Influenssarokotuksen lapselleen ottaneet!
Tuliko rokotuksesta haittavaikutuksia? Torjuiko influenssan? Miksi otit kys. rokotuksen lapsellesi? Minkä ikäiselle?
Itse hyvin todennäköisesti otan tänä syksynä sekä itselleni että lapsilleni (5v ja 2,5v) influenssarokotukset ja kaipaisin kokemuksia.
Syyt miksi rokotuksen haluan:
- Meillä on ollut parina vuonna influenssa ja on aivan kaamea tauti, haluan säästää siltä nyt lapseni (ja itseni). Ovat nyt ekaa syksyä pk:ssa, joten todennäköisesti sen sieltä kuitenkin saavat jos sitä on kovasti liikkeellä
- Työstä poissaolo tulee minulle todella kalliiksi (olen yrittäjä), en voisi edes kuvitella että pystyisin olemaan poissa töistä esim. viikon saati pidempään, minkä influenssa helposti kestää
Mutta siis, kokemuksia kaipaan!
Kommentit (6)
Pojalle olen ottanut 2 vuonna. Ekan maksoin itse ja viime vuonna saikin jo ilmaisen rokotteen astman takia. Se on myös ehkä tärkein syy, että jo normaalissa flunssassa on välillä täytynyt viedä yöllä päivystykseen joko pahan astmakohtauksen tai kurkunpääntulehduksen takia. Influenssassa olisi varmaan vielä pahempi tilanne. Itsellenikin olen ostanut rokotteen, mutta 3v tytölle en, muna-allergian takia. Hänkään ei ole sairastanut influenssaa.
Hoitoon mentyään lapset ovat sairastaneet tosi paljon ja olleet korvatulehduskierteessä, joten ostin heille myös vesirokkorokotteet, niin on edes yksi tauti ja jälkitauti vähemmän kärsittävänä. Siitäkään ei tullut haittavaikutuksia, eivätkä saaneet tautia vaikka sitä oli liikkeellä.
Voiko influenssa- ja vesirokkorokotteen pistättää samalla reissulla?
Meillä otettu joka syksy ja otetaan varmaankin myös nyt. 2v laitettiin 2*1/2 annnosta eli kuukauden välein (huom, tarvitsee siis 2* ostaa normaali rokote) tästäkin on ilmeisesti eri variaatioita tosin.
Olen sivusta seurannut hoitopaikassa miten muut ovat olleet influenssassa, mutta meille ei ole tarttunut - joillakin vanhemmilla 3vko poissaoloa kun itse sairastavat ja sitten kaikki lapset!!! Meillä myös hoitaja sairasti 1vko joka oli kyllä vähän ongelma (yksityinen) mutta onneksi saatiin varahoitoon.
Se on kyllä aivan kaamea tauti aikuiselle varsinkin... 40 astetta kuumetta viikon ajan...
Niin ja vesirokkoa ei voi laittaa samaan aikaan, neuvolassa valistivat että immunijärjestelmää ei suositella rasitettavan kuin yhdellä kerrallaan (en tiedä oliko tämä sen tätin oma mielipide, minun mielestä kun meille on joskus laitettu jotain muita rokotteita yhtä aikaa).
juuri viime syksynä meidän pojalle laitettiin molemmat kerralla, toinen toiseen olkavarteen ja toinen toiselle puolelle. Ei tullut siltikään mitään sivuvaikutuksia. Tarkistin asian sekä terveydenhoitajalta että KTL:n nettisivuilta: voi laittaa yhtä aikaa koska vain toinen on elävä rokote (se vesirokko muistaakseni).
Päätin, että otan lapsille ja itselleni tuon rokotuksen. Täytynee pyytää nyt repepti, kun menemme esikoisen neuvolakäynnille. Mihin aikaa tuo influenssarokotus tarkalleen ottaen muuten on saatavilla/pistetään? Loka-marraskuussa(ko)?
Vesirokkorokotukset onkin meidän atoopikoille jo otettu 1,5vuotta sitten ja tähän asti on ainakin taudilta vältytty, toivottavasti jatkossakin.
Sitä voin ainakin suositella kaikille.
ja kuinka nopeaa tulee vastustuskyky rokotteen mukana?