Paineen tunne alhaalla kävellessä rv 12 ?!?!
Moi!
Nyt kaikki jolla kokemusta, auttakaa! MInulla on menossa toinen raskaus ja nyt eilen olin monta tuntia kaupungilla ja loppuajasta alkoi tuntua painon ja paineen tunnetta ihan alhaalla, emättimen suulla, nivusissa, reisissä tai jossain siinä aivan alhaalla kuitenkin (vaikea määrittää tarkoin). Tunne helpotti heti kun pääsi autolle ja istumaan. Eli tuntui siis vain kävellessä ja seisoskellessa. Tänään tein pihatöitä ja sama juttu! Paineen tunnetta alhaalla. Helpotti taas kun pääsin sisälle ja istumaan.
Mutta mitä tuo nyt on? Itse mietin jo kauhulla onko kyseessä supparit vai kohdunkaulan lyheneminen vai olisiko vaan jotain liitoskipuja jo nyt? Esikoisen aikaan minulla oli liitoskipuja jo viikolla 20 muistaakseni, liittyivät juuri liikkumiseen, mutta silloin ne oli etupuolen nivusissa ja enemmän viiltäviä. Nyt on tätä paineen tunnetta. vastaavaa tunnetta on ollut joskus menkkojen aikana ehkä. En tiedä. Onko kohtalotovereita???
t.hannah81 12+1
p.s onneksi lääkärineuvola ke. Kysyn silloin sieltä, mutta ajattelin vaan, että jos joku täällä olisi kärsinyt samasta.
Kommentit (4)
1. raskaudessa ei ollut koko aikana mitään tuollaista paineen tunnetta mutta toisessa raskaudessa alkoi n. 20 viikolla. Tämä paineen tunne oli suunnilleen navasta alaspäin ja tuli aina rakastelun jälkeen. Aivan järkyttävä tunne, eikä siihen auta muu kuin istuminen tai makuulle meno. Nyt odotan 3. ja sama paineentunne alkoi jo 12 viikolta eteenpäin. Kaikkein pahin on rakastelun jälkeen, silloin ei voi oikeasti seisoa yhtään vaan täytyy olla makuullaan ja rauhoittuu yön aikana. Aamurakastelu tarkoittaa siis sitä, etten voi koko aamupäivään olla pystyasennossa kun tekee niin pahaa. Itse olen kuvitellut sen johtuvan suonikohjuista. En ole aikaisemmin tajunnut mainita mitään tästä paineen tunteesta mutta nyt kun se on jatkuvaa, tulee siis raskaamman päivän jälkeenkin, jos olen esim. tehnyt suursiivouksen tai kävellyt kaupungilla koko päivän, mainitsin siitä rakenneultrassa. Lääkäri tarkasti heti alakautta tilanteen ja sanoi paineentunteen olevan juuri sellainen asia, mikä kannattaa tarkistaa ettei paikat ole alkaneet pehmetä ja kohdunkaula lyhentyä. Kun kysyin voiko paineen aiheuttaa kohjut, oli se hänen mielestään mahdollista. Tarkastettuaan tilanteen, sanoi myös että suonet ovat todella näkyvällä mutta ei voi sanoa kohjuiksi...vielä! Kaikki oli siis kunnossa ja hoidoksi ehdotti tukisukkahousuja. Mutta hyvä, että sinulla on lääkärineuvola, mainitse siellä ehdottomasti koska tosiaan minultakin ensin ultrattiin massun päältä ja kaikki oli kunnossa ja kun loppuvaiheessa mainitsin tuosta paineentunteesta jouduin heti pöydälle uudelleen alakautta ja katsoi että kaikki on hyvin kohdunsuulla ja -kaulalla!! Jaksuja paljon, tiedän tasantarkkaan miten inhottava vaiva!!!
alamahassa ja alkanut jo tosi aikasilla viikoilla..joskus rv8 tienoilla!
Mulla tunne tulee myös kävellessä ja siivotessa ym.
Tunne on mulla lähinnä sellanen, että ihan kun vauva putois ihan alavatsaan ja kun vähän mahaa " nostaa/tukee" ylöspäin niin paineentunne helpottaa!
En ole asiasta neuvolassa maininnut, kun se ei tee kipeää, lähinnä tuntuu vaan inhottavalta..
Poika oli hoidossa viikonloppuna ja isi ja äiti käyttivät tätä aikaa hyväkseen. Eli yöllä harrastettiin seksiä ja paineen tunne tuli silloin seuraavana aamupäivänä monen tunnin kaupunki-reissulla ja eilen taas harrastettiin seksiä aamupäivästä, jolloin paineentunnetta oli pihatöissä myöhään iltapäivästä. Ja nyt kun tarkemmin ajattelen, tota paineentunnetta on muuten yleensäkin seksin jälkeen, ilman raskauttakin. Mutta nyt se vaan kesti kauemmin ja oli hiukan ikävämmän tuntuista.
Pitänee kuitenkin mainita lääkärissä tästä. Meillä tehdään ultraus alateitse ensimmäisellä lääkärikäynnillä, joten siellä ainakin näkee sen kohdunsuun tilanteen heti.
t.ap
jos vaan olet vähän rasittunut, kaikenlaiset oudot tuntemukset kuuluvat raskauteen. Minulle tulee paineen tunnesta mieleen endometrioosi, paineen tunne vähän joka paikassa " alhaalla" liittyy siihen. Mutta kyllähän raskaus aiheuttaa niin paljon hormonaalisia sun muita muutoksia, että voit oireilla lähes miten vaan.
Kohdunkaulan lyhenemiset ei musta tule kysymykseen noilla viikoilla. Ole huoleti, jos muuten voit ihan hyvin, eikä ole kipua tms.
Kyllä se siitä:)