Bulimiaa sairastavan mietteitä
Minulla on bulimia.
Aina ihmiset jaksaa valittaa kuinka vaarallista se on ja mitä haittoja siitä mulle aiheutuu. Esimerkiksi hampaiden kiilteen pitäisi kuulemma vaurioitua oksentelusta, mutta entäs raskaana olevat naiset joilla on raskauspahoinvointia? Muistan oman äitini kertoneen että hän oksensi joka aamu molempien raskauksiensa aikana pahoinvoinnin takia ja hänellä on silti hyvässä kunnossa olevat hampaat. Tarvitsisin jonkun konkreettisen ja oikeasti hyvän syyn lopettaa tää tyhmä oksentelu mutta tuntuu että mikään ei oo tarpeeks "paha pelote".
Tänään oon syönyt ihan terveellisesti maustamatonta jugurttia, salaattia, tomaattikastiketta ja sieniä mutta sitten sorruin ja join juotavaa sokeroitua mansikkajugurttia 850g ja oli pakko oksentaa. Oksensin kaikki sieniä myöten. Haluun eroon tästä tyhmästä sairaudesta. Kertokaa mulle jotain syitä lopettaa tää. Tohon hampaiden vaurioitumiseen en usko.
N 22
Kommentit (5)
Se raskauspahoinvointi kestää kuitenkin vähemmän aikaa kuin hoitamaton bulimia... Eli jos vuosikausia oksentelee säännöllisesti, niin hampaat kärsii. Toki bulimiaan voi myös kuolla.
Älä mieti pelotteita, vaan sitä mitä hyvää saat elämääsi toipumisen myötä. Kun opit uusia, parempia, keinoja hallita ahdistusta, alat voida paremmin. Opit pikkuhiljaa rakastamaan itseäsi!
Hammasjuttu on totta, en edes oksentanut montaa vuotta, mutta hampaani ovat todella rumat.
Sairastin viisi vuotta bulimiaa, olin tosin jo päässyt hoitoon ja paraneminen oli hyvällä mallilla kun tulin suunnitellusti raskaaksi. Raskaus oli viimeinen piste halulleni ja tahdonvoimalle parantua lopullisesti. Mua ei liikaa haitannut järkyttävä turvotus, pahanhajuinen hengitys, pystyynkuollut hammas(!) ohentuneet hiukset, rytmihäiriöt ja ameebamainen olo. Juuri hampaat reagoivat yllättävän hitaasti muutoksiin, ainakin minulla. Olin oksentanut neljästä viiteen kertaan viikossa melkein kolme vuotta ennen kuin alkoi vihloa järkyttävästi.
Aloittajalle toivon lämpimästi voimia haluta parantua (oletko jo hakeutunut hoitoon?) ja terveitä vuosia!
n23
Kyllä se vaurioittaa hampaita(kin) kun ne pitemmän päälle altistaa vatsahapoille, joillain enemmän kuin toisilla. Ei se heti näy, ja yleensä enemmän vaurioituu aluksi ne osat mitkä ei näy, eli esim etuhampaiden takaosa.
Mites vatsalaukun ja ruokatorven vaurioituminen? Mä oksensin loppuvaiheilla enää lähinnä verta. Ei ollut hauskaa. Helvetilliset kivutkin.
Lisäksi oksentelusta sylkirauhaset turpoaa, varsinkin jos oksentelee paljon ja pitkään. En edes tiennyt miten kapeat kasvot mulla oli sen turvotuksen alla.
Muita hyviä syitä? Olkoonkin sairaus, mutta onhan se ällöttävää.
P.s. Hae apua