Rakenneultrassa ei näkynyt keuhkovaltimoa, mitä nyt?
Kätilö sanoi, että hän ei varsinaisesti epäile mitään, mutta antoi uuden ajan parin viikon päähän lääkärille. Mikähän voisi olla kyseessä?
Kaikki oli muuten hyvin.. Voiko olla siis keskeytys/kohtukuolema edessä? Leikkaus syntyessä vai mistä on kyse? Kaikista suulakihalkioista ja reiästä sydämessä olen kuullut, mutta keuhkovaltimon puuttumisesta en..
Kommentit (20)
Ihan selvä kohtukuolema.Meillä oli sama juttu toissa vuonna.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:14"]
Ihan selvä kohtukuolema.Meillä oli sama juttu toissa vuonna.
[/quote]
Kertoisitko lisää?
Mä tiedän tapauksen jolla oli keuhkovaltimo ja joku muu tärkeä suoni vaihtaneet paikkaa keskenään. Leikkauksella saatiin kuntoon.
Ultrassa näkyi kuitenkin niitä virtauksia. Siis sinistä ja punaista, mutta onko niillä asian kanssa mitään tekemistä?
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:55"]
Ultrassa näkyi kuitenkin niitä virtauksia. Siis sinistä ja punaista, mutta onko niillä asian kanssa mitään tekemistä?
[/quote]
No ei ole jos ei osaa tulkita kuvaa. Tosin, rakenneultria tekevät kätilöt ovat saaneet tehtävään erityiskoulutuksen, joten jos kuvassa on tuolta osin ollut jotakin hämärää, todennäköisesti siinä on. Tarkempi tulkinta on tietysti erikoislääkärin tehtävä jokatapauksessa, jonkun sellaisen joka keskitetysti näitä tilanteita hoitaa ja joka on omin silmin nähnyt kymmeniä ja taas kymmeniä eri sydänvikoja ultran ruudussa, ultran tulkintahan on toisinaan hyvin vaikeaa johtuen kuvan luonteesta ja sikiön kohdalla myös asennosta ja liikkeestä.
Terkkarit tekevät kyllä ultria perus ultrauskoulutuksella, mutta niissä nyt lähinnä katsotaan sikiön kokoa ja mitä lie, tätä ei pidä sekoittaa varsinaiseen rakenneultraan jonka tekee koulutetumpi henkilö.
Nopeasti goolaamalla löysin Duodecimin sivuilta tiedon, jossa oli erilaisia sydändiagnooseja saaneiden sikiöiden lukumäärät ja elossaolo 6kk ikäisenä. Vuodesta 1983-99 HUS:in alueella syntyi kaksi vauvaa joilta puuttui keuhkovaltimo, toinen heistä oli elossa 6 kk iässä.
Jos ette jaksa odottaa lääkärin aikaa, painelkaa yksityiselle gynelle joka on erikoistunut sikiöultrauksiin. Todella väärin odotuttaa teitä tuon asian kanssa. Koska onhan ihan mahdollista, että vika ei olekaan niin paha kuin mitä kätilön puheista ymmärsitte, tai mitään vikaa ei ehkä edes ole. Myös osa ultrauslaitteista on aika huonoja.
Tsemppiä! Koko valtimon puuttuminen näyttäis pikaisen googlauksen perusteella olevan äärimmäisen harvinaista, joten ihan jo todennäköisyydet puhuvat sitä vastaan.
Ei se odotuttaminen ole turhaa. Parissa viikossa lapsi kasvaa ja suonet tulevat ehkä paremmin näkyviin.
Yksityiselle vaan.. Voit saada vaikka huomiselle ajan niin ei tarvitse yötä päivää murehtia :)
Ehdottomasti huomenna yksityiselle.
Toivon mukaan kaikki on ok
Minulla käynyt sama( Seinäjoen keskussairaala). Kätilö totesi,että keuhkovaltimo puuttuu ja tultava parin vkon päästä uudestaan. No,uusintakäynnillä valtimo löytyi ja poikavauvalla kaikki hyvin. Poikavauva syntyi sitten terveenä TYTTÖvauvana. Olen pahoillani,mitä koet nyt. Tsemppiä ja halaukset,kaikki järjestyy varmapsti:)
Varaisin ajan yksityiselle 4d-ultraan, en pystyisi odottamaan. Tsemppiä, todennäköisesti kaikki hyvin! <3
Meillä heräsi rakenneultrassa epäily sydänviasta ja lisätutkimuksissa vika vahvistui. Meillä tosin hiukan erilaisesta viasta kysymys. Joka tapauksessa, sikiön kromosomit tutkittiin (koska halusimme) ja ne oli ok, joten raskaus jatkui ihan normaalisti. Meillä synnytys tapahtui Naistenklinikalla, koska diagnoosi oli hiukan epävarma ja lapsi vietiin suoraan synnytyksestä Lastenklinikalle tarkempiin tutkimuksiin. Suomessa kaikki lasten sydänkirurgia tehdään Helsingissä. Leikkausta ei välttämättä tehdä heti syntymän jälkeen, vaan se riippuu ihan täysin sydänviasta. Meidän lapsemme oli reilun kolmen kuukauden ikäinen, kun hänen sydämensä korjattiin. Sydänlapset ja -aikuiset Ry:n sivuilta löytyy aika kansantajuiset kuvaukset yleisimmistä sydänvioista. Toivottavasti vauvallasi kaikki on kuitenkin hyvin ja tämä on vain säikähdys. Ja muista, että jos jotain löytyykin, niin vertaistukea löytyy aina. Itse olen ainakin ylpeä omasta sydänsankaristani.<3
Jos keuhkovaltimo tosiaan puuttuu, ei sydän kierrätä verta keuhkojen kautta ollenkaan. Eli veri ei hapetu.
Toivotaan ettei tilanne ole tämä, sillä siinä tapauksessa vauva ei voi elää ilman napanuoran kautta tulevaa happea.
Tuolla oli jotain keskustelua...
http://www.vauva.fi/keskustelu/1391320/ketju/rakenneultran_tulos_pelottaa_
Miten tuollaisen asian voi jättää kesken siellä vastaanotolla? Miksi kätilö ei kertonut asian merkitystä ja miksi ap et kysynyt?
Itse ainakin panin merkille että osa lääkäreistä ja kätilöistä olivat kätevämpiä käyttämään laitetta. Yksikin paineli hulluna mahaani yrittäen saada mittoja. Kunnes ultraaja vaihtui ja sai mitat hetkessä ilman mitään paineluita. Odota ihan rauhallisin mielin uutta aikaa.
Ei kannata mennä ihan paniikkiin vielä. Kätilöilläkin on erilaista osaamista ja ehkä tämä yksi ei vaan erottanut sitä. Kokemusta erilaisista kätilöistä ja yks ei löydä päätä, toinen ei sykettä (meinasin pyörtyä siihen) ja kolmas näkee sitä ja tätä, hirvittävää mutta ota ihan rauhassa vaan.
Kiitos vastauksista. Tuon yllälinkatun ketjun löysinkin. Mutta ei siinäkään varsinaisesti kerrottu, mitä sitten jos?
Lähinnä haluan valmistautua tulevaan. Eli siis itsekin uskon ja kätilökin uskoi, että ei vain nähnyt valtimoa, mutta silti en halua tuudittautua. Eli jos sieltä nyt sitten lääkäri ei sitä valtimoa löydy, mitä tapahtuu? Pitääkö raskaus keskeyttää vai kuoleeko vauva kohtuun vai heti synnyttyään? Ja jos onkin korjattava asia, pitääkö lähteä Helsinkiin synnyttämään?
Eikö kenelläkään ole ihan käytännön kokemusta?
Hei! Miten teillä juttu selvisi kontrolliultrassa? Meillä oli muutama päivä sitten rakenneultra jossa ei saatu keuhkovaltimoa ("kolmen suonen näkymää") näkyviin. Kontrolliaika tulee luultavasti ensi viikolle. Sydän - ja kaikki muukin - näytti muuten priimalta. Huoli on kova!
K 20+2
Kiitos jälleen vastauksista! Täytyy toivoa, että kyseessä on vain nyt se, että ultra oli epätarkka jne. Itse yliopistosairaalassa sain edellisen ja siellä ultrat olivat huomattavasti tarkempia. Lääkärillä ilmeisesti on täälläkin sitten parempi ultra.
Jotenkin en itse jaksa uskoa, että siellä jotain häikkää olisi. Monella tuntuu olleen muutenkin jotain vikaa sydämessä, mutta nyt näkyi kammiot ja aortta ja aortan kaaret jne.. Mutta keuhkovaltimosta ei saanut tarkkaa kuvaa.
Kokemuksia lukisin kuitenkin mielelläni. Ja onko nimenomaan kaikki muu ollut kunnossa, mutta tuo keuhkovaltimo ei vain ole näkynyt ja vikaa on ollut?
Aloin tässä jo miettimään pitäisikö varata yksityiselle ultra jo tälle viikolle.. Osaanko odottaa sen pari viikkoa menettämättä hermojani..