Mihin sijoitut poliittisella kartalla? (testi)
Ja mitä puoluetta äänestit? https://www.politicalcompass.org/test/
Äänestin itse persuja ja sijoitun talousakselista piirun verran vasemmalle, 1/10, ja arvoakselilla olen erittäin liberaali, 6/10, jossa 10 on kaikkein liberaalein.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Aika keskelle tuota Libertarian right -neliötä. Oikeisto vs. vasemmisto 4,63 ja konservatiivi vs. liberaali -4,67. Eli oikeistoliberaali siis. Äänestin Kokoomusta.
Oletko kaljuuntuva Ukko?
Economic Left/Right: -7.88
Social Libertarian/Authoritarian: -6.1
Vassi mikä vassi. Vasemmistoliiton jäsen olen ja ikäni sitä myös äänestänyt.
Your Political Compass
Economic Left/Right: -5.63
Social Libertarian/Authoritarian: -4.56
Äänestin SDP, vasemmalla ja liberaali
Testissä oli huonot kysymykset (osa absurdisti muotoiltukin). Tiedän testiä loppuun asti tekemättäkin, että olen jonkin verran enemmän vasemmistolainen kuin oikeistolainen ja jonkin verran enemmän konservatiivinen kuin liberaali.
Poliittisella nelikentällä olen siis vasemmisto-konservatiivi, näin kärjistetysti ilmaistuna.
On huomattava, että näissä yhteiskunnallis-poliittisissa kyselytutkimuksissa ja testeissä testin tulisi aina olla laadittu vastaajien omaa yhteiskuntaa ja poliittista järjestelmää silmällä pitäen. Esim. tuossa testissä ollut kysymys terrorisminvastaisista valtiollisista turvallisuustoimista – "liikaa vai liian vähän?", kuten kysymys kuului – muuttuu tyystin riippuen, onko vastaaja yhdysvaltalainen / britti vai esim. suomalainen. Sama koskee yksipuolue- / kaksipuoluejärjestelmää käsitteleviä kysymyksiä.
Olen enimmäkseen Kristillisdemokraatteja äänestävä, mutta äänestysvalintaa tehdessäni käyn läpi myös vasemmistopuolueiden ja PS:n rivit, jos vaikka niistä löytyisi hyvä henkilö, jolle haluan antaa ääneni.
Economic Left/Right: 7
Social Libertarian/Authoritarian: 5.49
Eli oikeistokonservatiivi ja Thatcherin kanssa samoilla linjoilla. Kokoomusta äänestin.