Miten menee jos kokee että ei itse selviydy rahataloutensa hoidosta?
Tilanne on se että luottotiedot on menneet ja elän yksinhuoltajana toimeentulotuella. Opiskelen kuitenkin täysipäiväisesti. Minulta löytyy neurologista ongelmaa ja yhdessä vaiheessa ennen neurologista diagnoosia oli myös masennusdiagnoosi.
Viime aikoina raha asioiden hoitaminen on alkanut tuntua ylivoimaiselta. En tuhlaa rahoja mutta en muista uusia toimeentulotukihakemuksia tai maksaa laskuja. En välttämättä muista liittää toimeentulotukihakemukseen kaikkia sinne kuuluvia laskuja tai hukkaan ne ennen kuin hakemus pitäisi jättää.
Tuntuu sille että koulu ja lapsista/kodista huolehtiminen imee tällä hetkellä kaiken huomiokyvyn ja energian ja talouden hoito kiikkuu ja kaakkuu veitsen terällä.
Onko aikuisen ihmisen mahdollista saada esimerkiksi edunvalvojaa tai muuta joka hoitaisi talouden asioita kunnes oma tilanne on hallinnassa niin että olisi mahdollista panostaa talouteensa.
Sinällään lapsista ja kodista suoriudun ilman ongelmia(ovat minulle ne prioriteetit) mutta kun yhtälöön lisää koulun niin enempään ei enää tunnu riittävän virtaa. Kuitenkaan en haluaisi koulua keskeyttää koska minulle olisi tärkeää että saisin itselleni ammatin.
Kommentit (5)
Kai tajuat, että jos olet vajaavaltainen, niin voit menettää ne lapset huostaanotolle? Ja oikeastaan näinhän pitäisikin käydä. Josko vielä yrittäisit ponnistella vähän enemmän tämän asian tiimoilta?
Ei pelkkä edunvalvonta tee kenestäkään vajaavaltaista. Nykyaikana on tosi harvinaista, että täysi-ikäinen ihminen julistettaisiin vajaavaltaiseksi.
Eikä lastensuojelu liity tuohon edunvalvontaan mitenkään. Parempihan se tuossa ap:n tilanteessa on, että voi keskittyä lapsista huolehtimiseen, jos raha-asiat aiheuttavat tällä hetkellä ylivoimaista huolta.
En nyt tiedä, mutta jos et edunvalvojaa saa, hommaa kodin kansio johon laitat kaikki tärkeät opaperit ja laskut. Sitten päätät, että hoidat raha-asioita ym joka viikko vaikka to klo 17. Meillä toimii tämä, nimittäin vvähän sama tilanne
Se että raha-asioiden pyörittäminen ei onnistu, ei tee kenestäkään huonoa äitiä.
On se mahdollista, voit kysellä maistraatista lisätietoja. Edunvalvojaa ei määrätä kelle vaan, eli täytyy olla lääkärinlausunnon myötä näyttöä siitä ettei kykene raha-asioitaan hoitamaan. Ota yhteyttä maistraattiin ja varaa ajoissa lääkärinaika, tuohon hommaan voi mennä useampi kuukausikin.