Kuinkahan moni saa kotitestistä negan ihan vain koska ei tee sitä kunnolla?
Oon nyt tehnyt pari kotitestiä ja ohjeet ovat hyvin yksityiskohtaiset, pitäisi siis keskittyä kohta kohdalta tekemään oikein. Ei onnistune kaikilta?
Kommentit (36)
Onko kotitestin tikku tarkoitus työntää yhtä syvälle "loppuun asti" kuten näytteenottopisteissä tehdään?
Veikkaan että suurin osa virallisissa testeissä käymätön maallikko ei uskalla työntää niin syvälle ja pyöritellä tikkua menne tullen.
Tekee sen verran ilkeää, että maallikko helposti tulkitsee nenän kivun niin että tekee jotenkin väärin tai nenäkanavaa vahingoittavaa?
Olen tehnyt viisi kotitestiä. Töissä on ohjeistus tehdä heti jos vähänkään oireita. Olen tällä hetkellä karanteenissa. Positiivinen testitulos tuli viime viikolla kotitestissä pariin kertaan joka varmennettiin PCR testillä. Itse olen selvinnyt suht lievillä oireilla kiitos kahden rokotuksen. Oireiden tullessa tein yhden epäselvän tuloksen jollloin en työntänyt tikkua riitttävän syvälle. Kaksi seuraavaa tein sitten siten, että tikku jotain 4cm syvälle ainakin ja pyöräytys. Sama molempiin sieraimiin. Tällöin tuli selkeät positiiviset tulokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti: ei sitä kotitestiä voi tehdä väärin jos seuraa ohjeita.
Kyse on siitä, että kaikilla ei maltti riitä ohjeiden seuraamiseen.
Ohjeethan ovat mitä selvimmät. Mutta onhan kai toisaalta sattunut niinkin että joku on yrittänyt kuivattaa sateessa kastunutta kissaansa mikroaaltouunissa, ei sellaiseen oikein mikään ohje auta.
Mutta tuossa testissähän on kuitenkin se kontrolliraita, jonka tarkoitus on kertoa että näytteenotto on suunnilleen onnistunut ja se varsinainen raita todellakin kertoo jotakin. Tokihan testi on sellainen että väärien negatiivisten todennäköisyys on isompi kuin väärien positiivisten.
Se kontrolliraita ei kerro muusta kuin siitä, että se testi on toimintakykyinen ja olet onnistunut sitä puskuriliuosta tiputtamaan siihen reikään jotakuinkin kohdilleen ja jotakuinkin oikean määrän. Se kontrolliraita tulee, vaikkei tikku kävisi lähelläkään nenää tai edes siellä puskuriliuoksessa. Että se siitä teoriasta.
Kyllä tämä on sen verran tollo kansa, että aivan varmasti ei kaikki osaa.
Itse tehnyt nyt 3 testiä, ennen ja jälkeen joulun. Ohjeessa on tosiaan 2,5 cm.. itse työntänyt varmaan ainakin yli 5cm, tai siis pidemmällä. Varmuudeksi.
Tosin tässähän teen väärin,jos paketin ohjeita noudattaa.
Eli jos Pitäisi työntää syvälle niin miksi ohjeessa lukee 2,5cm?
Miksi ohjeessa sitten lukee että 2.5cm syvälle jos se pitääkin työntää yhtä syvälle kun virallisessa testissä?
Kotitesti ei taida reagoida kovin hyvin omikroniin. Sain positiivisen tuloksen vasta kun työnsin tikun tavallista syvemmälle ja pyöritin kunnolla laskien hitaasti kymmeneen. Kun noudatin paketin ohjeita sain negatiivisen.
Vierailija kirjoitti:
Onko kotitestin tikku tarkoitus työntää yhtä syvälle "loppuun asti" kuten näytteenottopisteissä tehdään?
Veikkaan että suurin osa virallisissa testeissä käymätön maallikko ei uskalla työntää niin syvälle ja pyöritellä tikkua menne tullen.
Tekee sen verran ilkeää, että maallikko helposti tulkitsee nenän kivun niin että tekee jotenkin väärin tai nenäkanavaa vahingoittavaa?
Kyllä se pitäisi niin syvälle saada. Ei ne hoitajatkaan sitä huvikseen niin syvälle tunge, vaan kyse on ihan testistä riippumatta siitä, että näytetikkuun ei tule tarpeeksi virusta, jos sitä ei työnnä tarpeeksi syvälle ja oikeasti pyöräytä kunnolla. Ja se tuntuu todella epämukavalta. Ja moni ei kykene itselleen tuottaamaan sitä epämukavuuden tunnetta itse, vaan se tikku jää sen nenänielun sijasta sinne sieraimeen, jossa sitä pikkuisen heilutellaan. Minkä seurauksena testin luotettavuus on vielä heikompi kuin se muuten olisi.
Koronakiimaiset kilvan testailee kotona. On aikoihin eletty.
Eihän sen sinne päin tekemisessä ole järkeä. Maksat testistä ja saat tuloksen jolla et tee mitään
Vierailija kirjoitti:
Miksi ohjeessa sitten lukee että 2.5cm syvälle jos se pitääkin työntää yhtä syvälle kun virallisessa testissä?
Jaa'a sitä olen ihmetellyt, kun on tunnettua, miten huonoja ihmiset ovat tuollaisia asioita arvioimaan. Pitäisi lukea vaikka 3-4 senttimetriä, niin silloin ehkä ihmiset työntäisivät sen puikon edes 2,5 cm syvyyteen. Nyt kun siinä lukee tuo 2,5, niin moni kuvittelee kyseisen pituuden lyhyemmäksi kuin se onkaan ja työntää sen puikon ehkä 1,5 cm syvyyteen ja on silti ihan varma, että on noudattanut ohjetta tarkalleen.
p.s. kokeilepa laittaa peukalosi nenäsi viereen niin, että se nivel on juuri ja juuri sieraimen aukon sisäpinnan kohdalla. Ja katso sitten, mihin kohtaan peukalosi loppuu. Veikkaisin, että sinulla, kuten minullakin, tuo kohta on vain vähän silmän alapuolella, ja selvästi korkeammalla kuin mihin ajattelet sen tikun kuuluvan työnnettäväksi. Se sinun peukalon nivelvälisi on noin sen 2,5 cm (eli tuuma). Se on se absoluuttinen minimi. Moni ei pääse lähellekään tuota syvyyttä näytettä itseltään ottaessaan.
Vierailija kirjoitti:
Kotitesti ei taida reagoida kovin hyvin omikroniin. Sain positiivisen tuloksen vasta kun työnsin tikun tavallista syvemmälle ja pyöritin kunnolla laskien hitaasti kymmeneen. Kun noudatin paketin ohjeita sain negatiivisen.
Miksi paketissa,ja ohjeissa neuvottaisiin väärin?
Niin.. itsekin työnsin tikun syvemmälle, mutta?
Onko niitä sylkitesti-kotitestejäkin? Tuttu olisi tehnyt sellaisen sylkitestin kotona omien sanojensa mukaan ja se oli ollut jotenkin hankalaa tms.??
Mä haluan mennä niin varman päälle, että työnnän sen tikun jonnekin 2,5 cm ja ammattilaisten tekemän testin välimaastoon. Negoja on tähän mennessä ollut sekä pcr- että kotitestit.
Oletteko nyt miettinyt ihan loppuun asti että eihän tässä touhussa ole mitään järkeä.