Miksi aina sanotaan että "lakkaa vertaamasta itseäsi muihin" ym itseään haukkuvalle ihmiselle?
Tämä maailma on rakennettu sellaiseksi että on PAKKO verrata itseään muihin jos täällä haluaa pärjätä. Urheilussa, politiikassa, työelämässä ja tavallisessa arjessa pitää verrata itseään muihin ja pyrkiä olemaan samanlainen kuin muut että pärjää. Jos ei pysy muiden vauhdissa mukana on mitätön.
Ihmisarvokin on olemassa ainoastaan niillä ketkä ovat hyödyksi yhteiskunnalle tai ovat olleet mutta sekin on rajattu vain joillekin isoille teollisuuspampuille, poliitikoille tai taiteilijoille jotka ovat eläkkeellä, joku tavallinen eläkkeellä oleva tehdastyöläinen tai sairaanhoitaja katsotaan pelkäksi kulueräksi joita ei edes haluta nähdä. Mielenterveysongelmaisia ei edes huomata tai todetaan että kuvittelette kaiken.
Aivan sama, minua ei ole olemassa.
Kommentit (4)
Haluatko siis verrata itseäsi muihin? Miksi haluat muiden kuulevan sinun haukkuvan itseäsi? Yritätkö kalastella kohteliaisuuksia vai saada muut haukkumaan itseäsi?
Joskus itseensä tyytyväisiä voidaan haukkua. Silloin vaatimattomuus voi olla keino yrittää välttää haukut. Tuota keinoa käytän itse välillä.
Avauksesta en tajua, miksi tavallaan puolustat vertailua muihin. Otsikosta oletin, että pointtina on vain, että henkilö haluaa haukkua itseään, eikä näe syynä toisia ihmisiä. Että pitää antaa haukkua itseään tms.
Ihmisarvoon en ota kantaa, mutta kyllä ketuttaa tuo klisee. Terapeutti lässyttää, että sinä olet arvokas ja hyvä sellaisena kuin olet. Juu. Jännä, että ihmiset silti kaikkoavat ympäriltä ja kaikki menee muutenkin päin h*lvettiä. Paljonpa sitten yksinäisenä lohduttaa ajatus, että kyllähän mä oon ihan hyvä, mutta muut eivät vain sitä näe. Vähän sama kun myisin jollain nettikirpparilla rikkinäistä muumimukia ja sanon sen olevan 100 000 euron arvoinen. Eipä siinä kovin rikkaana voi itseään pitää, jos kukaan ei sitä hintaa suostu maksamaan vaan se on vain itse keksimäni arvo. Harhaisenahan tuollaista ihmistä pidetään, jos vaahtoaa ympäriinsä, että kaapissa on miljoonaomaisuus, vaikka todellisuudessa siellä on 10 rikkinäistä muumimukia. Jos ympäristö ja yhteiskunta ei sitä arvoa näe suunnilleen samanlaisena, mitä hiton väliä sillä itse keksimälläni arvolla on.
Vierailija kirjoitti:
Haluatko siis verrata itseäsi muihin? Miksi haluat muiden kuulevan sinun haukkuvan itseäsi? Yritätkö kalastella kohteliaisuuksia vai saada muut haukkumaan itseäsi?
Joskus itseensä tyytyväisiä voidaan haukkua. Silloin vaatimattomuus voi olla keino yrittää välttää haukut. Tuota keinoa käytän itse välillä.
Avauksesta en tajua, miksi tavallaan puolustat vertailua muihin. Otsikosta oletin, että pointtina on vain, että henkilö haluaa haukkua itseään, eikä näe syynä toisia ihmisiä. Että pitää antaa haukkua itseään tms.
Ei kai tässä nyt tarkoitettukaan, että pitäisi päästä itseään haukkumaan sinne sun tänne, vaan ihan vain siitä, mikä yleensä on tärkein ja ainoa masennuksesta paranemisen ohje ja tavoite. Masentuneen on hiton vaikeaa toipua masennuksesta, jos ainoa lääke siihen on tällaiseen epäloogiseen valheeseen uskominen.
Itse törmäsin hiljattain kommenttiin jossa sanottiin, että paranemisen avain ei ole hyväksyä itseään sellaisena kuin on, vaan pyrkiä sitkeästi siihen, mikä voisi olla parhaimmillaan. Tässä on minun mielestäni paljon enemmän järkeä. Itselleni ainakin masentavinta on nimenomaan ajatus, että olen tehnyt parhaani, mutta se ei riitä mihinkään. Paljon rohkaisevampaa on ajatella, että oikeasti pystyn vielä parempaan ja jostain syystä sitä en ole vielä vain saavuttanut.
Aha