tekisin simaa: mutta mistä pullot??
mummo teki aina 1l lasisiin limpparipulloihin, mutta eihän meillä sellaisia ole. mistä saan sopivat pullot simaan. ajattelin tehdä 8l, mutta jo 4l olisi hyvä!
Kommentit (43)
Jos tekee pakastepulloissa simaa, niin mielestäni niitä on kurja käyttää sitten enää pakastamiseen, kun niihin on hiiva istutettu.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:25"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:22"] Alkosta antavat tyhjiä pulloja. Käy pyytämässä. [/quote] Eivät anna. [/quote] Milloin tyyli on muuttunut? Kävin syyskuussa hakemassa noin viisikymmentä kappaletta tyhjiä viinipulloja mehun tekoa varten. Vai onko niin että kaikista alkoista ei pulloja saa
[/quote]
Olen kuullut, että heillä olisi ohjeistus olla antamatta tyhjiä pulloja. Jos nimittäin palautetussa pullossa on jotakin myrkkyjäämiä, jotka sitten aiheuttavat pullon hakijalle ongelmia, se ei tee hyvää Alkon imagolle. Ymmärrän tämän hyvin. Ajatelkaa otsikkoa: Pikku-Simo kiidätettiin sairaalaan - joi Alkon myrkkypullosta simaa.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:25"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:22"] Alkosta antavat tyhjiä pulloja. Käy pyytämässä. [/quote] Eivät anna. [/quote] Milloin tyyli on muuttunut? Kävin syyskuussa hakemassa noin viisikymmentä kappaletta tyhjiä viinipulloja mehun tekoa varten. Vai onko niin että kaikista alkoista ei pulloja saa
[/quote]
Oliko niistä pulloista raaputettu kaupan varastossa viivakoodit pois? Jos ei, niin siinähän olisi oiva bisnes: palauttaa pullot, hakee takaisin, palauttaa uudelleen jne.
Onko nyt jo kiire vai? Kääk!
Mun fariinisokeripussin ohjeessa oli että viileässä menee viikko ja huoneenlämmössä kolme päivää?
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:37"]
Jos tekee pakastepulloissa simaa, niin mielestäni niitä on kurja käyttää sitten enää pakastamiseen, kun niihin on hiiva istutettu.
[/quote] Jokainen leipuri tietää, että hiiva ja bakteerit kuolee kiehuvassa vedessä, sen jälkeen kun pullot on ensin pesty. Pullot ovat elintarvikemuovia. terv.12, tehnyt kaikenlaisia mehuja vuosikaudet
Simassa ei välttämättä tarvita sokeria kuin ehkä 2-3 rkl hiivan ruuaksi. Loput voi laittaa makeutusaineena, esim. 1 dl hermesetasta vastaa 1 dl sokeria. Minä annan yleensä käydä 2 vrk, sitten pullotan.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:32"]
Millaiset korkit laitattte niihin pulloihin? Perus limsapullon korkit vai mitkä?
[/quote]
Olen laittanut aina ne kumikorkit. Lidlin isoimpiin pulloihin ei oikein sovi, niin olen laittanut löyhästi sen oman korkin kiinni. Mutta kumikorkki paras. :)
Alkosta saa muovisia pulloja 18€ kpl. Sisällön voit kaataa viemäriin tai lahjoittaa minulle
Pitääkö tavallista simaa tehdessä siivilöidä se ennen pullotusta?
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:47"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:35"]
[/quote]
Oliko niistä pulloista raaputettu kaupan varastossa viivakoodit pois? Jos ei, niin siinähän olisi oiva bisnes: palauttaa pullot, hakee takaisin, palauttaa uudelleen jne.
[/quote]
Ei ole raaputettu ja jokusen olenkin palauttanut, mutta en onneksi ole niin köyhä, että pitäisi niillä oikein bisnestä ruveta tekemään. Se kaksikymmentä senttiä minkä viinipulloista saa on niin vähän ettei siinä kummoisille tuntipalkoille pääse. Toki voit yrittää jos kiinnostaa.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:29"]Minä laitan litran neliskanttisiin pakastepulloihin. Helpot pestä, voi käsitellä kiehuvalla vedellä ennen pullotusta.
[/quote]
Hei millä sä saat sen "yläkulman" puhtaaksi? Siis siinä korkin vieressä? Ei auta pulloharja, ei ylety sormet. Pakastin omenamehua ja siitä jäänyt ruskeita rantuja. Harmittaa kun pullot olikin kertakäyttöisiä.
Mä taas olen hakenut tyhjiä Alkon pulloja Cittarin pullonpaulautuksesta ja maksoi saman mikä on asiakashyvitys pullosta. Neuvoivat ottamaan korkollisen pullon, jossa on muutama tippa voimakasta alkoholia, eikä ole pöpö varaa. Ja tämä on tietysti asiakkaan vastuulla. Tosin, ennen korkin avausta ja pullojen pesua, liotin pullot vielä kuumassa vedessä. Oli muuten hehtaarihalli ja pullo poikineen.
Näin aion hankkija pulloja myöhemminkin esim. mehupulloiksi, koska kauassa myytävät pullot maksavat maltaita ja ovat usein kirkkaita, kun säilyvyyden kannalta pullo pitäisi olla värillinen.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:31"]Muovipullot on bakteerien pesiä, niissä on naarmuja joihin ei desinfiointiaine pääse kunnolla tunkeutumaan ja ovat siten huonompi vaihtoehto. Kokeile itse niin huomaat eron. Pulloja joissa ei ole palautuspanttia saa myös ravintoloista ja miksi ei kaupoistakin kun kaikki pullot eivät ole pantillisia. Naapurillakin saattaa olla pulloja ja voit kai pantillisista maksaakkin. Kilauta kaverille jne. Kannattaa desinfioida muutenkin huolella eikä käyttää esim astianpesuainetta. [/quote] Ei oo niin tarkkaa desinfioida. Eri jos tekee jotain hilloa tai muuta pitkään säilytettävää
[/quote]
Tee testi laita jotain herkästi pilaantuvaa kuten maitoa tai kermaa muovipulloon ja lasipulloon katso kuinka nopeasti pilaantuvat.. vink.
"Alkosta antavat tyhjiä pulloja. Käy pyytämässä.
[/quote]
Eivät anna."
Monet Alkot eivät enää edes vastaanota pulloja, ainakaan kauppakeskuksissa, koska pulloautomaatitit ovat keskitetty kaupan yhteyteen. Ainakin Cittarit antavat Alkon pulloja, mutta sitä on sovittava neuvonnan kanssa, ja varastomies tulee paikalle. Ennakkoluuloni meni uusiksi, sillä pullot ja muu lasi säilytetään tosi siististi ja kaikkialla oli puhdasta. En tiedä, poistavatko jo ennakkoon likaiset purkit tai ainakin niitä näkee yleisillä lasinkeräyspisteissä.
Ikeassa ja kärkkäisillä myydään lasipulloja..Toisessa oli 2 e kpl ainakin joskus
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:47"]Onko nyt jo kiire vai? Kääk!
Mun fariinisokeripussin ohjeessa oli että viileässä menee viikko ja huoneenlämmössä kolme päivää?
[/quote]
Viikonloppuna ehtii hyvin laittaa tulemaan ja tiistaina tai keskiviikkona pullottaa. Suunnitelmissa meillä myös.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:37"]ap jatkaa: päätin tänä vuonna ekaa kertaa 20 vuoteen tehdä. jos oikeasti sekoitetaan vettä ja sokeria ja sitten sitruunaa mukaan isossa astiassa ja sitten pullotus 4l, niin uskon ennättäväni. onneksi meillä mahtuu tuo 4 tai 8 l jääkääppiin! että eikun tekemään vaikka kiirettä olisikin!
[/quote]
appelsiini unohtu ;)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:56"]Pitääkö tavallista simaa tehdessä siivilöidä se ennen pullotusta?
[/quote]
Tietenkin. Miten muuten saat sakan ja sitruunanpalaset + muut mömmöt pois siitä simasta? Luulin, että tämä on aika selkeää kaikille, mutta ei nähtävästi....
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:37"]ap jatkaa: päätin tänä vuonna ekaa kertaa 20 vuoteen tehdä. jos oikeasti sekoitetaan vettä ja sokeria ja sitten sitruunaa mukaan isossa astiassa ja sitten pullotus 4l, niin uskon ennättäväni. onneksi meillä mahtuu tuo 4 tai 8 l jääkääppiin! että eikun tekemään vaikka kiirettä olisikin!
[/quote]
appelsiini unohtu ;)
[/quote]
Ei kuulu perinteiseen simaan, sori nyt vaan. Fariinisokeria, tavallista sokeria, vettä ja sitruunaa, tämä on perinteinen ohje. Määrät voi jokainen oman makunsa mukaan laittaa.
ap jatkaa: päätin tänä vuonna ekaa kertaa 20 vuoteen tehdä. jos oikeasti sekoitetaan vettä ja sokeria ja sitten sitruunaa mukaan isossa astiassa ja sitten pullotus 4l, niin uskon ennättäväni. onneksi meillä mahtuu tuo 4 tai 8 l jääkääppiin! että eikun tekemään vaikka kiirettä olisikin!