Onko työnantajalla oikeus tietää loma-anomuksen syy?
Minun pitää hoitaa työajalla yksi todella henkilökohtainen asia ja haluaisin siihen vapaapäivän. Esimieheni kysyi minulta, että mikä on loma-anomuksen syy. Sanoin, että privaatti asia. Hän sanoi, että se ei kelpaa syyksi. Meneekö tämä nyt ihan oikein??
Kommentit (20)
Syytä ei tarvitse kertoa. "Yksityisasia" on riittävä tieto.
Luulisi, että henkilökohtaisten asioiden hoito riittäisi syyksi, sillä niitähän on jokaisella.
Pyydä palkaton vapaapäivä, vaatikko silloinkin saada tietää.
Ei työnantajalle pitäisi kuulua jokin henkilön ja/tai hänen perheensä sisäinen asia.
Mutta tietenkin jos palkallisen lomapäivän pyytää, voihan työnantaja syytä kysyä, sillä kaikkiin vapaisiin työnantajan ei tarvitse myöntää palkallista vapaa/lomapäivää.
Kai sen loma-anomuksen voi hylätä, mutta itse olen sitten ainakin seuraavana päivänä paskataudissa ja valitettavasti koko loppuviikon pois. Your choice.
Zzzuristi kirjoitti:
Mistäs sinä sen tiedät?
Ei työnantaja tarvitse noin vain myöntää työntekijöille palkallista vapaapäivää.
Näistä on aivan selvät ohjeet ja säännöt työehtosopimuksissa.
Miksei voi vain sanoa, että kyse on lääkärikäynnistä, tulen seuraavana päivänä normaalisti töihin.
Vierailija kirjoitti:
Zzzuristi kirjoitti:
Mistäs sinä sen tiedät?
Ei työnantaja tarvitse noin vain myöntää työntekijöille palkallista vapaapäivää.
Näistä on aivan selvät ohjeet ja säännöt työehtosopimuksissa.
En ottanut mitään kantaa siihen tarvitseeko työnantajan myöntää lomaa. Ap kysyi onko syy pakko ilmoittaa. Ei ole pakko. Työnantajan ei siinä tapauksessa ole tietenkään mikään pakko myöntää lomaa.
Onpa saatanan utelias esimies, en voi muuta sanoa. Anotko siis vuosilomapäivää?
TES kertoo, millaisiin asioihin voi saada palkallisen vapaapäivän. Yleisimpiä ovat muutto, oma avioliittoon vihkiminen ja läheisen hautajaiset.
Palkatonta vapaata työnantaja voi myöntää tai olla myöntämättä ihan omalla päätöksellään, sitä ei määrittele TES tai laki muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta (mm. luottamushenkilötoiminta, kun kokouksesta ilmoitetaan vähintään kaksi viikkoa aikaisemmin). Eli jos hän kysyy syytä etkä halua sitä kertoa, hänellä on oikeus olla antamatta vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että henkilökohtaisten asioiden hoito riittäisi syyksi, sillä niitähän on jokaisella.
Pyydä palkaton vapaapäivä, vaatikko silloinkin saada tietää.
Ei työnantajalle pitäisi kuulua jokin henkilön ja/tai hänen perheensä sisäinen asia.
Mutta tietenkin jos palkallisen lomapäivän pyytää, voihan työnantaja syytä kysyä, sillä kaikkiin vapaisiin työnantajan ei tarvitse myöntää palkallista vapaa/lomapäivää.
Ei työnantajalla ole mitään pakkoa myöntää edes palkatonta vapaata muita kuin laissa ja TESissä mainituista syistä. Siksi se esimies kysyy sitä syytä. Jos ei halua kertoa, eikä esimies stten anna vapaata, se on ihan sama miten tärkeä se syy omassa päässä on.
Vierailija kirjoitti:
Kai sen loma-anomuksen voi hylätä, mutta itse olen sitten ainakin seuraavana päivänä paskataudissa ja valitettavasti koko loppuviikon pois. Your choice.
Työnantajan ei myöskään ole pakko myöntää sairaslomaa. Tai työnantaja voi velvoittaa hakemaan lääkärintodistuksen - toki silläkään ei ole pakko maksaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisit mulla töissä toisit siitä saikustasi ihan lääkäritodistuksen... ja kun se puuttuisi, kirjallinen varoitus olisi käpälässä.
Pakko ei ole tässä elämässä muuta kuin kuolla.
Mitä työssäsi sovellettavassa työehtosopimuksessa on säädetty vapaista?
Tottakai on oikeus tietää. Muutenhan kaikki tarvitsisivat jatkuvasti vapaapäiviä ”henkilökohtaisista” syistä.
Jos haluat palkallisen vapaapäivän niin pitää todistaa syy. Jos haluat lomapäivän niin se annetaan jos sopii työnantajalle
Vierailija kirjoitti:
Onpa saatanan utelias esimies, en voi muuta sanoa. Anotko siis vuosilomapäivää?
Selvästi kusipää ja utelias esimies, jep. Loman myöntäminen ei ole varmaan mikään ongelma, haluaa vaan tietää miksi. Valehtele jotain jos et todellista syytä halua kertoa.
Pakko huutaa täältä sivusta, että olisipa aika ankeaa jos työnantaja ei sen vertaa luottaisi että uskoisi kun sanon, että on erittäin tärkeä henkilökohtainen meno ja tarvitsen sen vuoksi vapaapäivän. Kyllähän tuollainen pitää saada ainakin palkattomana.
Omia hautajaisia varten saa vapaapäivän, mutta sekin harkitaan tapauskohtaisesti.
No on se siinä mielessä, että mitään ylimääräistä vapaata ei tarvitse myöntää paitsi jos kyseessä on esim TESissä tai laissa mainittu syy. Esim opiskelu. Siksi hän kysyy, että tietää voiko edes kieltää sulta tuota vapaata.