Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhoja sanontoja

Vierailija
22.04.2015 |

Olen palstaa lukiessani monesti törmännyt sanontoihin joita en ole kuullut vuosikymmeniin.
Lapsuudessani vanhat, noin 1900-1915 syntyneet mummot saattoivat päivitellä: herranjestas tai jopa herraisä! Näitä en ole missään kuullut vuosikymmeniin paitsi av:ssa.
Kiinnostaisikin tietää missä päin nämä sanonnat ovat vielä käytössä. Samoin ilmaus "kuivan kesän orava"
Itse asun.etelä-savossa maaseudulla.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kainuussa ja pohjoiskarjalassa sanontoja käytetään samoin muuallakin päin suomea riippuen mistä päin suomenneimeä juuret on. Meillä käytetään sanontoja ja sananlaskuja jokapäiväsessä elämässä ja niin käyttävät lapsenikin.

Vierailija
2/6 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähti kuin kuppa töölöstä. Helsinkiläinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me suomen kielen rakastajat käytämme joskus tyylikeinona ikivanhoja sanontoja. Samoin saatamme siteerata vanhoja lauluja tai Raamatun tekstejä, vaikka aihe olisi täysin tätä päivää.

Vierailija
4/6 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:23"]Me suomen kielen rakastajat käytämme joskus tyylikeinona ikivanhoja sanontoja. Samoin saatamme siteerata vanhoja lauluja tai Raamatun tekstejä, vaikka aihe olisi täysin tätä päivää.
[/quote]

Itsekin olen suomenkielen rakastaja, siksi tätä kysyinkin.

Vierailija
5/6 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:21"]Täsaa sinule uussomalaine:

Ma pane sua, lion kives heilua su perse vaste.
[/quote]

Sinun ei pitäisi olla avohoidossa.

Vierailija
6/6 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittain suomi kiittää.
Pitää täysin paikkansa. Mutta kuka ymmärsi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän