Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllä nyt työnantajat nauravat kiiruhtaessaan pankkiin ja osinkoja nostamaan

Vierailija
04.01.2022 |

En yhtään ymmärrä näitä palkkaneuvotteluja. Inflaatio on kiihtynyt koko vuoden 2021 ja loppuvuodesta oltiin jo lähes 4% vauhdissa. Mitään merkkejä inflaation laantumisesta ei ole, joten tämä vuosikin varmaan mennään siellä 2,5 - 3% huitteilla.
Silti liitot ovat tyytyneet selvästi alle 2% palkankorotuksiin tälle vuodelle. Tämä tarkoittaa sitä, että palkansaajan ostovoima kutistuu selvästi. Eläkkeitä ja etuuksiakin nostettiin 2,1 - 2,5%, joka olisi pitänyt olla aivan ehdoton minimi palkankorotuksille.
Liitoista ei ole kuin haittaa, jos eivät parempaan pysty.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mihin ajattelit, että tuo ostovoiman kutistuminen vaikuttaa? Ja ei vaikuta? 

Vierailija
2/16 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat osaavat vain neuvotella paremmin ja ruikuttavat aina kilpailukyvystä sekä sen säilyttämisestä, että olisi tulevaisuudessakin palkanmaksukykyä. Tämän laulun jälkeen sitten jaetaankin tänä keväänä ihan ennätysmäiset osingot omistajille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pelkästään työantaja saisi osinkoja? Minä palkansaaja saan osinkoja 5 eri yhtiöstä.

Vierailija
4/16 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei se sentäs noin yksioikoista ole.

Työnantajiakin on monenlaisia, kaikki eivät ole suuryrityksiä, on pienehköjä yrityksiä joissa on vain muutamia työntekijöitä ja keskisuuria yrityksiä.

Ei ne pienten yritysten työnantajat mitään osinkoja nostele mistään pankista, eikä keskisuurtenkaan.

Suuret yritykset ovat kokonaan eri asia.

Ei niitä palkkoja voi nostaa, enempää kuin mitä arvioidaan tuotosta tulevan seuraavan kahden vuoden aikana.   Kahden vuoden väleinhän noita työehtosopimuksia neuvotellaan.

Millaisissa työpaikoissa olet itse työskennellyt elämäsi aikana, vertaile siihen.

Vierailija
5/16 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit itse neuvotella palkkasi, miksi itket muita apuun?

Puhunkin yleisellä tasolla. Itse saan maaliskuussa yli 6% korotuksen ja siihen sitten kesän alussa se lisää, mitä liitot saavat aikaiseksi.

Vierailija
6/16 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo kerro jo paljon liittojen nykytilasta, että sairaanhoitajien pakkorokotukset sallittiin ilman mitään mutinoita. "Voihan tämä olla ongelmallista, koska jotkut saattaa irtisanoutua", oli ainoa mitä liitolla oli sanottavaa. Missä työntekijöiden oikeuksien puolustaminen?

Vierailija
7/16 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ansaitsin 4300€:n kuukausipalkalla viime vuonna 91000€. Ei paljon yleiskorotukset merkitse.

Vierailija
8/16 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo kerro jo paljon liittojen nykytilasta, että sairaanhoitajien pakkorokotukset sallittiin ilman mitään mutinoita. "Voihan tämä olla ongelmallista, koska jotkut saattaa irtisanoutua", oli ainoa mitä liitolla oli sanottavaa. Missä työntekijöiden oikeuksien puolustaminen?

Ammattiliitot eivät halua kusta hallitusen muroihin, koska siellä istuu Demarit, Viherät ja Vasemmistoliitto. Jos olisi porvarihallitus, maassa olisi jo yleislakko.

Vierailija
9/16 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkankorotus on 2% se tekee 3000 euron palkassa 60 euroa lisää kuukaudessa.

Ja 2400 brutolla 48 euro kuussa.

Inflaatio on pitkään ollut matalalla, eikä inflaatio ole työnantajien syy.

Ja totta se on, että kilpailukyky pitää pystyä säilyttämään vientiyrityksissä, tai muuten ei ole sitä yritystä olemassa ollenkaan, eikä niitäkään työpaikkoja.

Talous ei ole niin yksinkertaista ja helppoa, kuin sitä sen sivusta katsoen vois aatella ja luulla.

Inflaatiosta huolimatta kannattaa edelleen käydä, jos työpaikka vielä on työpaikka.

Aina siitä palkasta enemmän jää käteen, kuin pelkästä tavallisesta työttömyyspäivärahasta.

Vierailija
10/16 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit itse neuvotella palkkasi, miksi itket muita apuun?

Puhunkin yleisellä tasolla. Itse saan maaliskuussa yli 6% korotuksen ja siihen sitten kesän alussa se lisää, mitä liitot saavat aikaiseksi.

Riippuu työstä mitä tekee ja missä tekee.  Edelleen maksetaan hyvää palkkaa hyville tekijöille tietyissä firmoissa, toimihenkilötasolla.   Vaikkapa myynti-insinööreille ja vastaaville.

Mutta suurille joukoille ei tuollaisi 6 % korotuksia pystytä maksamaan, ei näinä aikoina.

Tietyissä ammateissa voi neuvotella palkan itse. On voinut jo pitkään ja aina.

Ja tälläisiä henkilöitä jopa metsästetään töihin, ei heidän tarvitse itse töitä edes etsiä, vaan heitä houkutellaan omaan firmaan tuloksen tekijöiksi.

Vierailija
11/16 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ansaitsin 4300€:n kuukausipalkalla viime vuonna 91000€. Ei paljon yleiskorotukset merkitse.

Sait sitten isot bonukset tai provisiot.

Itse asiassa juuri tuollaisissa isommissa palkoissa, noilla prosenteilla on merkitystä, vaikka pieniä ovatkin.

Sinun vuosiansioilla tuo yleinen taso merkitsee noin 1.500 euroa lisää vuodessa ja itse ainakin ottaisin mielelläni tuollaisen summan korotuksena.

Vierailija
12/16 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut töissä jo 18 vuotta sellaisessa keskikokoisessa perheyrityksessä. Meillä on työnantajalla sellainen palkkapolitiikka, ettei noita liittokierroksia noudateta ollenkaan.

Työntekijän tullessa taloon sovitaan perus tunti- tai kuukausipalkka. Joulukuun alussa sitten yhdessä katsotaan koko yrityksen tulosta. Sen jälkeen työnantaja ehdottaa kaikille samansuuruista vuosibonusta (prosenttia vuosipalkasta) ja sen lisäksi kiinteää %-määräistä korotusta peruspalkkoihin. Yhtenä vuonna (2009) ei saatu yhtään bonusta ja kaikkien palkkoja alennettiin 3%. Muutoin nuo bonukset ovat vaihdelleet 8 - 35% välillä ja peruspalkkoja on nostettu vuosittain 0,5 - 1,7%.

Kukaan ei ole koskaan valittanut.

Vierailija
13/16 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut töissä jo 18 vuotta sellaisessa keskikokoisessa perheyrityksessä. Meillä on työnantajalla sellainen palkkapolitiikka, ettei noita liittokierroksia noudateta ollenkaan.

Työntekijän tullessa taloon sovitaan perus tunti- tai kuukausipalkka. Joulukuun alussa sitten yhdessä katsotaan koko yrityksen tulosta. Sen jälkeen työnantaja ehdottaa kaikille samansuuruista vuosibonusta (prosenttia vuosipalkasta) ja sen lisäksi kiinteää %-määräistä korotusta peruspalkkoihin. Yhtenä vuonna (2009) ei saatu yhtään bonusta ja kaikkien palkkoja alennettiin 3%. Muutoin nuo bonukset ovat vaihdelleet 8 - 35% välillä ja peruspalkkoja on nostettu vuosittain 0,5 - 1,7%.

Kukaan ei ole koskaan valittanut.

Tämä, näin ne asiat pitäisi paikallisesti sopia ja työntekijän tarvittaessa joustaa molempiin suuntiin. Näin yrityksellä on mahdollisuus säilyä terveenä ja voitollisena.

Vierailija
14/16 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin on nuo lähtötasot ihan vinksallaan. Työntekijäpuoli ei ole nyt ajan hermolla ollenkaan ja tyytyy aivan liian vähään.

Vierailija
15/16 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi kyllä tällä yhteiskunnalla varaa mihinkään palkankorotuksiin tässä tilanteessa.

Vierailija
16/16 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perseet vaan penkkiin, että kunnon korotukset tulee. Vähintään 3% on tultava kaikille, ainakin hoitajille.