Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelottavat uskovaiset

18.09.2006 |

Huono otsikonvalinta, myönnetään.

Mutta nyt olen seurannut tätä keskustelupalstaa jonkun päivän ja huoli kasvaa, kieltämättä. Pieni, uskonnoton lapseni, on aloittanut perhepäivähoidossa, saa pian kavereita, menee kouluun jne. Haluan kasvattaa hänestä avoimen kansalaisen, jolle annan mahdollisuuden valita elämänkatsomuksen laajan tietopohjan ja avoimuuden avulla. Jotenkin vaan pelottaa tuo synkistely, helvetti, kadotus ja sormella osoittelu.

Kertokaa, että olen väärillä jäljillä.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täälläkin on useaan kertaan todettu, ihmisillä on kummallinen tapa yleistää. Jos yksi Jehovantodistaja on pedofiili, kaikki on. Jos yksi helluntaiseurakuntaan kuuluva murhaa jonkun, sama pelko kaikista....samoin jos yksi lestadiolaisen lapsi pelottelee helvetillä....Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka. Oikein ärsyttää se, kuinka mediakin aina korostaa jossain kamalassa jutussa, että kyseinen henkilö oli jotain uskonsuuntaa edustava. Sitten taas esim. romaneista ei saa mainita, jos he tekevät jotain, sen taitaa kieltää laki.

Kai luit myös sen, että helvetillä pelottelua ei ole yleistä.

Tiedätkö, että paljon suurempi ongelma kouluissa se, että ei lestat kiusaa lestoja.....Se on vallan järkyttävääkin joskus....

Vierailija
2/9 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja enimäkseen juuri muslimeista ajatellaa noin: " Osama Bin Laden hyökkäsi WTC:n ja hän on muslimi joten Koraanissa käsketää tappaa, Islamissa käsketää tappaa" .

Ihmisille täytyis tehä selväks että vaikka pieni ryhmä maailman muslimeista tappaa niin se ei tarkoita sitä että Koraanissa käsketää moiseen.

mitä tohon helvettiin tulee, niin lapset, alle 15v kuoltuaan pääsee Jumalan luo automaattisesti. Voit lohduttaa lastasi sillä. Se on tosi julmaa valehdella lapselle että joutuu helvettii ku ei hän lapsena sinne vielä joudu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olet noukkinut tuon 15v. ikärajan? En oo tommosta kuullukkaan..Se menee niin, että silloin, kun laps on kypsä ymmärtämään oikeen ja väärän täysin, niin sitten on valinnan paikka..Ikäähän ei osaa oikeen sanoa.

Vierailija
4/9 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiitijäinen:

Jotenkin vaan pelottaa tuo synkistely, helvetti, kadotus ja sormella osoittelu.

Entäpä ns. tavikset? Eikö heidän käytöksensä pelota yhtään. Siinä ryhmässähän sitä negatiivista vasta tapahtuukin.

Synkistellään maailman kurjaa tilaa ilman mitään toivoa. Elämä tuntuu helvetiltä. Kiroillaan. Juodaan viinaa. On väkivaltaa. On perheväkivaltaa. Rikkonaisia ihmissuhteita. Uskottomuutta. Turvattomuuden tunnetta. Lasten hylkäämisiä. Syyttelyä. Anteeksiantamattomuutta.

Täytyy muistaa ihan tilastojen valossa, että suurin osa vankilaan joutuneista ei suinkaan ole mitään uskovaisia, vaan niitä jotka eivät usko.

Ja mitä tulee sormella osoitteluun, niin monenlaista pahuutta saatetaan kyllä sietää, mutta jos joku uskovainen muistuttaa Jumalan Sanan totuuksista, niin silloin sormi nousee ja syyttely alkaa.

Sama henkilö, joka syyttää uskovaisia sormella osoittelusta, syyllistyy itsekin sormella osoitteluun.

Tällaista tapahtuu.

Vierailija
5/9 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siis hyvänen aika, en tosiaan tarkoita kaikkia uskovaisia! Lähipiirissänikin on uskovaisia, ihania lämpöisiä ihmisiä - jotka tietävät uskonnottomuutemme ja eivät ikinä koskaan tuputa ajatusmaailmaansa meille. Enkä suutu, jos minulle toivotetaan siunattua vuotta tms, tiedän että se tehdään kaikella hyvällä, käännyttämättä ;)

Mutta tämä lainaus on juuri sitä, että huomaan ajattelavani, ettei minun maailmankatsomustani ymmärretä:

mitä tohon helvettiin tulee, niin lapset, alle 15v kuoltuaan pääsee Jumalan luo automaattisesti. Voit lohduttaa lastasi sillä. Se on tosi julmaa valehdella lapselle että joutuu helvettii ku ei hän lapsena sinne vielä joudu.

Miksi minun pitäisi lohduttaa lastani, että pääsee vielä nippa nappa kristittyjen taivaaseen, kun on niin pieni? Ei minulle ole taivasta tai helvettiä eikä ikuista elämää. Minä jään elämään toivottavasti lämpiminä ajatuksina elossa olevien ihmisten mieleen.

Ja tietenkin (!) ns. taviksissa on paljon pahempia asioita noin karkeasti yleistäen (jälleen). Mutta ne osaan selittää pahoiksi, tietyt asiat on väärin. Enhän kuitenkaan voi selittää lapselleni uskontoja vääräksi - vaikka sen nimissä lapseani odottaisi isompanan varma paikka helvetissä. En voi sanoa ajatusta hassuksi saduksi ja koittaa kasvattaa lapsestani objektiivisesti ajattelevaa!?

Vierailija
6/9 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiitijäinen:

mitä tohon helvettiin tulee, niin lapset, alle 15v kuoltuaan pääsee Jumalan luo automaattisesti.

Lasten on taivasten valtakunta, mutta mitään ikärajoja en määrittelisi. Niitä ei ole määritelty Raamatussakaan. Antaa Jumalan tehdä arvio kustakin ihmisestä.

Ei minulle ole taivasta tai helvettiä eikä ikuista elämää. Minä jään elämään toivottavasti lämpiminä ajatuksina elossa olevien ihmisten mieleen.

Tässä ajatuksessa on kysymys puhtaasti sinun omasta mielikuvituksesta. Raamatun mukaan on olemassa taivas ja ikuinen elämä, mutta myös helvetti.

Enhän kuitenkaan voi selittää lapselleni uskontoja vääräksi - vaikka sen nimissä lapseani odottaisi isompanan varma paikka helvetissä. En voi sanoa ajatusta hassuksi saduksi ja koittaa kasvattaa lapsestani objektiivisesti ajattelevaa!?

Kun minä lähdin uskontielle, en tiennyt ollenkaan miten moneen asiaan saisin vastauksen. Tämä on ollut minulle mielenkiintoista aikaa, kun elämän perusasiat ovat tiedossa. Rohkaisen sinuakin. Kokeile Jeesuksen muuttavaa voimaa.

Vierailija
7/9 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...niin, siis vaikka ihminen olisi uskovainen tai agnostikko, hän itse vastaa käytöksestään, ei se ole kiinni uskosta tai uskonnosta.Ei uskonto tee ihmisestä yli-ihmistä tai täydellistä ja se, että uskolla tai uskonnolla pelotellaan kertoo siitä, ettei ole kyseessä tosi kristitty, sanotaan että Jumala on rakkaus, mutta hän antaa mittapuut Raamatussa sille minkälaisen hän haluaa palvelijansa olevan.Hän antaa myös valinnanvapauden,kenenkään ei tarvitse uskoa jos ei halua.Silti hän antaa auringon nousta " niin pahoille kuin hyville" , siteeraus Raamatusta.Asiallinen keskustelu ja tieto uskonnoista on ok, mutta ketään ei saa pelotella uskonnolla.Minulla on 3 lasta koulussa (2 vielä kotona) ja en ole kertaakaan kuullut, että olisi kouluissa lapset toisiaan uskolla pelotelleet.

Paljon kaikkea hyvää ja kaunista syksyä sinulle! :)

Vierailija
8/9 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottavia osaavat olla kaikki ihmiset, jotka uhkaavat tai mahtailevat toisille ihmisille. Mutta jostain syystä vain " uskovaisten" tekemät virhe liikkeet pidetään pahempina kuin toisten koska he ovat " uskovaisia!" Vaikka ihmisiä ovat vajavaisuuksineen niinkuin muutkin ja sanotaanhan " ettei nimi miestä pahenna ,jollei mies nimeä!" Helposti syyllistetään koko sakki ,vaikka vain yksi olisi jotain tehnyt...eli kuinka voisi ajatella tavallisista kirkkkouskovaisista, he ovat kaikki murhaajia!Vai voiko!?

Vierailija
9/9 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo 15-vuotias-kommentin kirjoittaja on muslimi.

" Kristittyjen taivaaseen" ei ole tuollaista ikärajaa. Ei pelastuta tekojen kautta, kuten ihmisyyteen uskovat muslimit, vaan Jumalan armosta. Usko Jeesukseen siis pelastaa. Ei mitkään teot tai kärrynpyörät. En minä ainakaan edes pysty tekemään sitä hyvää, mitä haluaisin, vaan teen sitä pahaa, mitä en halua. Onneksi on Jumalan armo!

Useimmat kristityt kyllä ovat ihan tavallisia ihmisiä ja monet yrittävät oikeasti elää rakastaen lähimmäisiään, sillä rakkaus Jumalaan synnyttää halun elää hänen hyväsi katsomallaan tavalla. Ihmisiä kun ollaaan, niin joskus tulee kyllä harha-askelia...

Periaatteessa siis kristityt ystävät ovat hyvää seuraa!