Perheensä hylkäämä tilittää
Olen nyt reilu kolmekymppinen nainen. Kasvoin ja elin suhteellisen onnellisen lapsuuden Jehovan todistajaperheessä aina teini-ikään asti jolloin aloin voimakkaasti kyseenalaistaa kyseistä uskoa. Mitä enemmän kyselin ja vaadin kysymyksiini vastauksia, sitä voimakkaammin minua kuritettiin ja rangaistiin (julkista nöyryyttämistä, fyysistä väkivaltaa, elämän rajoittamista, sosiaalisten suhteiden täyskielto). Muutinkin erittäin riitaisasti pois kotoa jo 17-vuotiaana. Yritin sinnikkäästi opiskella amiksessa ja käydä samalla töissä, enhän saanut mitään tukia yhteiskunnalta ja lapsilisänikin meni vanhemmilleni. Tein kaikkea kiellettyä, joka oli niin tiukasti minulta kielletty, tapasin poikia, kokeilin alkoholia jne. Mutta kuitenkin ihan normaalin teinin tapaan. Erona vain että olin omillani.
En kuitenkaan tässä vaiheessa eronnut uskonosta, vaikken mihinkään siinä uskonut. Eroaminen olisi merkinnyt (ja myöhemmin merkitsikin) täydellistä perheen ja suvun menettämistä. Elin tavallaan kaksoiselämää vuosia, yritin miellyttää vanhempiani ja sukuani, leikkiä pikku Jehovan todistajaa, mutta toisaalta vihasin rajoittavaa, ristiriitaista ja ihmisoikeuksia rikkovaa uskontoa. Vasta tavattuani mieheni 25-vuotiaana uskalsin oikeasti lähteä. Siihen loppui yhteydenpito vanhempieni osalta totaalisesti seuraaviksi 3 vuodeksi. Tuon jälkeen en ole tavannut sukulaisiani, ohimennen kadulla nähnyt mutta ovat kääntäneet päänsä pois.
Elän normaalia perhe-elämää tällä hetkellä. Lahkosta lähdöstä on aikaa kohta 10 vuotta, ja kuten sanoin, tätini, setäni, serkkuni, veljeni; ketään en ole sen koommin nähnyt. Ja meillä oli todella todella tiivis suku (on ehkä edelleen). Olen periaatteessa omillani, mikä surettaa ja ahdistaa todella paljon. Minulla ei ole äitiä, jolle itkeä murheita, veljiä joita pyytää kylään ja antaa lasteni leikkiä serkkujensa kanssa. Jos menisin naimisiin, minun puoleni kirkosta olisi tyhjä, lukuunottamatta ystäviä.
Noiden vanhempieni kolmen vuoden täyshiljaisuuden jälkeen sain ensimmäisen lapseni. Äitini otti yhteyttä ja oli kuten mitään ei olisi koskaan ollutkaan. Tapasi minua ja lasta, minä olin onnellinen saatuani äidin takaisin. Kunnes jotain tapahtui (ehkä äitiä oli käsketty lahkon osalta olemaan olematta tekemisissä kanssani) kun äiti taas hylkäsi, sanaakaan sanomatta. Ei vain vastannut puhelimeen. Isältä sain tietää että kunnossa on mutta "jumala tulee ensin". Tätä hiljaisuutta kesti vajaa puoli vuotta. Ja taas äiti otti yhteyttä ja minä äidinrakkaudennälkäisenä hyväksyin hänet elämääni. Toki tietäen surullisena että hylkäys on ehkä taas jossain vaiheessa. Ja niinhän se oli. Mutta kuitenkin niin että äitini halusi olla lapseeni yhteydessä. Olisin enenmmän kuin mielelläni kieltänyt häntä tapaamasta lastani ja kyselemästä tämän kuulumisia, ellei hän voi olla myös minulle normaali äiti. Mutten ollut niin julma, vaan tyydyin osaani.
Tätä on jatkunut nyt vuosia. Lapseni on tärkeä isovanhemmilleen, tapaa heitä jne. Minun elämästäni, kuulumisiani, terveydentilaani (sairastuin syöpään, mutta paranemisennustus on tällä hetkellä suuri), varotaan tiukasti kysymästä. Kun koin avioeron, kukaan perheestäni ei vaivautunut kysymään miten jaksan. Selvisin kaikesta ystävieni tuella. Tiedän kuitenkin että vanhempani hoitavat esim. ilmaiseksi veljeni lapsia, tukevat taloudellisesti tätä paljon, auttavat ja antavat siis todella paljon taloudellista apua. Minut on täysin suljettu tämän ulkopuolelle. Avioeron jälkeen sinnittelin yksin lasteni kanssa laskien euroja että rahat riittää ruokaan, eikä vanhempani edes kertaakaan tarjonneet apuaan.
Huomaan olevani todella katkeroitunut tästä. Koen niin epäreiluksi sen miten minua kohdellaan. Olen menettänyt läheiseni vain siksi etten usko samallailla. Tämän hylkäämisen vuoksi minun on vaikea luottaa kehenkään, rakastaa ketään. Vaikka nyt minulla on elämässä taas kaikki suht ok, rakkaat lapset ja taloudellisesti kaikki hyvin, en voi lakata ajattelemasta miten sairasta vanhempieni ja sukulaisteni kohtelu on. En kaipaisi mitään muuta kuin sitä, että saisin kerran elämässäni edes kuulla kuinka merkitsisin vanhemmilleni edes jotain. Nyttemmin kun olen heille ilmaa. Olen yrittänyt ohimennen puhua elämästäni mutta äiti katsoo ohitseni, eikä kommentoi mihinkään. Ainoastaan jos asia liittyy lapseeni, häntä kiinnostaa. Olen varma ettei edes se että kuolisin liikuttaisi perhettäni mitenkään.
Anteeksi katkera tilitys. Itken täällä ja kirjoitan tätä. Olen väsynyt tähän epäoikeudenmukaisuuteen.
Pyydän, älkää tulko kettuilemaan kuinka "itsepähän valitsit", sillä en usko että kukaan voi elää erittäin tiukasti säädellyssä lahkossa onnellisena, ellei ole täysin aivopesty ja usko siihen. Älkääkä tulko kertomaan kuinka "Eivät Jehovat hylkää perhettään" koska minä olen elävä esimerkki siitä että näin käy. Olen väsynyt 35-vuotias nainen, joka menetti perheensä jumalan takia.
Ainiin, pahinta on että vanhempieni sanojen mukaan heidän kohtelunsa on vain osoitus rakkaudesta. He kun haluavat minun vain pelastuvan ja palaavan lahkoon.
Kommentit (8)
http://www.uskontojenuhrientuki.fi/ Tuolta saattaisit saada ainakin vertaistukea. :)
Tsemppiä ap! Olet rohkea ja upea. Ja kypsempi kuin vanhempasi, jos se yhtään lohduttaa.
Voi olla toisinkinpäin. Olen suvun ainoa uskova. Kaikki välttelevät. Eivät halua olla tekemisissä. Jotain pientä kontaktia on. Olen yrittänyt olla tekemisissä. Hyvin yksipuolista on ja nihkeää. Yksi lapsista ei vastaa ollenkaan viesteihin, toinen viikon viiveellä. Tavatessa ovat ilmeettömiä ja puhuvat vain muodollisesti niitä näitä ja eivät mitään itsestään tärkeää, kuten ihmiset normaalisti. Selän takana on ilmeisesti kovastikin puhuttu. Pieniä lipsahduksia huomaan siitä. Kai ainoa vaihtoehto on etsiytyä samanlaisten seuraan, seurakuntiin. En ole Jehovan todistaja.
Surullista. En voi käsittää tuota joidenkin uskontojen ehdottomuutta. Uskonnollinen organisaatio harjoittaa uskonnon varjolla henkistä väkivaltaa jäseniään kohtaan. Jotka harjoittavat henkistä väkivaltaa perheenjäseniään kohtaan uskonnon vaatimuksesta. Sairasta touhua.
On varmasti vaikeaa elää lähimmäistensä hylkäämänä. Tarvitset uuden oman yhteisön ja ammattikeskusteluapua. Voimaa sinulle jaksaa. Uskonnon kuuluisi olla rakastava ja tukeva asia elämässä, jos se tuo tuskaa ja hylkäämistä, on uskonnon sanoma kadotettu.
Minä lopettaisin KOKONAAN tuon että annat lapsesi äidillesi, kanssakäymiseen, koska hän ei halua sinua elämäänsä, ilman sinun omaa syytäsi. LOPETA se välittömästi. Eihän se lapsikaan ole Jehovantodistaja? Tuon kun teet, ehkä asiat alkaa muuttua sinunkin kanssasi, äitisi saattaa pitää ensin hiljaisuutta, ja vähien erin alkaa nähdä tilanteen vääryys sinua kohtaan. Miksi olet päästänyt hänet helpolla? Totta kai jokainen isovanhemmaksi tullut hinkuu saada nähdä lapsenlapsi, sinun olisi pitänyt pysyä LUJANA tässä asiassa, ja kertoa että me tulemme tiiminä, ensin pyytää anteeksi sinulta järkyttävää syntistä käytöstään, ja sitten ehkä annat lapsesi hänen seuraan. EI ennen. Tee näin, alkaa muutos tapahtumaan. Älä anna hänen noukkia rusinoita pullista. Sano että eikö Jt kiellä kanssakäymisen myös lapsenlapseen, samojen karttamissääntöjen nojalla, hänhän tavallaan rikkoo niitä lapsesi kohdalla? sano aiot ilmiantaa hänet JT:lle! Ja miksi isäsi on kanssasi tekemisissä kuitenkin?
Ja voit perinnönjaossa tuoda esiin sisarustesi saaman ennakkoperinnön, suosiolahjan yms, jos mitään olet saamassa sitten...
Jos alat estämään nyt äitisi pääsyn lapsenlapsensa elämään ilman sinua, hän alkaa kokea sen saman väärämielisen karttamissäännön kirpaisun omassa sydämessään, kun ei saakkaan kokea isovanhemmuuden onnea, kuten kaikki muut ystävänsä saa. Se alkaa tuntua hänestä tosi pahalta, ja silloin hän alkaakin miettimään ihan eri tavalla onko koko sääntö edes Jumalasta vai sairaan kultin omaa keksintöä. Kun tarpeeksi alkaa itsekin tuntemaan miltä tuntuu se ero lapsenlapsesta, niin hän tajuaa ettei se ole sen arvoista.Kokeileppas että sanot näin, te tulette vain tiiminä. Todellakin hänhän rikkoo sitä sääntöä vastaan kyllä lapsesi kohdalla nyt. Kysy häneltä, miten se on mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Jos alat estämään nyt äitisi pääsyn lapsenlapsensa elämään ilman sinua, hän alkaa kokea sen saman väärämielisen karttamissäännön kirpaisun omassa sydämessään, kun ei saakkaan kokea isovanhemmuuden onnea, kuten kaikki muut ystävänsä saa. Se alkaa tuntua hänestä tosi pahalta, ja silloin hän alkaakin miettimään ihan eri tavalla onko koko sääntö edes Jumalasta vai sairaan kultin omaa keksintöä. Kun tarpeeksi alkaa itsekin tuntemaan miltä tuntuu se ero lapsenlapsesta, niin hän tajuaa ettei se ole sen arvoista.Kokeileppas että sanot näin, te tulette vain tiiminä. Todellakin hänhän rikkoo sitä sääntöä vastaan kyllä lapsesi kohdalla nyt. Kysy häneltä, miten se on mahdollista?
Salliiko Jehovat lapsenlapsen tapaamisen? Nähdäänkö lapsenlapsi viattomana uskonnon silmissä? Toivotaanko lapsenlapsesta uutta Jehovantodistajaa?
Aivan aluksi haluan sanoa, että minusta sinä olet sankari, erittäin rohkea nainen, kun olet uskaltanut lähteä sekä lahkosta että avioliitosta, kumpikin ratkaisu on erittäin raskas läpikäydä. Lisäksi vielä syöpä.
Itse lahkossa olleena (ei JT) minulle on tuttua se, että lahkon oppi on valintatilanteessa aina tärkeämpi. Vanhempasi ovat uhreja itsekin, ja kylvävät elämäänsä samaa vinoutunutta käsitystä Jumalan tahdosta suhteessa ihmiseen ja ihmissuhteisiin. He tietävät, että heitä kohtaisi lahkon hylkääminen jos he ottaisivat sinut elämäänsä. Lahko on heille varmaankin elämän ainoa kehys ja todellinen perhe.
Suosittelisin sinulle ammattiapua, että saisit purkaa suruasi ja oikeutettua pettymystäsi. Olet saanut kestää todella paljon. Itselleni ainakin teki tosi hyvää että joku kuunteli mitä minulle oli lahkossa tehty ja sanottu. Olen jostain kuullut että Jehovat todistajat ovat yliedustettuina mielisairaaloiden potilaissa. Se todella on vahingollinen yhteisö.