Haluaisin opiskelemaan, mutta en yrittämälläkään saa selvitettyä, onko minulla siihen varaa...
Miten systeemi voi olla niin sekava? Opintotuki, opintoraha, aikuiskoulutustuki, asumistuki... osaako joku kertoa omista kokemuksistaan? Olen siis nelikymppinen eronnut äiti, tulot reilu 3000 brutto. Enkä kestä työtäni enää hetkeäkään.
Kommentit (7)
Jos jäät työstä opintovapaalle, niin koulutusrahasto.fi. siellä laskuri. Se on suurin tukimäärä mitä voit saada. Tai vuorotteluvapaa. Ja te toimiston koulutusneuvonta kertoo lisää. Soita huomenna sinne.
Ei kannata jos et osaa tuota itse selvittää. Palkkasi kuulostaa jopa ylimitoitetulta kykyihisi nähden, ole tyytyväinen.
Tänä päivänä pystyy opiskelemaan lähes tulkoon vaikka mitä työn ohessa, joko monimuoto-opiskeluina tai sitten kokonaan verkossa. Hakeudu ensin sellaiseen ja jos myöhemmin päätät alkaa kokopäiväopiskelijaksi, niin ainakin tiedät mihin olet menossa ja haluatko tehdä tehdä töitä alalla valmistuttuasi. Hämmästyttävän moni alkaa opiskelut alalla, josta ei tiedä mitään ja huomaa nopeasti ettei se ollutkaan oma juttu.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata jos et osaa tuota itse selvittää. Palkkasi kuulostaa jopa ylimitoitetulta kykyihisi nähden, ole tyytyväinen.
Totta, saatan olla vähän yksinkertainen. Mutta mieluummin sitä kuin ilkeä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, saatan olla vähän yksinkertainen. Mutta mieluummin sitä kuin ilkeä. Ap
Siinä tapauksessa olet jo törmännyt lasikattoosi: Totuudet - kivuliaatkin - ovat _olemukseltaan_ jotakin muuta kuin ilkeyttä.
Opintopolut on usein suunnattu niille ihmisille, joille edellisen ymmärtäminen ei ole ns. kynnys.
Jos voit saada opintovapaata etkä ole käyttänyt aikuiskoulutustukea niin selvitä sen mahdollisuus.
Itse en saanut opintovapaata määräaikaisesta työstä, mutta onnekseni TE-toimisto arvioi opintoni sivutoimisiksi ja sain sen nojalla ansiosidonnaista töiden päätyttyä. Tämä edellyttää, että on opiskellut vähintään puoli vuotta kokopäivätyön ohessa.
Opintotuki on 250e/kk, laina 600e/kk, yleinen asumistuki, enää ei ole erikseen opiskelijan asumistukea. Aikuiskoulutustuen määrä kai riippuu tapauskohtaisesti, töitä voi tehdä osa-aikaisena samalla.