Lapsivettäkö?
Mulla oli aamulla maha kipee, ei supistellu kuitenkaa, mut esikoisen leluja siivotessa kyykin ja jotain lirahteli housuun. En oo varma oliko se lapsivettä, kun oli vähän valkoista vuotoa seassa. Mutta ihan kunnolla sitä tuli, koska luulin ensin että tuli pissaa housuun. Ehkä jotain 2rkl verran valu. Ei haissu pissalle. Supisteli sen jälkeen mutta iltaa myöten ne taas loppu. Viikkoja mulla on jo 40+2. Onko muille tapahtunu samaa? Mulla on ekalta tullu joskus samanlai jotain vuotoa, mutta se oli vaan runsaampaa valkovuotoa. Ja hirveesti mulla on tullu isoja limalönttejä jo yli viikon ajan.
Kommentit (7)
Kannattaa mennä lääkärille/synnärille tarkistuttamaan. Jos lapsivettä, pitäisi synnyttää vuorokauden sisällä infektioriskin vuoksi. Itselläni edellisessä raskaudessa alkoi lirahdella " jotain" vkolla 39, olin epävarma mitä on, koska valkovuotokin oli runsasta ja kuitenkin siteellä pärjäsin, ei supistellut. Sitten seuraavan yönä lirahti vähän enemmän ei kuitenkaan ihan mahdottomasti, mutta ajattelin, että täytyy olla lapsivettä ja aamulla soitin lääkärilleni, joka käski tulla sairaalaan. Todettiin lapsivedeksi. Tunsin jopa syyllisyyttä, kun en ollut mennyt aiemmin, antoivat ymmärtää, että olisi voinut tulla aiemminkin. Synnytys käynnistettiin Pitocin-tipalla, kunnon supistuksia ei ollut. Jossain vaiheessa lääkäri totesi, että kalvot eivät olleet kunnolla revenneet ja puhkaisi niitä vielä uudelleen, synnytys ei tahtonut edetä. Sain antibioottihoitoa suoneen heti sairaalaan mentyäni. En tiedä ollaanko Suomessa näin ripeitä toiminnassa, synnytin USA:ssa.
mulla on 2 lasta syntyneet vesien mentyä siten että supparit eivät lähteneet kunnolla käyntiin. tulehdusarvoja otettiin verestä jokusen tunnin välein ja ekan kanssa pistettiin oksitosiinitippa 16 tunnin jälkeen ja toisella taisi olla 10 tunnin jälkeen, kun katsoivat että samalla kuin ekan synnytyksen kaavalla mennään.
mulla on viikkoja 40+5. kolme päivää sitten irtosi limatulppa ja toissapäivänä luulin että tuli lapsivettä. eilen kävin sitten lääkärissä kun oli pää niin kamalan kipeä. jollain testillä selvisi ettei se neste ollutkaan lapsivettä vaan ilmeisesti sitä limaa joka lopuksi voi kuulemma tulla ihan vetisenä litkuna.. vähän on pettynyt olo kun ei vielä päässyt synnyttämään mutta tietysti ihan hyvä ettei mitään reikää ole kohdussa. jatkan odottelua :)
Kaks viikkoa sitten lirahti jotain housuun tässä koneella istuessa ja ajattelin et oisko lapsivettä. Kyselinkin siitä täällä, mutten saanut kommentteja. Soitin sitten sairaalaan ja sanoivat että näillä viikoilla lapsivettä tulee sitten ihan kunnolla jos tulee... käskivät pistää siteen housuun ja jos kastuisi edelleen, niin olisin tervetullut synnyttämään, muttei siis mitään kiirettä tarvinnut pitää.
Laitoin siteen ja odottelin josko kastuisi, mutta eihän siitä mitään pieniä lirauksia/tippoja huomaa ja ajattelin odotella tilanteen kehittymistä. Haistoin housuja ja ei kyllä ollut pissaa, vaikka vähän nolotti et ois sitä ja olin turhaan soittanut polille. Sen jälkeen onkin sitten lirautellut vähän väliä ihan pikkasen. Kun menee vessaan, ensin tulee sellainen pieni pulpahdus ja sitten vasta alkaa lirisemään pissa. Olen ihan paperilla testannut ja haistellut et tuleeko jotain ja haiseeko pissalle, mutta en ole siis enää vaivannut äitipolia, vaikka toisaalta koko aika alitajunnassa on huoli niistä infektioista, jos olisikin lapsivettä.
Niin ja kun soitin sairaalaan, sanoin et saan ravata jatkuvasti vessassa ku tuntuu et tulee jotain housuun ja se täti vaan siihen että lapsivettä ei pysty pidättelemään. Että tiedä sitten... toiset sanoo et sitä on tullut vain tipoittain ja montakin päivää ja toiset et kyl sen sit tietää. Itsekkin tavallaan tiedän esikoisesta, kun tuli kerralla ämpärillinen lattialle, mut tää on kyllä tosi epävarmaa...
Nyt viikkoja 40+4 ja on kyllä painajaisia kaikesta et lapsel joku hätä ja toivoo koko aika et tulis sit kunnolla vettä tai alkais supparit, ni pääsis tästä epätietoisuudesta.
No en tiedä auttoiko mitään...turvallisinta ois kai käydä näytillä...
vaikka mitä päivystyksessä sanottaisiin. Itse synnytin 2 vkoa sitten vkolla 40+6. Vuotoa oli ollut jo 6 pv ennen synnytystä. Alkoi vaaleanruskeana, mutta muistutti rakenteeltaan valkovuotoa. Sitten muuttui tummanruskeaksi, sitten punaiseksi ja viimein vaaleanpunaiseksi ja nestemäiseksi. Sitä tuli välillä enemmän ja välillä vähemmän. Oli pakko laittaa side, kun ei tiennyt milloin pikkuhousut kastuu. Koskaan ei tullut niin, että side ei olisi pitänyt. Pari pv vuodon alkamisen jälkeen sanottiin päivystyksessä, että ei voi olla lapsivettä, koska sitä tulee kerralla paljon. Odotin taas pari päivää ja olin itse jo aika varma, että täytyy olla lapsivettä. Viikolla 40+5 soitin uudelleen päivystykseen ja silloin oli eri henkilö puhelimessa ja sanoi, että kannattaa tulla tarkistamaan jos jatkuu. Menin keskellä yötä ja silloinkin sanottiin, että tuskin on, mutta että tarkistavat kuitenkin. Lapsivettä se oli ja jouduin osastolle. Synnytys käynnistyi onnekseni samaan aikaan, mutta aamulla lisäksi käynnistettiin.
Minuakin ihmettelivät, että miten niin pitkään olin odotellut. Ei olisi pitänyt uskoa ensimmäiseen päivystykseen soittoon ja mennä vain tarkistamaan. Lapsi on tärkeä saada ulos 24 h sisällä, jos vuoto on lapsivettä. Minulla kohdun yläreunasta oli ilmeisesti lorahdellut lapsivettä eli sen takia sitä ei tullut paljon. Ystävälleni kävi näin vähän aikaa sitten. Eli ei todellakaan ole harvinaista.
Joka tapauksessa, itselläni kävi tuuri ja ei tullut infektiota itselleni, eikä vauvalle. Vauvan tulehdusarvot nousivat alussa sairaalassa, mutta laskivat sitten heti perään itsekseen. Mutta infektioriski on todella suuri, ei kannata ottaa riskejä.
En näytä olevan ainoa tapaus, jolle on sanottu, että lapsivettä tulee kerralla niin suuri määrä, että sen kyllä sitten huomaa. Kun kerroin asiasta sairaalassa lääkärille, hän sanoi, että aivan uskomatonta miten joku on voinut mennä sanomaan tuollaista ja että tästä täytyy raportoida eteenpäin.
Joka tapauksessa: menkää heti, kun tulee jotain ihmeellistä vuotoa. Loppuraskaudessa voi tulla muutakin valkovuotomaista vuotoa, mutta kannattaa tehdä mielummin turha reissu päivystykseen, kuin jäädä ihmettelemään.
Tsemppiä alkuperäiselle kyselijälle synnytykseen, varmaan pian synnytät, mikäli et ole vielä synnyttänyt!
jos kerran melkein kk sitten viikkoja oli yli 40! Toivottavasti kaikki meni hyvin ja tämä keskustelu olisi muillekin avuksi.
ettei mikään pöpö pääse muhimaan. sinuna soittaisin synnärille ja kysyisin. tai sitten neuvolaan.