Äiti viikonlopuksi "juhlimaan", taapero isän kanssa kotona?
Vanha ystäväporukkani järjestää toukokuun lopussa koko viikonlopun kestävän (pe-su) mökkireissun. Mieleni tekisi todella kovasti mukaan. Mutta mietin että saakohan tuo meidän taapero elinikäiset vammat sieluunsa ja perusturvallisuuden rakenteisiin, jos jätän hänet kahdeksi yöksi?
Lapsi on kyseisenä ajankohtana 1v 3 kk ja jäisi kotiin isänsä ja isosisarustensa kanssa. Tiedän pomminvarmasti, että mies kyllä pärjää tytön kanssa ja hoitaa hänet hyvin. Siitä ei ole kyse. Mutta tyttö on kuitenkin viettänyt tähän astisen elämänsä pääsääntöisesti minun hoidossani, hoitovapaalla kun olen. Toki olen ollut viikoittain (joskus useammankin kerran viikossa) muutaman tunnin illassa poissa lapsen luota, joten ihan täydellinen 24/7 symbioosi ei ole kyseessä. Lapsi on myös kerran ollut kahdestaan isänsä kanssa anoppilassa yökylässä, ja kerran illan (sis. nukkumaanmeno) sukulaistytön hoivissa meillä kotona, kun meillä oli miehen kanssa yhteistä menoa. Kaikki nuo ovat sujuneet hyvin.
Mitä mieltä av-raati on: voiko 15 kk ikäisen erottaa pääsääntöisestä hoitajastaan ja ensisijaisesta kiintymyssuhteestaan kahdeksi yöksi, kun sillä aikaa hoitajana on oma isä (myös kiintymyssuhde) ja paikkana turvallisesti oma koti?
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 16:51"]
Et kai kysy tuota tosissasi?
[/quote]
Sanotaanko että kysyin puolitosissani. Olin jo sisäisesti lähes päättänyt lähteä, mutta sitten iski joku ihme syyllisyyskohtaus. Kohtaus liittyi juuri tuohon aiemmin mainitsemaani median ja "muiden" luomaan paineeseen siitä, miten ollaan hyvä äiti ja miten varmistetaan tasapainoisen kiintymyssuhteen muodostuminen jne.
Aloin epäröidä ja miettiä että apua, meneekö hauskanpito todellakin oman lapsen tarpeiden edelle yms. Toisin sanoen muhun iski äkillinentodellisuuden hämärtymiskohtaus. Kiitos vauvapalstan, pääsin nopeasti takaisin järkiini :) ap
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 16:34"]Voin vaan kuvitella miltä miehestäsi tuntuisi lukea tämä teksti. Ajattelin ihan samaa. Äiti vakavissaan miettii, että saako lapsi traumoja, kun joutuu viettämään kaksi vuorokautta isänsä kanssa. No tää on näitä "minä olen korvaamaton, mieheni on yksi lapsistani" tapauksia. [/quote]
[/quote]
Ei tämä äiti niin ajattele, vaikka tämän aloituksen perusteella siltä voi kuulostaakin. Tiedän, että mieheni on hyvä isä ja pärjää varmasti, kuten jo aloitukseenkin kirjoitin. Enemmän tässä on kyse ulkopuolelta tulevista paineista, "muiden" asettamista odotuksista (tai kuvitelmasta siitä, mitä muut odottavat) ja jonkinlaisesta äitimyytistä. Eihän hyvä äiti jätä lastaan lähteäkseen itse juhlimaan ymsp. Luultavasti mietin ihan liikaa mitä muut akenties aattelevat minusta äitinä. Siitä tässä on kyse, ei epäluottamuksesta miestäni kohtaan. Ap
[/quote]
Joo kyllä tämä hyvä äiti 'jätti' lapsensa ihan muutaman viikon ikäisestä saakka kaksin isänsä kanssa. Isä piti jopa puolet vanhempainvapaasta. Ja joskus olin humalassa kavereiden kanssa kun minulla oli vauva,siks JUHLIMASSA! Ja lapsi oli isänsä kanssa omg. Sitten päästän ne kaksin vaikka viikon lomalle jos haluavat mennä, olenhan minäkin vienyt lapsen matkalle ilman isää. Kyllä se pitää niin muodostaa alusta alkaen että lapsella on kaksi vanhempaa joihin on ensisijainen kiintymyssuhde. Se on ihan mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 16:58"]
[/quote]
Sanotaanko että kysyin puolitosissani. Olin jo sisäisesti lähes päättänyt lähteä, mutta sitten iski joku ihme syyllisyyskohtaus. Kohtaus liittyi juuri tuohon aiemmin mainitsemaani median ja "muiden" luomaan paineeseen siitä, miten ollaan hyvä äiti ja miten varmistetaan tasapainoisen kiintymyssuhteen muodostuminen jne.
Aloin epäröidä ja miettiä että apua, meneekö hauskanpito todellakin oman lapsen tarpeiden edelle yms. Toisin sanoen muhun iski äkillinentodellisuuden hämärtymiskohtaus. Kiitos vauvapalstan, pääsin nopeasti takaisin järkiini :) ap
[/quote]
Hauskanpito ei saa mennä oman lapsen tarpeiden edelle. Tässä tilanteessa ne vaan eivät ole millään tavalla ristiriidassa :)
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 17:02"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 16:58"]
[/quote]
[/quote]
Hauskanpito ei saa mennä oman lapsen tarpeiden edelle. Tässä tilanteessa ne vaan eivät ole millään tavalla ristiriidassa :)
[/quote]
Juuri näin. Kiitos että autoitte minua ymmärtämään sen jälleen hetkellisestä aivopierusta huolimatta :) ap
Mitä vittua.. Mä lähdin viikoksi ulkomaille eikä tullut mieleenkään tuollaiset asiat