä, että senkin ajan voisi käyttää hyödyllisemmin ja lukemalla pääsykokeisiin. Veikkasi, että enemmän se pääsykokeisiin lukeminen hänen työmahdollisuuksiinsa vaikuttaa koulutuksen kautta kuin joku pilipalikurssi. Hän yritti siirtää kurssille menoa kuukauden verran, että saisi pääsykokeet alta pois, mutta se ei kuulemma käy vaan hänen on mentävä sinne nyt. Aika ihmeellistä ettei tuollaiselle kurssille laiteta heti kun jää työttömäksi vaan vasta monen kuukauden kuluttua.
[/quote]
Kai myöhäinen kurssitus kertoo vain työttömien suuresta määrästä. Jonossa on paljon kurssitettavaa.
Mä olin heti kun jäin työttömäksi, kesti noin viikon. Ihan kivaa oli, suoritettiin hygienia- ja anniskelupassit. Kiva porukka oli, viihdyin hyvin. CV päivitettiin ja tehtiin hakemuskirjeitä, ei siitä nyt haittaakaan ollut vaikka nuo oli jo hallussa yhden toisen valmennuksen tiimoilta. No, olen työtön edelleen, seutukunnan työttömyysaste on jotain 20%....
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 22:48"]
Kenelle tämä kurssi oli suunnattu? Eiköhän jokainen alle 45-vuotias osaa itsenäisesti käyttää työkkärin sivuja, kun ei nykyään edes työnhakua saa voimaan ilman.
[/quote]
Ja tosiaan aika ihmeellistä, että miksi tuollaista ei opeteta alkuun jos se kerta täytyy ihmisille erikseen opettaa. Enemmän siitä olisi hyötyä heti kättelyssä (jos nyt olisi hyötyä) kuin siinä kohtaa kun on ollut työttömänä 6 kk-1 vuosi ja joutunut jo moneen kertaan noitakin sivuja käyttämään.
Tuo kurssin sisältö kyllä kuulostaa siltä, että se on suunnattu Kyllikki 55-veelle joka ei ole eläessään tietokonetta käyttänyt, toisin kuin nämä nuoremmat työttömät jotka näppärästi käyttävät nettä.
En tiedä, kenelle se viikon kurssini oli suunnattu. Kai ihan kaikille pitkäaikaistyöttömille. Ensin yhteinen viikon osuus ja sitten kullekin yksilöllistä neuvontaa omien tarpeiden mukaan. Siis, jos vaikka olisi jotain terveysasioita, niin niitä yritettiin sel itellä, osa halusisairaseläkkeelle jne.
Itse olen yliopistokoulutettu. Siinä kurssissa ärsytti se, että oli aivan kamalan tarkkaa, että oli joka sekunti paikalla. Lääkärintodistus vaadittiin poissaolosta niinkuin olisi joku maailman tärkein asia. (Itselle toki oli selvää, että olen paikalla, mutta olisi ollut ärsyttävää perua jotain oikrasti tärkeää mokoman kurssin takia. )
Tehdään cv, haetaan harjoittelupaikka ja mennään sinne muutamaksi viikoksi töihin.
Tämä on osittain pelkkä rahasampo esim aikuiskoulutuskeskuksille jotka pitää kyseisen kurssin ja pääsee mainostamaan itseään,joillekkin tästä on varmasti hyötyä mutta esim omaa cv:täni muutettiin niin että korjattiin yksi kirjoitusvirhe.joten tuntui todella turhauttavalta
Sellaisia alkeellisia kirjoitus- ja muita virheitä vilisee hakemuksissa, että oikeasti tosi monelle olisi työnhakukoulutus tarpeen. Sitten luullaan cv:n olevan hyvä kun se on tehty sen netistä löytyvän perinteisen asettelukaavan mukaisesti, sisällöstä viis. Oikeasti, useimmat uskovat olevansa hyviä laatimaan hakemuksen ja cv:n, mutta kun niillä ei ole yhtään vertailupohjaa. Näin rekrytoijan näkökulmasta taas on kun olen lukenut tuhansia hakemuksia. Kyllä jyvät erottuvat akanoista.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 09:18"]onko kellään kokemuksia spring housen työnhakuvalmennuksesta? [/quote] Minuakin kiinnostaisi. Mä sain kutsun pakolliseen työkkärin työnhakuinfoon, joka toteutetaan yhteistyössä Spring Housen kanssa. Kutsussa mainittiin myös se, että ko. tapahtumassa pääsen ilmoittautumaan työnhakuun valmentavalle kurssille. Onko kyse pakollisesta kurssista? [/quote] Yleensähän nää työkkärin "kutsut" ja "työehdotukset" on pakollisia ellei erikseen mainita ettei olis.. [/quote] Joo, kutsussa mainitaan, että infoon osallistuminen on pakollista, mutta ei sitä, onko kurssillekin ilmoittautuminen.
[/quote]
Sepä varmaan selviää sitten siellä infossa.
up