En ihan ymmärrä palkan ulosmittausta/suojaosuutta, voiko joku selventää?
Nyt tuli tilinauha ja ensimmäinen ulosmittaus on merkitty siihen. Saan palkan säännöllisesti 2 viikon välein ja se on 700-800 e kerralla. Nyt ulosmitataan 276 euroa 829 eurosta, jolloin mulle maksetaan 553 euroa. Se suojaosuus on yksinasuvalta joku 680 euroa, joten tarkoittaako tämä, että seuraavasta palkasta mulle jää käteen vain reilu satanen?
Ei siinä, tosi kiva että vihdoin saan lyhennettyä velkaa.
Kommentit (3)
Tuossa kahden viikon palkassa näyttää menevän tasan kolmasosa ulosottoon 829/3=276. Seuraava kahden viikon palkkakausi menee todennäköisesti samalla kaavalla, mikäli tulot ovat samaa luokkaa kahdelta viikolta.
Ulosoton sivuilla lukee näin:
Ulosmitattava määrä
1. Jos palkka on pienempi kuin suojaosuus, siitä ei ulosmitata mitään.
2. Jos palkka ylittää suojaosuuden, mutta on enintään kaksi kertaa suojaosuus, ulosmitataan suojaosuuden ylittävästä palkasta kaksi kolmasosaa (tulorajaulosmittaus 2/3 x (palkka – suojaosuus)).
3. Jos palkka on suurempi kuin kaksi kertaa suojaosuus, mutta enintään neljä kertaa suojaosuus, ulosmitataan nettopalkasta yksi kolmasosa (1/3).
4. Jos palkka on suurempi kuin neljä kertaa velallisen suojaosuuden määrä ulosmitataan yksi kolmasosa neljä kertaa velallisen suojaosuuden määrää vastaavasta palkanosasta ja lisäksi neljä viidesosaa sen ylittävästä palkanosasta. Palkasta ulosmitataan kuitenkin enintään puolet.
Palkkasi on nyt siis mennyt tuon kohdan 3 mukaan, eli palkka on ollut suurempi kuin kaksi kertaa suojaosuus, mutta alle neljä kertaa suojaosuus, niin on ulosmitattu 1/3. Koska palkkakausi on kaksi viikkoa, eikä koko kuukausi, niin suojaosuuden määrä on laskettu 14 päivältä.
Yksinasuvan suojaosuus on siis 23,20 ja se kertaa 14 = 324,80 e. Ja koska nettopalkkasi kahdelta viikolta oli yli kaksi kertaa suojaosuuden määrä (829 on suurempi kuin 2 x 324,80), niin meni ulosottoon kolmannes. Jos siis tienaat seuraavassakin palkassa yli tuon 2xsuojaosuus, niin uo menee samalla tavalla, eli kolmannes lähtee.
https://asiointi2.oikeus.fi/ulosotto/#/maksukieltolaskuri
Tuota käyttävät palkanlaskijat. Valitse täppä "kaksi kertaa kuukaudessa, merkitse nettopalkka kahden viikon tilissä = se mitä verojen ja muiden pakollisten maksujen jälkeen jää.
Jos maksukiellon numeroa ei ole, valitse se. Huollettavien määrä ja itse maksettu elatusapu merkitään myös. Lopputulos näkyy kohdassa Velalliselle palkasta maksettava määrä. Sillä voit itse tarkistaa, onko peritty oikein.
Jos seuraava palkka on yhtä suuri, siitä menee ulosottoon yhtä paljon.
Uo-viranomaisen sivuilla on maksukieltolaskuri, jolla voi tarkistaa ulosoton määrän. Niihin kenttiin syötetään mm. palkanmaksukausi (eli kerran kuussa tai kahdesti kuussa tms.), nettopalkka ja maksukiellon numero, niin se laskuri osaa laskea summat annetuilla tiedoilla.