Etätyön luonteen vuoksi työaikaa olisi perusteltua lyhentää
Ennen koronaa, kun porukka vielä kävi työpaikoilla, oli ainakin meillä tietotyöläisillä varsin yleistä semmoinen ihme toimistolla oleilu. Aamulla mentiin muka säntillisesti työpisteelle. Kone ehkä avattiin ja vähän luettiin sähköposteja. Kuitenkin käytännössä joka päivä sen jälkeen valuttiin kahvihuoneelle ja puhuttiin siellä talonrakennuksesta, lasten harrastuksista, auton huollon kalleudesta ym. noin puoli tuntia. Lounastauko oli varsin yleisesti 45 minuuttia, ehkä tuntikin alakerran ravintolassa. Sen jälkeen saatettiin vielä juoda kahvit kahvihuoneella. Välissä vähän työhommia ja sitten koittikin kello kahden kahvitauko, johon meni tyypillisesti taas se puolisen tuntia. Loppupäivän työteho ei sitten enää ollutkaan niin ihmeellinen, kun ajatus oli jo kotiinlähdössä.
Etätöissä tulee harvoin pidettyä kahvitaukoja tai pitkiä lounastaukoja. Syön yleensä alle vartissa ja sitten olen taas koneen ääressä. Kahvit juon yleensä koneen ääressä istuen. Mielestäni olisikin varsin perusteltua ja reilua lyhentää tietotyöläisten työaikaa esimerkiksi tunnilla per päivä, koska suurin osa porukasta jättää kuitenkin em. tauot pitämättä ja hommat hoituvat.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla valtiolla/kunnalla töissä?
En.
Puhu kuule omalle pomollesi, että teidän työpaikalla on tällainen tilanne.
Älä kuvittele, että se on kaikkialla.
Täällä sama. Ennen herättiin seiskalta, lapset päiväkotiin kahdeksaksi ja toimistolla ysiltä. Yhteinen aamiainen, kahvit, kuulumiset. Nopeasti muutama sähköposti maailmalle ennen reilun tunnin lounasta. Jotkut kävivät ennen lounasta salilla tai jumpassa. Lounaan jälkeiset kahvit, tiedostojen siirtelyä ja sitten kiire päiväkotiin. Tietokone jäi toimistolle odottamaan seuraavaa aamua.
Nyt tietsikka päälle heti kun herään seiskalta, tärkeimmät sähköpostit maailmalle ennen kuin lapset heräävät. Pk-reissuun ei mene kuin 10min per suunta, lounaan hotkin purkista tietokoneen äärellä ja työpäivä venyy myöhäisiltaan asti.
Mitä hittoa? Mä oon ainakin hemmetin onnellinen etätöistä jää 2 tunnin työmatkat pois. Että eiköhän se työpäivä sillä jo oo lyhentynyt.
Olin jo ennen koronaa yrittänyt valistaa ihmisiä miten uuvuttavaa on tehdä kahdeksan tuntia oikeaa syvällistä ajattelua vaativaa ja mitattavaa tietotyötä mutta ei mennyt perille. Koska tyypillisesti kukaan ei oikeasti toimi niin.
Minä olin enimmäkseen etätöissä jo ennen tätä pandemia-aikaa ja aion tehdä sitä jatkossakin mahdollisimman paljon, oli koronaa tai ei. En kaipaa yhtään ruuhkabussien masentavaa tunnelmaa enkä työmatkoihin haaskattua aikaa, ja minulle riittää erittäin hyvin yhteydenpito kollegoihin sähköisten viestintävälineiden kautta - en kaipaa yhteisiä työpaikkalounaita enkä juorurinkejä kahvipöydän ääressä. Olen paljon tuloksellisempi etätöissä. Mutta ap:n ehdotus on ihan perusteltu, koska lähitöissä menee tosiaan paljon aikaa tyhjäkäyntiin eikä varsinaiseen työntekoon. Tosin minun työssäni olennaista on tulos - ei siihen käytetty aika. Kukaan ei mittaa minun työaikaani.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä minä noin tein. Olin esimiehen ja osastopäällikön kanssa pitkillä lounailla ja kun he eivät sanoneet mitään siitä, että olin tunnin kuten hekin, sen on täytynyt olla sallittua. Esimies ei ollut kokonaistyöajalla, osastopäällikkö oli.
Esimies myös "tykkäsi tutustua tiimiin" ja harrasti itse noita tunnin kahvitaukoja - erityisesti parin kaverinsa kanssa.
Yksityisellä puolella on paljonkin ap:n kuvaamaa meininkiä.
Ei kannata myöskään unohtaa "workshoppeja" (puhutaan paskaa ja syödään sämpylöitä), agile & lean-puuhastelua (=liinaillaan, eli viisastellaan päivätolkulla tekemättä mitään tuottavaa. Jotkut ovat jopa näillä töin!), agile coachaamista (=viisastellaan ja opetetaan triviaaleja tekemisiä, kuten Jiran käyttöä, tekemättä mitään tuottavaa suuremmissa firmoissa. Kehutaan coachien kesken toisiamme. Käyttäydytään, kuten olisi Jeesus tai joku muu korkeamman henkisyyden tason saavuttanut olento. Kun koittaa laskusuhdanne, nämä valmentajat potkitaan ensimmäisinä pois)
Toivottavasti etätyöaika karsii näitä ylimääräisiä hölbötyksiä pois. Varsinkin agile coachaaminen on varsinainen turhake.
Ota pienet päivänokoset, niin siinä se lounastauko venyy sopivasti.
Vierailija kirjoitti:
Puhu kuule omalle pomollesi, että teidän työpaikalla on tällainen tilanne.
Älä kuvittele, että se on kaikkialla.
Juuri näin. Työnantaja sitten voi vaikka valita aloittajan henkilöksi, jolle työajan lyhentäminen keskitetään.
Ja työ voi. muuttua osa-aikaiseksi tai tehtävä voidaan lopettaa kokonaan, koska ilmiselvästi ei ole töitä ko henkilölle.
Kuulostaa hyvin tutulle, ap. Tuollaista se meilläkin oli ja on varmaan edelleen niiden parissa jotka haluavat toimistolla käydä. Siinä mielessä aina huvittuneena kuuntelen heitä jotka dissaavat etätyöläisiä ''laiskottelusta''.
Aloittajan kirjoituksessa on perää, kun tarkemmin alkaa ajatella.
Itsellänikin etätöissä on jääneet kahvitauot ym. aika lailla pitämättä. Tunnistan myös toimiston kahvihuoneen huumoriveikot, jotka viettävät suuren osan ajasta muun, kuin työn parissa.
Esitän aloittajan ajatuksen toisin: Jos palattaisiin nyt joukolla toimistoille, kävisikö itse asiassa niin, että työnantaja huomaisi tehokkuuden huonontuneen?
Sehän on juuri toisinpäin. Etätöissä tekee työn ohella vaikka mitä kotihommia mitkä on pois työajasta. Milloin siivotaan, pyykätään, kokataan jne. ja ne ei todellakaan katso taukoaikoja vaan ne tehdään silloin kun huvittaa ja niissä menee niin pitkään kuin huvittaa.
Tämä on aivan totta!
Osa meillä ei jää etätöihin kun toimistolla on niin kivaa taukoilla, rupatella ja tehdä kaikkea muuta. Eräänä päivänä totesinkin ettei työpaikalla saa tehtyä mitään! Koko ajan jollain asiaa! Etänä saa tehtyä moninkertaisesti töitä.
Parasta on tutun työpaikka jossa etätyöläisiltä leikataan jokainen työajan ylimennyt minuutti pois! Toimistolla saa kerryttää saldoa! Tälläisenä aikana. Aika moni ottanut ko. Firmasta loparit paitsi ne joille se sosiaalinen suojatyöpaikka.
Kyllä se kiistämätöntä on, että etätyössä tekee hommat tehokkaammin ja tauot ovat vähissä. Toisaalta tuleeko tämä näkymään viiveellä fyysisen kunnon rapistumisena ja työkyvyn heikkenemisenä?
Oma ehdotukseni: Lyhennetään etätyöpäivää, mutta pakotetaan ihmiset ulkoilemaan tai ainakin liikkumaan lyhennyksen ajan.
Vierailija kirjoitti:
Oma ehdotukseni: Lyhennetään etätyöpäivää, mutta pakotetaan ihmiset ulkoilemaan tai ainakin liikkumaan lyhennyksen ajan.
Tuo olisi varmasti monen kohdalla ihan järkevää. Ammattiliitot eivät varmaan _ihan_ purematta nielisi tätä ehdotusta :D
Vierailija kirjoitti:
Sehän on juuri toisinpäin. Etätöissä tekee työn ohella vaikka mitä kotihommia mitkä on pois työajasta. Milloin siivotaan, pyykätään, kokataan jne. ja ne ei todellakaan katso taukoaikoja vaan ne tehdään silloin kun huvittaa ja niissä menee niin pitkään kuin huvittaa.
Minulla (valtion virkamies) on etätyöaikana saldotunnin kertyneet. Ei koskaan aikaisemmin ollut tällaista ongelmaa. Etäpäivän aikana ehtii juuri syödä mikrossa lämmitetty lounas palaverin aikana, kun ottaa kameran ja mikin pois päältä. Pyykkien pesu on jäljessä, ennen toimistoaikana senkin ehti hoitaa. Ruoka on yksinkertaistunut spagettiin ja tomaattikastikkeeseen, kun ei ehdi edes perunoita pestä. No, hernekeittoa pystyy tekemään. Työmäärä on kasvanut, ihan mitattunakin, ja sitten kaikki ylimääräiset sähköpostit ja puhelut ja Teams-viestit - helpompi oli se puoli tuntia kahvihuoneessa käydä kaikkien kanssa samat asiat, kun nyt kymmenen minuuttia siellä täällä jokaisen kanssa erikseen. Ja joudun siis itsekin välillä ottamaan yhteyttä ja kysymään, ei ole
yksipuolista.
Lisäksi kotona puoliso kiukuttelee, että kun olet kerta koko päivän kotona, niin miksi ei ole lumityöt tehty, miksi ei ole siivottu, miksi ei ole sitä tätä tota. Sori, mä teet helkutti töitä koko halavatun päivän ja silti sähköpostiin paukkuu vielä viiden jälkeen viestejä, joihin mielummin vastaa silloin illalla kuin sitten kiireessä aamulla, kun muut työt jo painaa päälle.
Toimistolla oli hiljaista ja rauhallista, mä niin kaipaan sitä.
Meillä on kokonaispalkkaus eli palkkaa ei makseta työpaikalla vietetystä ajasta eikä edes etätyössä tietokoneella vietetystä ajasta vaan tehdystä työstä. Palavereihin toki pitää osallistua sovittuina aikoina ja olla vähintään puhelimitse tavoitettavissa virka-aikana, mutta muuten saa tehdä työnsä milloin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kokonaispalkkaus eli palkkaa ei makseta työpaikalla vietetystä ajasta eikä edes etätyössä tietokoneella vietetystä ajasta vaan tehdystä työstä. Palavereihin toki pitää osallistua sovittuina aikoina ja olla vähintään puhelimitse tavoitettavissa virka-aikana, mutta muuten saa tehdä työnsä milloin haluaa.
Minulla on sama homma. Teen ammatikseni polttopuita.