Onko esiliehellä oikeusmäärätä lääkäri jolla käyn?
Tilanne se, että olen silloin tällöin eri paikkakunnalla kuin missä työpaikka ja missä asun vakinaisesti. Onko työnantajalla oikeutta määrätä, että minun tulee käydä työterveydessä työpaikan paikkakunnalla, eikä esim tk lääkärillä tai yksityisellä tällä toisella paikkakunnalla?
Kommentit (9)
Tietenkin on. Ihan samalla tavalla kuin työnantaja voi päättää tehdäänkö konferenssimatka Finnairilla vai Norwegianilla.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 14:38"]Tietenkin on. Ihan samalla tavalla kuin työnantaja voi päättää tehdäänkö konferenssimatka Finnairilla vai Norwegianilla.
[/quote]
Miten nämä liittyvät toisiinsa? Jos itse maksan omasta pussistani käynnin vaikka erikoislääkärillä, niin mitä se työnantajalle kuuluu? Mitä järkeä matkustaa esim. Keuhkokuumeessa työpaikkakunnalle?
Kyllä. Työterveydessä sopimuksessa määritelty millä asemalla ja millä lääkäreillä saa käydä. Kuten myös mitä kokeita voi ottaa työterveyden piikkiin ja tarvitseeko maksusitoumuksen. Sopimuksia on joka lähtöön.
Totta ihmeessä voit käydä tk-lääkärillä, jos tilanne niin vaatii ja olet siis kohtuuttoman kaukana päästäksesi tt-lääkäriisi, kysehän on omasta terveydestäsi. Mutta jos haluat sairauslomatodistuksen, voi olla, että joudut menemään omalle tt-lääkärillesi sitä hakemaan. Kannattaa varmaan keskustella asiasta työnantajan kanssa että asia varmistuu.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 14:38"]Tietenkin on. Ihan samalla tavalla kuin työnantaja voi päättää tehdäänkö konferenssimatka Finnairilla vai Norwegianilla. [/quote] Miten nämä liittyvät toisiinsa? Jos itse maksan omasta pussistani käynnin vaikka erikoislääkärillä, niin mitä se työnantajalle kuuluu? Mitä järkeä matkustaa esim. Keuhkokuumeessa työpaikkakunnalle?
[/quote]
Ei työnantaja sentään voi määrätä mitä lääkäreitä saat käyttää. Voihan ihminen joutua sairaalaankin vieraalla paikkakunnalla. Sama kuin esittäisit, että työnantaja määrää missä kaupassa saat käydä.
Voi määrätä, mutta pitää maksaa matkakulut.
Tästä on tietääkseni eu.n tuomioistuimen päätös, jotta sairauslomalappu pitää hyväksyä vaikka sen kirjoittaja ei olisi työterveys. Tiedä häntä. pitääkö paikkansa.
Kyllä työnantaja voi hyväksyä vain tietyn lääkärin määräämät sairauslomat.